Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Amaryllis

Forum > Allmän diskussion > Hem, hus och trädgård > Amaryllis

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 8 av 8.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 6335 2 jan 2015 17:55
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Jag har fått några kraftiga fina amaryllis, dom blommar fint med flera stänglar. Går det att spara och ta till vara lökarna till nästa jul efter dom blommat över.

Skrivet av Mynta 3 jan 2015 10:38
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Om Du gör Dig det besväret så blommar de ändå inte till nästa Jul.
Jag brukar i bland sätta ut mina på komposten men det är inte mödan värt-jag köper billiga på LIDL i stället och driver upp nya år från år.

Skrivet av Chrisco 3 jan 2015 10:47
  Skriv ut Direktlänk

Chrisco

(Medlem)

Fick en Amaryllis veckan före jul av ett barnbarn. står här på bordet framför mig. Vattnar var 4e dag (enl instruktion) men inte sjutton vill den slå ut... En röd, fin knopp kikar försiktigt ut men gillar tydligen inte vad den ser. Är det nån som har ett råd?

Skrivet av Inaktiverad 6335 3 jan 2015 11:07
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Tack så mycket Mynta, jag har sparat någon under åren men det har aldrig blivit något av det. Nu njuter man av det så länge det varar och sen åker dom :)
Jag köper aldrig själv för dom är så otroligt vackra och jag får sådan ångest när det är tid att kasta dom :)
Uppdaterat: 3 jan 2015 11:09  
Skrivet av Mynta 3 jan 2015 14:10
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Sannolikt för mörkt och för kallt! I värsta fall för mycket vatten! Alltså ställ krukan på fönsterbrädan och förhoppningsvis är det varmt från elementet!
Lycka till!

Skrivet av Borka 7 jan 2015 12:47
  Skriv ut Direktlänk

Borka

(Medlem)

Har ingen Amaryllis längre då det inte finns ngt svalt ställe för vinterförvaring där jag bor nu. Jag skötte den på följande sätt, och det fungerade.

För att blommorna ska utvecklas vill den stå ljust och i normal rumstemperatur. Vattna sparsamt, för mycket vatten resulterar i att stängeln blir lång och krukan har då lätt för att tippa.

När den har blommat över skärs blomresterna av så att plantan inte ska lägga kraft på att bilda frön. Lämna blomstängeln kvar och ta bort den när den vissnat ned ordentligt.

Krukväxtnäring ges en gång i veckan till och med augusti månad och vattningen ökas.

I september/oktober är det dags att sluta gödsla och vattna. Löken ska hållas torrt, mörkt och svalt under viloperioden (jag hade min i stallet), när blomknoppen tittar fram kan du börja med försiktig vattning.

Vattna helst på fatet, löken är känslig för direktkontakt med vatten. Lycka till.

--
I grunden smålänning

Skrivet av Inaktiverad 6335 7 jan 2015 16:13
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Tack för alla råd, nu gör jag så att jag behåller en och skall efter bästa förmåga försöka ta hand om den kanske det lyckas.

Skrivet av Pinky 22 jan 2015 08:41
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Pinky

(Medlem)

Tror att dagens amaryllis, är preparerade och svår att få att blomma om.
För en 10- år sedan hade jag en amaryllislök, som blommade om minst 7,8 gånger.Det var inte alltid den blommade till jul, ibland blommaden tillsammans med dagliljorna, ute i trädgården.
Förr tyckte jag att lökarna blommade om och om igen, men nu har jag slutat, dom vill sig inte riktigt längre.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2096 trådar med 18413 inlägg. 412 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".