Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Krasse med ohyra

Forum > Allmän diskussion > Hem, hus och trädgård > Krasse med ohyra

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 12 av 12.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av mormor08 14 jun 2016 11:03
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

mormor08

(Medlem)

Hej!
Mina krasse växer nu så det knakar. Ännu inga blommor i och för sig.... Men snart kommer de gröna små lössen och förstör glädjen med krassen. De sätter sig på undersidan av bladen som skrumpnar.

Jag har tidigare år sprutat diskmedellösning på dem, men det kanske finns bättre lösningar?

Mormor08 undrar

Skrivet av Inaktiverad 5647 14 jun 2016 11:19
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Hejsan!
Jag sprutade mina rosor idag med såpvatten, så väntar jag ca en timme sedan sköljer jag av med vanligt kallt vatten och gör om det hela efter två dagar, hört att man kan strö kaffesump runt plantorna, men lössen flyger väl?
Så de kan förflytta sig som vuxna, medan nymfer och ägg finns på plantan?...Vatten med tryck är bra lusbekämpning....Mvh/Sunny

Skrivet av Bengt 14 jun 2016 11:58
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

tisdag 14 juni 2016, kl 11:03 skrev mormor08
... Jag har tidigare år sprutat diskmedellösning på dem, men det kanske finns bättre lösningar?

Om det räcker med bara diskmedelslösning är ju det skonsamt och bra. Behövs det något starkare brukar det rekommenderas att spruta med en blandning av ½ dl såpa och 1 msk T-sprit i en halv liter vatten, som upprepas några gånger tills lössen inte återkommer.

Skrivet av Sunny3 14 jun 2016 11:19
... men lössen flyger väl?

Bladlössen (i varje fall vissa) svärmar ungefär som myrorna, de får då vingar för att flyga iväg och bilda en ny koloni. De flyger alltså inte omkring i vanliga fall.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Inaktiverad 5647 15 jun 2016 07:47
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag tänkte på svårare sorter att få bot på också? sign- Mormor- skrev att de satte sig på undersidan av bladen, bladlöss sätter sig oftast på stammen närmast blomknoppen, undersidan brukar var något som pappa kallade för -fly-de lämnade stället då man sprutade och kom tillbaka då det var klart. De var omöjliga att bli av med. Det finns mycket som förstör våra växter......Mvh/Sunny

Skrivet av mormor08 22 jun 2016 12:27
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

mormor08

(Medlem)

TACK Sunny och Bengt - riktiga experttips! Jag ska utrusta mig med T-sprit också för säkerhets skull. Kanske sitta och vänta efter sprutning så de inte smiter och kommer tillbaka..... Mormor08

Skrivet av Inaktiverad 5647 22 jun 2016 14:26
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Hej mormor!
I år gick det inte alls med såpvatten som det brukar göra. Kanske för att nya rosen har små mjuka utskott under knoppen.
Kanske om du gör som Bengt skrev har i lite T-sprit. Jag rekommenderar att inte göra det i fullt solsken, pga brännskador. Det är mycket bladlöss i år.
Glad Midsommar mormor! Önskar Sunny.
Ja till alla andra med förstås!

Skrivet av mormor08 23 jun 2016 20:11
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

mormor08

(Medlem)

Sunny och Bengt!
Nu har jag gjort en Midsommar-snaps till krasse-lössen. Serverades efter råd från S på kvällskvisten. Det blev diskmedel och LITE T-sprit + en massa vatten. Ser iofs inte många spår av lössen, men de ligger nog där och lurar i vassen..... kanske har de nyktrat till imorgon. Håller tummarna för att T-sprit funkar!

Tillönskar er alla en härlig MIDSOMMAR!!! /Mormor08

Skrivet av mormor08 4 aug 2016 23:12
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

mormor08

(Medlem)

Krasselössens avskedsinfo till Sunny och Bengt:

SPRITEN blev vår undergång, vi tvärdog. Men vi klamrade oss ändå kvar vid krassebladen som blev läskigt svartprickiga. Mormor har idag rivit ner all krasse och lagt oss och krassen i en sopsäck och sagt "aldrig mer krasse"!

Snipp snapp snut - så var den sagan slut!

Skrivet av Inaktiverad 5647 5 aug 2016 10:10
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Stackars krassen till himlen for!
Oj, nej i år bet inget på lössen, jag kämpade tappert en månad, sedan gav jag upp. Inte en nyckelpiga inom synhåll. Det var bara att låta kalaset fortgå och se framfarten av de små odjurens mumsande.
Nu är det getingarna som vill ha min smörgås, så man får passa sig vart man sätter tänderna.
Giftiga är dom i år, folk som inte brukar reagera blir sjuka.
Mormor 08, vinka krassen från mig...Mvh/Sunny

Skrivet av mormor08 6 aug 2016 10:26
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

mormor08

(Medlem)

Lustigt att du nämnde getingarna Sunny! Jag fick för några dgar sedan något som jag trodde var ett stick av en jättemygga, men det var kanske just en sån där svart/gul-randig rackare. Det kliade så jag inte kunde sova! Kände mig lite löjlig när jag gick till distriktssköterskan, som smörjde på något avkliande, haha! Nu är allt frid och fröjd!

Skrivet av Inaktiverad 5647 6 aug 2016 17:15
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Mormor 08!
Det finns många bett som är otrevliga. Bromsbett gör ont, även blinningar och stickmyggor. Skönt att du fick hjälp med bettet, fy vad det kan klia, svida och bränna.
Mvh/Sunny

Skrivet av Bengt 6 aug 2016 18:05
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

lördag 6 augusti 2016, kl 17:15 skrev Sunny3
Mormor 08!
Det finns många bett som är otrevliga. Bromsbett gör ont, även blinningar och stickmyggor. Skönt att du fick hjälp med bettet, fy vad det kan klia, svida och bränna.
Mvh/Sunny

En ny rackare har det talats om nyligen också, en "Kistfluga", med det var bara i Blekinge man sett den ännu, se SVT: Köttätande fluga härjar i Kallinge
Man kan ju hoppas att den inte får större spridning. Räcker att drabbas av en svärm bromsar.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2098 trådar med 18429 inlägg. 413 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".