Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Valnötsträd!

Forum > Allmän diskussion > Hem, hus och trädgård > Valnötsträd!

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 13 av 13.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av svampskogen 11 jul 2017 10:02
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

svampskogen

(Medlem)

Hej!
Har sedan 30 år ett valnötsträd men får sällan mer än 20 nötter.
Jag bor norr om Göteborg och blir det en natt under minus 3 grader i slutet av april eller början av maj så fryser trädet. Nu läste jag att trädet kan blir härdigare med åren. Är det någon som har erfarenhet av valnötsträd?
Med vänlig hälsning svampskogen.

Skrivet av Inaktiverad 5647 11 jul 2017 11:03
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Det enda valnötsträd jag sett är i Visby.
Det var gammalt och gav rejält med nötter. Det sträckte sina grenar över trottoaren, så vi plockade och lade i våra fickor. Men de var inte så goda. De ska nog ligga till sig.
Jag vet inte något om härdigheten, men kan tänka att ett litet träd med tiden blir mer härdat.
Men tjäle är de väl inte vana vid? Mvh/Sunny

Skrivet av svampskogen 11 jul 2017 12:26
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

svampskogen

(Medlem)

Hej Sunny3!
Ja jag har också sett att det finns gott om valnötsträd på Gotland. Den trivs i kalkrik jord och vill inte har för blött om fötterna. Allt detta saknas hos mig. Men varje vår är lika spännande. Nu förstår jag torparna från förr bättre. För dom var vädret en fråga om liv eller död. I våra tider händer oss inget ifall skörden slå fel. Så nog har vi det bättre nu.
Mvh/Svampskogen.

Skrivet av Inaktiverad 5647 11 jul 2017 15:46
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja det är sant! Katastrof om grisen dog och potatisskörden ruttnade bort.
Med det klimat vi fått så kan det bli svårare i framtiden. I våras var det mest rotfrukter som man kunde handla.
Valnötsträdet är så vackert, kan tänka att utan nötter så ger det skönhet! Mvh/Sunny

Skrivet av svampskogen 11 jul 2017 17:57
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

svampskogen

(Medlem)

Visst är jag glad i det vackra trädet även utan nötter. Bladen utsöndrar en behaglig doft och jag har min hängmatta under den. Med vänlig hälsning svampskogen.

Skrivet av Inaktiverad 5647 11 jul 2017 21:17
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag älskar träd och dit jag flyttat finns mycket gamla träd, mycket Pilar, bla en jättegammal Tårpil,den var så vacker i våras, den var nästan gul då den började grönska.
Popplar finns många och väldigt mycket gamla Fläderträd. Hassel såg jag med nötämne i skogen en bit bort. Det var inga mängder av nötter på Hasseln heller.
Det kanske är dåligt nötår i år, vem vet? Så nästa år har du trädet fullt av Valnötter, man kan ju hoppas att den trivs med fötterna i den Bohuslänska myllan bättre för varje år. Mvh/Sunny

Skrivet av svampskogen 11 jul 2017 21:50
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

svampskogen

(Medlem)

Vilket fint sammanträffande att du tycker att Weeping Willows är underbara och så skriver du om en tårpil som du tycker är så vacker. Har också en hasselbuske i min trädgård men den har heller inga nötter i år. Men där blir ändå aldrig några över till mig. Det ser hackspetten och ekorren till. Men det konstiga är att dom aldrig har rört dom få valnötter som ändå finns vissa år. Tror att eftersom trädet inte hör hemma i faunan så känner djuren inte till des delikatesser. Det blir säkert annorlunda den dagen trädet dignar av nötter. Med vänlig hälsning svampskogen.

Skrivet av svampskogen 11 jul 2017 21:51
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

svampskogen

(Medlem)

I floran ska det naturligtvis vara.

Skrivet av Inaktiverad 5647 12 jul 2017 07:51
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Magnus Carlssons röst är bedövande vacker.Deras lite sorgmodiga låtar berör min själ.Jag gillar Coldplay också, kanske är smaken lika där också?
Valnötter tror jag kråkfåglar rår på att öppna, men ekorren tror jag inte fixar att -knäcka den nöten-.(i dubbel mening)
Vindens sus i tallar är barndomsminnen, pappas sommarhus låg på en ås med tallar. Minns hur jag låg och lyssnade på suset i tallarna då jag var liten.
Träden ger så mycket till oss, intryck, skönhet,frukt, blommor mm.
Gamla träd har visdom i sin stam, den visar med sina årsringar hur gammal den är, hur året varit, vi ska vårda våra skogar. Inga mer kalhyggen.
Jag visste inte att Valnötsträdet doftade gott. Lindens doft är oslagbar. Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 5648 12 jul 2017 09:18
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

onsdag 12 juli 2017, kl 07:51 skrev Sunny3
Magnus Carlssons röst är bedövande vacker.Deras lite sorgmodiga låtar berör min själ.Jag gillar Coldplay också, kanske är smaken lika där också?
Valnötter tror jag kråkfåglar rår på att öppna, men ekorren tror jag inte fixar att -knäcka den nöten-.(i dubbel mening)
Vindens sus i tallar är barndomsminnen, pappas sommarhus låg på en ås med tallar. Minns hur jag låg och lyssnade på suset i tallarna då jag var liten...

Han sjunger verkligen bra, jag glömmer aldrig honom, Jill och Doug i Johnny Cash studio när de sjöng Dougs låt, finns på You Tube.

Admin: Observera att just den här tråden har ämne "Valnötsträd".

Uppdaterat: 12 jul 2017 09:37  
Skrivet av svampskogen 12 jul 2017 11:21
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

svampskogen

(Medlem)

Inget träd är ju så väldoftande som linden. Hos valnöten är det bladen som avger en viss doft. Växter som pollineras av vinden behöver ju inte locka med doft eller färg.
Jag vistas mycket och gärna i skogen. Då jag växte upp i en stad hade jag inte samma tillgång till naturen som nu.
Kalhyggen är en stor styggelse. Det går att bedriva lönsam skogsbruk även utan kalhyggen. Här lär allemansrätten oss hur vi ska njuta av och umgås med naturen på ett ansvarsfullt sett
och så har vi dessa marodörer som begår våldtäkt på våra skogar. Vi sila mygg och sväljer elefanter.
I Tyskland till exempel är skogsbruk hård reglerat. Dom har ingen allemansrätt men heller inga kalhyggen. Första gången mitt besök upptäckte dessa kalhyggen var dom förfärad över vad "Gudrun" hade ställt till med. Så jag ansluter mig till ditt motto. INGA FLER KALHYGGEN!
Coldplay har jag tyvärr ingen erfarenhet av.
Mvh. Svampskogen.

Skrivet av Karolina 18 jul 2017 10:11
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Karolina

(Medlem)

Mitt valnötsträd är det vackraste trädet i min trädgård. För tolv år sedan planterade jag det i min soliga del av trädgården. De första åren satte jag upp ett vindskydd framför trädet, så att det skulle klara de saltfyllda västvindarna från havet.

Trädet tycktes i alla fall trivas och har Idag en stor, vacker ljusgrön krona. Grenarna formar sig utåt och många bär runda frukter som så småningom ska ramla ner. De första tre valnötterna belönades jag med efter fyra år. Sedan har det varit olika stora valnötsskördar.

Under valnötsträdet blir det en skimrande ljusgrön stämning. Det doftar fruktigt från de stora bladen och här har jag gjort min egen trädgårdsplats. (Foto lägger jag på annan sida.)
Hälsningar Karolina

Skrivet av svampskogen 18 jul 2017 11:18
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

svampskogen

(Medlem)

Hej Karolina!
Du tycks då har mera tur eller bättre förutsättningar för ditt valnötsträd. Efter 30 år är mitt bara ca 8 meter högt. Eftersom jag inte vill såga bort dom låga grenar liknar det mer en stor buske. Trädet är av den vanliga sorten alltså inte ett som är frosthärdig. Jag plantera om det efter 3 år men upptäckte snart att det hade behövt ännu mer plats. Kanske bra att det inte växer så fort eller är det just på grund av platsbrist. Som mest har jag haft ca 200 nötter ett år men normalt är mellan 10 och 20. I år blir det inga alls. Kan du inte lägga in ett kort på ditt galleri? Hälsningar Svampskogen.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2070 trådar med 18311 inlägg. 403 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".