Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Syrgas vid höjdsjuka

Forum > Allmän diskussion > Vetenskap och populärvetenskap > Syrgas vid höjdsjuka

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 2 av 2.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 4552 21 okt 2014 15:39
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

Var för två år sedan i Peru. Målet var att bestiga Machu Piccu. Inför denna resa var jag väl förberedd. Jag hade inga probelem med att bestiga Machu Piccu och jag klarade mig bra ända till 4000 meter. Då upplevde jag att jag inte kunde andas. Fick kontakta läkare och syrgas sattes in. Under några dygn fick jag ha syrgas nattetid.

Skrivet av vistet 22 okt 2014 08:47
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

vistet

(Medlem)

Praktiskt att veta inför att åka till Cusco och Machu Picchu :

- höjdsjuka är ovanligt under 3000 meter , framför allt om man tar det lugnt de första två dagarna

- Machu Picchu ligger på 2450 meters höjd , tusen meter lägre än Cusco (3400 m.ö.h. ) , och Aguas Calientes där praktiskt taget alla sover den dagen , är ännu lägre. Sovhöjden är den viktigaste faktorn i höjdsjuka.

- Vanligaste orsaken till höjdsjuka i Peru borde vara att flyga in till Cusco och tillbringa första natten där - som journalisten Klas Ekman , som aldrig fick göra sitt planerade reportage om att trekka till Machu Picchu. In och ut ur tryckkammare i Cusco ett par dar , för att sen flygas ner till Lima. Första natten i Ollantaytambo eller Urubamba , båda kring 2800, är ett mycket bättre alternativ.

- Det finns en åldersfaktor i höjdsjuka , och den är till vår fördel : femtioplussare klarar sig i snitt bättre på hög höjd.

( min bakgrund i det här : reser tvångsmässigt i Himalaya sen ett par decennier , ffa Ladakh i Indien. Sista vintern Thailand-Burma-Yunnan-Kham , avslutade med en kort tid i Lithang , 4100 m.ö.h.)

--
vistet.wordpress.com
Uppdaterat: 22 okt 2014 08:54  

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1887 trådar med 17413 inlägg. 333 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".