Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Mördarsniglar och rådjur.

Forum > Allmän diskussion > Hem, hus och trädgård > Mördarsniglar och rådjur.

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 14 av 14.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 5647 2 mar 2014 11:20
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Att plantera växter är inte gratis och lökväxterna har blivit allt dyrare. Tulpanerna stryker med när de kommer upp ovan jord.
Rådjuren älskar de saftiga bladen. Påskliljor och Narscissur får vara ifred dock.
Mördarsniglarna går fram och rakar rent. Tagetes är älsklingsföda, det enda de låter bli här är Isbegonia och Lobelia
De är så många att de knappast lönar sig att utrota dom.
Med tanke på den stora ökningen av rådjur så blir säkert fästingplågan större i år. De få rävar som har haft gryt här har rensat rent på harar, skogsduvor mm, så de drar nog vidare.
Det kanske låter som jag bor långt ut på landet, men jag bor i utkanten av Norrköping, där promenerar Rådjur och Älg ogenerat i våra trädgårdar. Vi har bara en liten täppa, men jag har tappat lusten att plantera och bjuda på munsbitar åt mördarsniglar och Rådjur.
Någon påstod att vattna med kaffe skulle lösa problemet med mördarsnigel, men kaffe tillhör inte det som är billigt heller.
Det är tankar som hör våren till...Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 5648 2 mar 2014 11:28
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Det är ett gissel för många detta med sniglar och rådjur, kämpa på.

Skrivet av Inaktiverad 5647 2 mar 2014 13:15
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Nej, jag ska begrunda och beundra de växter som tar kampen, hihi. Billigt och nyttigt med forskning av floran...Mvh/Sunny

Skrivet av Edor 2 mar 2014 16:09
  Skriv ut Direktlänk

Edor

(Guldmedlem)

Namnet "mördarsnigel" lär först ha använts av en svensk journalist(!). Även om den har en glupande aptit i trädgården så gör den inte skäl för namnet ”mördar”snigel. Den kallas också för spansk skogssnigel (Arion lusitanicus). Men ”mördarsnigeln” är en helt annan art än den spanska skogssnigeln som finns i Spanien, Portugal och södra Frankrike enligt DNA-undersökningar. Vår ”mördarsnigeln” tillhör en nordeuropeisk art. Var den ursprungligen kommer ifrån vet man inte och man känner därför inte dess naturliga fiender. Man antar att snigeln i nordeuropa har parat sig med lokala arter och blivit mer motståndskraftig mot kyla. Den tål både torka och kyla.
Det finns djur som ibland äter den, t ex vildsvin, grävling, koltrast m fl.
Vid varmt väder växer den nästan explosionsartat och kräver då mycket föda. Snigeln klarar både frost och torka.
Den observerades första gången i Sverige 1975, men antalet fynd var lågt. Från 1987 ökade den explosivt i antal. I Norge ses den första gången 1988 men först 1995 rapporteras den i massor. I Danmark observeras den först 1991 och 1997. Den förekommer i mängd på Bornholm och i Sönderjylland.
Färgvariationen hos ”mördarsnigeln” är stor, från orange till mörkbrun och nästan svart. Vuxen är den ca 7-10 cm lång.

Skrivet av Inaktiverad 5647 2 mar 2014 16:29
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Hej Edor!
Ja vi här i Norrköping har haft invasion av mördarsniglar.
Jag trodde bara det var en ankart som åt dom, ev- Pekingankan-?
De hoppades ju på att kråkfåglarna skulle börja äta dom, men inte ens Kajorna ser ut att äta dom.
På de asfalterade gångarna kunde man se 1000tals i alla storlekar.Lite mindre var det efter förra årets kalla vinter.
Men i år blir det väl lika äckligt igen.
Färgerna du beskriver stämmer, en del är nästan orange, en del mörkt, mörkt bruna.
Att koltrasten åt dom visste jag inte, de är äckliga då de blir mosade, en vit sörja som rinner ut. jag såg dom första gången för ca fem år sedan. ha en skön Söndag önskar Sunny....

Skrivet av Ofelia 13 jun 2014 22:22
  Skriv ut Direktlänk

Ofelia

(Medlem)

Jag och en granne jagar mördarsniglar tidiga mornar och kvällar. Försöker hålla beståndet på rimlig nivå...

Rådjuren kan man hålla borta från sin trädgård genom att hälla några droppar urin på ställen där man inte vill ha besök. Fungerar!

Skrivet av Inaktiverad 5647 14 jun 2014 09:22
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Hej Ofelia!
Ja en del försöker här att hålla antalet nere, men det är inte riktigt så mycket i år trots den varma vintern.
Men de asfalterade gångbanorna är fulla som vanligt och kannibalismen frodas.
På en död snigel kan fem stycken mumsa sig mätta. Men på växterna har jag inte sett deras visitkort än, denna silverglänsande sträng de lämnar efter sig. Då tog de sig upp i krukorna och åt allt från Petunior till Pelargonior, älsklingsmaten är Tagetes. Det ända de inte rör är Isbegonior.

Skrivet av Inaktiverad 6335 20 okt 2014 20:31
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Jag läste om kaffe på något ställe, så i år köpte jag "billigt slask" kaffe och strödde ut ett par paket, det skall visst vara bra för jorden också. Faktiskt så gick inte sniglarna där, toppen.

Skrivet av Mynta 22 okt 2014 09:51
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Rådjur-varför inte ta blodmjöl och stryka ut lite?
Varför inte ta lite ull och placera där det inte är välkommet för rådjur?

Inte för att jag kan påstå att det är någon vetenskaplig utredning gjord på detta men det var verksamt.

............
En säkrare metod är att ha det som jag - en lodjurshona i närheten!

Skrivet av Inaktiverad 5647 22 okt 2014 10:32
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

I år så har vi haft mindre av mördarsniglarna, mot ett rent elände åren innan och det blir så äckligt då det blir dessa mängder av dom.
Antingen har vädret inte varit gynnsamt, annars har de ätit upp allt av värde för dom just här.
Fästingar har inte heller varit så många och utan gifter i pälsen så fick hunden endast två stycken en i mars, en i april.
Mördarsniglar är inte giftiga, men äckliga.
Fästingar kan förstöra ett liv.
Till Mynta så är Lodjuret mitt älsklingsdjur. De är på min topplista av vackra djur...mvh/Sunny..

Skrivet av Mynta 22 okt 2014 13:04
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Helt underbart kattdjur! "Min" hona hade förra året två ungar för det spårade viltvårdare upp. Jag har sett lodjuret två gånger-snabbt ögonblick.
Björnspår, vargspår men inga ägare till spåren.

Det dummaste jag gjorde var för 10 år sedan då jag tillät en räv få små matbitar av mig - den blev för närgången och orädd för människor.
Slutade olyckligt eftersom den följde mig till "civilisationen" och den hittades överkörd.

Aldrig mera att jag gör den dumheten.

Skrivet av Inaktiverad 5647 22 okt 2014 15:12
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Min dotter tog en filmsnutt på vad vi alla trodde var en lokatt innan jag fick se filmen, vi var där och tittade på spåren i leran.
Men jag vet rätt mycket om djur och natur och såg att inget stämde på beskrivningen av Lo.
Då hon visade filmen fick jag en överraskning. Inget på djuret påminde om ett lodjur.Vi jämförde med hunden på samma väg, vid vägen in i skogen så vi såg hur stort djuret var. Stort var det kan jag lova. Marklång smal svans,inte lodjurets lutning eller tofsar på öronen eller stora tofs på svansen..
Som vi grubblat och letat på nätet. Inget djur från Svensk fauna. Mer än dubbelt så stor som en Labrador.
Mest liknade den en Puma, ljust sandfärgad. Undrar om den rymt från någon cirkus?
Ja detta får vi nog aldrig uppklarat.
Min dotter och jag pratar ofta om det, spåren har vi sett, filmen har vi sett även om det är en kort sekvens.De bor vid storskog.
En gåta....Mvh/Sunny...

Skrivet av Inaktiverad 5306 10 dec 2014 23:38
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Intressant tråd om diverse djur! Kul att läsa om andras erfarenheter!

Fick själv förra året Borelia då jag klippte gräset ute vid vårt torp vi nyttjar sommartid. Gjorde inte särskilt ont utan med lite medicin så vart det helt borta!

Enligt uppgift är inte alla rådjur smittbärare, men det är ju svårt att veta då de gått på tomten. Ser nu till att jag inte har shorts då jag klipper gräset.

Och nej, jag vill gärna ha rådjuren, älgarna och alla andra djur kvar. Lade förresten upp en bild i mitt fotogalleri på Viseniorer idag!

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2098 trådar med 18429 inlägg. 413 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".