Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Vårdagjämning.

Forum > Allmän diskussion > Vetenskap och populärvetenskap > Vårdagjämning.

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 2 av 2.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Edor 19 mar 2012 20:08
  Skriv ut Direktlänk

Edor

(Medlem)

I morgon 20 mars kl 06:14 är det vårdagjämning. Dagarna omkring vårdagjämningen är dag och natt ungefär lika långa och solen går upp rakt i öster och ned rakt i väster.

Vårdagjämningen kommer nu att infalla den 20:e mars varje år ända fram till och med 2047. År 2048 infaller vårdagjämningen den 19:e mars.

Vårdagjämningen som jungfru Marias bebådelsedag bygger på förkristna föreställningar.

Förr kallades Maria även "Vår Fru". Därför kallas M Bebådelsedag även Vårfrudagen. Man tror att genom ett hörfel kom dagen att kallas Våffeldagen. Dock fanns det problem med detta i Skåne där man anammat danskans "Fruedag". Ät nu våfflor i morgon. Jag avstår.

Natten till sön 25 mars övergår vi i Sverige till sommartid, då ställs klockan fram en timma, så 02:00 blir plötsligt 03:00. Det kan man nog inte ställa sig utanför, då blir ingenting rätt.

Hos mig går solen i morgon upp kl 06:12 och ned 18:21, men det lär vara mulet och regna här i morgon.

Nu behöver jag lite varmare väder. Kanske kommer det nu när solen går högre.

Skrivet av Edor 20 mar 2012 09:19
  Skriv ut Direktlänk

Edor

(Medlem)

Våfflor kan man äta närsomhelst men det har utgått påbud att den 25 mars varje år skall vi äta våfflor. Så den 25 mars är Våfflans egen dag. Grattis Våfflan!

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1887 trådar med 17410 inlägg. 333 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".