Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Vetenskap

Forum > Allmän diskussion > Vetenskap och populärvetenskap > Vetenskap

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 5 av 5.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Edor 25 aug 2011 14:40
  Skriv ut Direktlänk

Edor

(Medlem)

(Första tråden i forum Vetenskap och populärvetenskap!)
Nu har man hittat ett fossil av ett litet mus-liknande däggdjur, Juramaia sinensis, som levde i Kina 160 miljoner år sedan under jura perioden.
Vid den här tidpunkten har alltså utvecklingslinjen splittrats mellan "äkta" däggdjur (Eutheria), dit människan hör, och övriga däggdjur, som t ex pungdjur och kängurur.
De flesta däggdjur tillhör gruppen "äkta" däggdjur som kännetecknas av att de har en välutvecklad moderkaka.
För inte så länge sedan fann man ett fossil efter en varelse som gick upprätt för 6,3 miljoner år sedan. Detta bör betyda att utvecklingslinjerna för människan och chimpansen skildes åt tidigare än så.
Jag tycker det är fantastiskt att människan idag kan "läsa" i naturen om vad som i stort hände för många miljoner år sedan.
Uppdaterat: 25 aug 2011 20:55  
Skrivet av Laura 25 aug 2011 20:52
  Skriv ut Direktlänk

Laura

(Medlem)

Visst är det fantastiskt! Bara synd att så många religioner förnekar fakta...

Skrivet av torlarserik 12 sep 2011 20:57
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

torlarserik

(Medlem)

Sånt här älskar jag att läsa, det är en otrolig poesi. Det bästa av allt är att Planeten bara är medelålders än. Jag tror faktiskt hon är yngre än vad vi är.
Se bara på alla vulkaner och tsunamin, hon lever vår kära moder.
4,3 miljarder är väl ingen ålder på en Mor?.
Uppdaterat: 12 sep 2011 21:10  
Skrivet av ventusunum 3 feb 2013 19:59
  Skriv ut Direktlänk

ventusunum

(Medlem)

Är helt facinerad av allt som har med livet att göra. Tänk att vi haft datorer de senaste 50 åren och
cellen ( på jorden ) är program-minnesstyrt sedan 2 miljader år sedan.

Att djur utvecklas enligt Darwin verkar sunt, som att 'de som sprang fortast' överlevde och med tiden kom denna djurart att springa fortare, verkar ju sant tycker jag.

Men nya egenskaper, som exempelvis ett djur utvecklar flygförmåga, det är inte bara vingarna som skall 'trollas' fram, muskelatur för drivkraften, underhållsenergi plus även ett medfött 'flygprogram' så att individen kan lyfta och landa utan att kraschlanda. Detta gör mig otroligt förvånad.

Ett exempel är Bombkastar-skalbaggen som har en 'raketmotor' i bakkroppen, två behållare med ämnen som reagerar med varandra som sammanstrålar i en 'brännkammare', skjuter 'eldpuffar' som försvar. Man kan undra varför 'naturen' gjorde sig detta krångliga 'åbäke' istället för att exempelvis ge skalbaggen kraftigare käkar. Betänk att hela 'raketmotorn' måste vara konstruerad innan den minsta lilla 'eldpuff' skulle komma.

Jag tror livet finns i universum, överallt.

Skrivet av Edor 24 feb 2013 14:14
  Skriv ut Direktlänk

Edor

(Medlem)

Det finns inga 'mål' med evolutionen. Den är helt slumpmässig. Därefter sker en selektion av arter som är bäst anpassningbara till den förhandenvarande omgivningen.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1887 trådar med 17413 inlägg. 333 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".