Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Redwoodlängtan

Forum > Allmän diskussion > Hem, hus och trädgård > Redwoodlängtan

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 4 av 4.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av rent44 31 jul 2016 14:44
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

rent44

(Medlem)

En kamrat pekade på ett stort träd - väl sju meter - i Trädgårdsföreningen i Göteborg och sade att det var ett sällsynt gammalt träd. Det växte i en dal i Kina naturligt, och hade av en slump överlevt diverse klimatskiften.
Jag beställde för ett par euro frön ifrån en firma i Frankrike, och så skulle jag nu odla ett träd, ett redwoodträd. Dessa träd, som växer långsamt och bli mycket hårda i virket. Bladen är egendomliga, som mittemellan löv och barr.
Men nu var det så, att metasequoia glyptostroboides fordrar en hel del för att gro:
Man måste simulera en upptining ur markfrost, en långsam - under plus 4 grader - fuktig, och sen söka finna några lämpliga skuggiga och svala betingelser efter det i nån lämplig jord.
Fem försök har jag gjort. Men en groprocess både i fuktigt papper ( som möglade ) och fuktig jord har misslyckats.
Jag försöker nu tänkta ut hur en normal upptining av såna här frön går till och skall alltså sätta igång återigen. En fjärdedel av de små fröflarnen är kvar i sin påse.
Vått papper går inte. Nu ska jag försöka med nån annan substans. Nåt jag har hemma då. Men vad ? Nåt man kan röra ihop. Som inte möglar. ( I c:a tre veckor ska fröet vara i kylen för att förstå.)
Kylen kan jag ju ställa på plus 6 grader. Det gör ju inget med allt annat som är i.
Om jag lyckades få nåt att gro kunde jag ge det i kruka till syrran i Julklapp och säga: Här får du ett udda kinesiskt träd!

Skrivet av cats 31 jul 2016 16:18
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

Det förvånar mig mycket Är det verkligen Red Wood träd i Trädgårdsföreningen i Göteborg? Hur gamla är de?
Nu är ju 7 meter inte särskilt högt Har hört att en art av Red Wood träd Sequoiadendron giganteum är dom som kan bli riktigt höga nästan 80 meter men knappast i Sverige
De lär finnas i Köpenhamns botaniska trädgård
Stor risk att de torkar framåt vårkanten och dessutom stor risk för kylskador.
Måste tyvärr säga att oddsen för att det skall fungera inte är särskilt goda. En riktig högoddare gissar jag

Skrivet av rent44 31 jul 2016 16:56
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

rent44

(Medlem)

Det kanske är 15 meter. Maxhöjden - läste jag nyss - är trettio på denna sort. Det står en bit öster om Rosenkaféet och om magasinet för diverse palmer planterade i tunnor. Det har en spikad skylt på sig med namnet.

Skrivet av Inaktiverad 7278 31 jul 2016 21:12
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Skulle föreslå att du rent44 kontaktar trädgårdsföreningen eller Botaniska trädgården i Göteborg för de har säkert tips om hur man får igång trädet/fröet!

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2103 trådar med 18443 inlägg. 414 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".