Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Finns det tillräckligt med bin?

Forum > Allmän diskussion > Hem, hus och trädgård > Finns det tillräckligt med bin?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 8 av 8.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 13 jun 2016 17:07
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Ni som har trädgård: Är det tillräckligt med bin för pollinering av fruktträden?
Det har var en brist, det har det talats om, men kanske blivit bättre?
Själv har jag gott om bin eftersom grannen har ett par bikupor. Tillfälligt kan de vara väl många, se här:
Bisvärm / Beeswarm

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Inaktiverad 5647 13 jun 2016 19:26
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag har bara sett några humlor och efter sista köldknäppen låg de döda på gångbanorna. Jag tror det blir dålig pollinering i år. Fästingarna ökar, likaså mördarsniglar, bin och humlor minskar.
Min dotter studerar blåbärsriset i olika typer av skog, hon satte ut fällor för insekter. Efter ett dygn fanns en enda humla i fällorna. (Hon är färdig biolog nu)
Så det blir nog dåligt med frukt lokalt....Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 5648 13 jun 2016 20:27
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Det verkar bli sämre med alla pollinerande insekter pga allt bekämpningsmedel och ensidigt jordbruk mot förr.

Skrivet av Inaktiverad 5647 13 jun 2016 20:49
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Man saknar surret av humlor, även dåligt med fjärilar. Men skatorna har badat hela eftermiddagen så vattnet var lerigt, hihi.....Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 7278 13 jun 2016 22:58
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Olika falla ödets lotter för vi verkar ha det bra förspänt på landet vid vårt gamla soldattorp. Där finns gott om humlor i olika modeller, blomflugor och fjärilar medan bin är sällsynta. De gamla fruktträden verkar i år ge rikligt med frukt så vi skall inte klaga. Skickar med en video som bevis på vilka som pollinerar hos oss där: Några humlor och en Amiral!

Skrivet av Inaktiverad 5647 14 jun 2016 08:21
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Helt underbart!
Ljudet och Lupinerna och de små humlorna, så fint! Jag har Lupiner på framsidan, men inte en humla har jag sett där och ännu mindre ett bi.Tidigt på våren kommer en stor fjäril som jag inte vet namnet på? Det är inte citronfjäril utan en annan art, stora blekgula, de gillar min Tujahäck. Men jag har aldrig klurat ut vad de heter?
Tack för den helt underbara filmen från Sunny.

Skrivet av Inaktiverad 7278 14 jun 2016 09:12
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Den första fjärilen jag kom att tänka på var kålfjäril som är blekgul. Googlade lite och hitta vitfjärilar där Du kanske kan hitta Din fjäril.
Uppdaterat: 14 jun 2016 09:14  
Skrivet av Inaktiverad 5647 14 jun 2016 09:34
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag ska googla på fjärilar, då först kålfjäril. De är stora och ser nästan ut som hopknölade papper då de flyger.De kommer så tidigt på våren, före allt annat flygande. Vackra och kära. Jag återkommer om jag hittar dom....Mvh/Sunny

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2103 trådar med 18443 inlägg. 414 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".