Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Att bromsa demens

Forum > Allmän diskussion > Vetenskap och populärvetenskap > Att bromsa demens

Skriv ut
Visar inlägg 16 - 20 av 20.
Sidor: < 1 [2]  >
Skrivet av Inaktiverad 5526 6 maj 2015 09:29
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5526

Ha ha ha hi hi ho ho. den var otroligt humoristisk/possitiva

Skrivet av Inaktiverad 5647 6 maj 2015 09:43
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag glömde-gå på stället vid busshållplatsen- ät inte efter klockan sex.
Stressade människor har ofta högre blodtryck.Allt kan bli så bra om man njuter i lagom portioner av det man gillar. Rädsla är också stress.
Jag tror inte vi kan påverka både yttre och inre förhållande samt olycksrisker helt. Men sunt förnuft räcker ganska långt.
Min mammas väninna levde detta sunda liv, hon var med på Estonia. Hon var ca 60 år då. Mamma sade alltid -hon som gjorde allt rätt-. Ja så är det.Livet går ofta sin egen väg.
Lev i nuet fånga dagen, ingen vet något om morgondagen ändå, men gör det sunt utan krav och överdrifter.
Allt ska göras så krångligt, vanligt kroppsarbete att klippa gräs, är naturlig träning....Mvh/Sunny...

Skrivet av lamanga 4 apr 2016 14:39
  Skriv ut Direktlänk

lamanga

(Medlem)

Det var en lång "att göra lista" som skulle ta död på mig på två veckor.
En professor hävdade att spela golf är det allra bästa för pensionärer, koncentration kombinerad med motion. Han var väl själv golfspelare men han glömde att tillägga att lite valium behövs för att inte få infarkt då boller flyger bakåt istället. Har hänt mig, bollen bakåt nämligen.
Att studera sägs vara också väldigt bra för oss äldre och det håller jag med om men även där finns en gräns. Av egen erfarenhet nyligen så tog jag spanska lektioner. Krukset var att jag var äldst och den yngsta var en 20-årig tjej från Italien som redan hade de grammatiska grunderna sedan modersmålet. Vi studerade i hennes takt men min hjärna ville inte och när jag promenerade hem så kände jag mig totalt blåst, som berusad. Det var inte bra metod för mig för att hålla hjärnan igång! Lagom är bäst! Men man ska nog vara observant med minnet, det är inte lätt att komma ihåg t.ex vilka böcker jag läst, bara innehållet men inte namnet eller namnen på personer som presenterar sig vid olika tillfällen. De kommer jag aldrig ihåg efteråt. Kanske dax att boka tid till vårdcentralen.

Skrivet av Inaktiverad 7278 7 apr 2016 09:16
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

"Ät inte efter sex"? När skall man då äta*smile*?

En gång i veckan går vi upp kl. 06:00 och åker till badhuset och badar en timme i varmvattenbassängen innan rusningen kommer. Det är bra för både kropp och själ, men främst fungerar det som balsam för våra utslitna knän.

När min förra fru fick Alzheimer så var det superviktigt att vi höll ett exakt likadant schema för alla dagar. Så fort dagen det minsta avvek så inträdde oro och därmed också olika former av aggressivitet. T.ex. kunde vi aldrig följa kommunens dagverksamhet för dementa.

Min erfarenhet från tiden som anhörigvårdare säger mig att det är viktigt att vara aktiv och träna, så gott det går, både kropp och själ. Min fru och jag tror att det är nyttigt med Vem vet mest och andra frågesporter, lösa pussel, promenera, bada och äta så sunt man orkar.

Skrivet av lamanga 7 apr 2016 11:08
  Skriv ut Direktlänk

lamanga

(Medlem)

AlfGun, det där att inte äta efter sex, hmm, låt mig tänka...!
Att bada i varmvattenbassängen låter härligt, det ska jag och min sambo också nappa på! Som du beskriver din alzheimers sjuka fru låter som barn som lider av autism. Minsta lilla ändring i schemat kunde orsaka vredesutbrott eller total blockering.
Det var inte lätt och var inte lätt för dig heller som anhörigvårdare.
Dax för mycket lax, grönsaker och promenader!

Sidor: < 1 [2]  >

* Forumstatistik

Vi har 1887 trådar med 17410 inlägg. 333 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".