Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Småbilar genom historien

Forum > Allmän diskussion > Vetenskap och populärvetenskap > Småbilar genom historien

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 9 av 9.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 6 aug 2020 23:26
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

En tråd om riktiga småbilar. Det har alltid funnits både stora bilar och små bilar genom hela bilhistorien, här kan vi diskutera dessa och lägga in en del vidoeklipp på sådana.
Jag börjar med den minsta - alltså den enligt Guinness rekordbok minsta riktiga bilen. Det är en Peel P50 som tillverkades på Isle of Man under åren 1962-1965 - och ja, i åtminstone Storbritannien är den fortfarande tillåten att använda som bil. Den har dock en mopedmotor och väger 56 kg, och tillverkad i dag skulle den kunna klassas som EU-moped.
The Smallest Car in the World at the BBC - Top Gear - BBC

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Bengt 7 aug 2020 20:05
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Reliant Robin
Nästa småbil jag postar råkar vara brittisk även den (vet inte vad det beror på?).
Det är Reliant Robin, en trehjulig bil som ändå de flesta någon gång har sett på film. Den tillverkades i tre perioder: 1973–1981, 1989–2001 och 2001–2002. Den är känd för att lätt välta över på sitt enda framhjul, så som på bilden här till höger. Det kan se ganska komiskt ut och har också utnyttjats i exempelvis "Mister Bean"-filmer. Givetvis kommer här en video om och med den första utgåvan från 1973:
Reliant Robin | Three Wheeler | British Cars | Drive in | 1973


/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Bengt 9 aug 2020 20:05
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Nu som tredje inlägg skulle man mycket väl ha kunnat fortsätta i England, men nu går vi till Italien, det landet är ju också berömt för sina små bilar. Och just denna bil anses av många som "originalet" till en småbil.
Fiat 500 tillverkades från 1957 ända fram till 1975! Från början hade den tvåcylindriga luftkylda motorn 13 hästkrafter - men från 1966 hade den hela 18 hästkrafter. Den hade bakhängda dörrar fram till 1965, något som var vanligt på 50-talsbilar. Här är videon:
Fiat 500 - The Original Small Car - James May's Cars Of The People - BBC

Det kan tilläggas att en sportmodell tillverkades under 1958-60, den hade faktiskt 21,5 hästkrafter!


/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Bengt 15 aug 2020 19:52
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

På grund av lite förmånligare villkor för trehjuliga småbilar i Tyskland togs det fram flera sådana under 1950-talet. 1955 kom Messerschmitt KR 200 ut på marknaden, den var efterträdare till Messerschmitt KR 175. "KR" i beteckningarna stod på "Kabinenroller" på tyska, vilket antyder att den skulle ses som en skoter med "kabin" att sitta i. Messerschmitt KR 200 såldes också i Sverige, men blev aldrig någon stor succé.
1956 Messerschmitt KR200 Kabinenroller

Kuriosa: Ni som har sett Lasse Åbergs filmer har sett Stig Helmer komma körande i en sådan.

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Bengt 16 aug 2020 22:05
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Ett specialfall i fråga om småbilar kan vi titta närmare på. Det är från England (förstås), och trehjulig. Den heter "Invacar", och som namnet antyder var den konstruerad särskilt för handikappade, man behövde inte använda fötterna till någonting i den. Det kan man jämföra med den invalidmoped som var vanlig i Sverige förr - den gjorde 35 km/h som bäst - denna Invacar är något annat, i starkaste versionen kunde den komma upp i 132 km/h! Den har en särskild historia. Den togs fram av de engelska myndigheterna och tillhandahölls handikappade och tillverkades fram till 1977. Den 31 mars 2003 fattade myndigheterna beslut om att samtliga Invacar skulle samlas in och skrotas. Detta för att de inte kunde klara dagens bestämmelser, som krävde godkännande enligt motorcykel som en del av en standard som hade fastställts av EU. Cirka 200 Invacars i Storbritannien återkallades då. Hundratals Invacars som stod i lager skrotades också, tillsammans med alla deras reservdelar. Ett fåtal exemplar som ägdes av privatpersoner och museer i Storbritannien och utomlands räddades dock och finns fortfarande kvar.
Adventures in an Invacar! TWC Roadtrip Highlights

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Bengt 20 aug 2020 21:36
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Zündapp Janus
Zündapp Janus var en speciell småbil. Det har inte sålts många i Sverige men vi kan ju ändå titta närmare på den. Den var alldeles uppenbart inspirerad av BMW Isetta och Messerschmitt KR, men gick även längre i den designidén. Det är helt påtagligt hur lika framände och bakände är på denna bil. Det är den enda bil som har i sanning mittmotor - absolut mittmonterad motor. Den tillverkades bara 1957 och 1958, det avslöjar ju att den inte blev någon stor succé.
Werbefilme von Zuendapp Janus und VW

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Bengt 27 aug 2020 22:32
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Nu återvänder vi till Storbritannien. Det är ju något särskilt med engelsmännen och deras småbilar.
Mellan 1949 och 1966 tillverkades "Bond Minicar", en trehjulig liten bil med motorcykelmotor. Här får vi veta både för- och nackdelar och även ta en provtur:
IDRIVEACLASSIC reviews: 60s Bond Mini Car Mark G (micro car/mini car review)

Vacker var den inte. Bekväm var den inte. Tyst i kupén var den inte. Men det såldes en hel del av dem i England.

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Bengt 5 sep 2020 21:50
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Även i Japan tillverkades riktigt små bilar tidigt. Subaru 360 var en tvådörrars stadsbil som tillverkades i Japan från 1958 till 1971, men var aldrig någon hit i Sverige. Den hade en fläktkyld tvåcylindrig svansmotor, i sig inget ovanligt för 1958. Med sina 16 hk kunde den komma upp i 100km/h.

My dad thinks this " TIN CAN " Two Stroke 360cc Subaru is FAST !

Mannen som äger den verkar vara entusiastisk, men varken dottern eller hunden är särskilt imponerade.
Kuriosa: I Japan gick den under smeknamnet "nyckelpiga".

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Bengt 21 sep 2020 21:01
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Nu en tysk småbil igen. Nu med fyra hjul, men knappt större ändå. Goggomobil tillverkades av företaget Glas mellan år 1955 och 1969.
Den hade en tvåcylindrig 250cc tvåtaktsmotor som Glas hade konstruerat själva. Den ersattes senare av motorer en motor på 300cc, och på slutet av en motor på 400cc.
Det att man hade en 250cc motor på 50-talet har att göra med det räckte med ett enklare körkort för motorcykel då. Motorn satt natuligtvis baktill (det var det "normala" för småbilar i mitten av 50-talet).

Goggomobil var en populär småbil i Tyskland, men inte i Sverige. Goggomobilen var tänkt att bli "folkbil", precis som Volkswagens "bubbla" med flera andra, men det var ju Volkswagen som vann den kampen.

Här försöker en tysk poängsätta den i jämförelse med andra småbilar:
Ist das Goggomobil T250 der PERFEKTE Klassische Kleinwagen?

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1911 trådar med 17509 inlägg. 336 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".