Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Äpplen i mängd

Forum > Allmän diskussion > Hem, hus och trädgård > Äpplen i mängd

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 10 av 10.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 5 sep 2011 10:39
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Vad gör ni med alla äpplen som kommer ner i drivor så här års?
Själv sliter jag med att samla ihop alla äpplen och köra dem till återbruket. Bara en liten andel används här.
Kanske man borde såga ner äppelträden?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Biggan 5 sep 2011 10:48
  Skriv ut Direktlänk

Biggan

(Medlem)

Nu vet jag ju inte hur du bor men OM du har närhet till skog så spara äpplena och lägg ut dom i skogen i vinter. Då blir älgarna och rådjuren jättelyckliga. Ruttnar sen äpplena så blir älgarna ännu lyckligare:-)

--

Skrivet av dubbeltur 5 sep 2011 12:00
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Samma problem här med att plocka fallfrukt.
Igår gjorde vi slag i saken och lade ut en stor presenning under äppelträdet, därefter skakade vi ner alla äpplen. Vek ihop presenningen och tömde på komposten. Komposten vetter mot skogen så älgarna får gärna komma och ta för sig.

--
dubbeltur

Skrivet av dubbeltur 6 sep 2011 14:53
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

En liten berättelse om vad ett äpple kan förorsaka.

Jag har berättat tidigare om fallfrukt och hur min hustru och jag åtgärdade problemet, se tråden "Äpplen i mängd".
Vad jag däremot inte berättade var att jag fick ett äpple på ena ögat när jag skakade ner dem. Det smärtade till men gick över.
Igår alltså dagen efter så började jag se "slöjor" och "blixtar" med det träffade ögat. Det var kvar i morse och började bli irriterande.
Jag ringde min dotter som är sjuksköterska på S:t Eriks sjukhus i Stockholm. Hon förklarade efter min beskrivning av symtomen vad som kan ha hänt och bad mig ringa ögonkliniken. Fick en jourtid direkt, satte mig i bilen och for in till lasarettet.
Efter undersökning visade det sig att glaskroppen lossnat från näthinnan samt att det blivit ett litet hål på densamma. Omedelbar åtgärd, hålet "svetsades" med laser. Om inget oförutsett inträffar så räcker den åtgärden. Skall på återbesök om 7 dagar.
Slutsats: Underskatta inte ett äpple!

--
dubbeltur

Skrivet av bema 9 sep 2011 22:59
  Skriv ut Direktlänk

bema

(Medlem)

Tänk på oss som inte har egna fruktträd! Jag bor i lägenhet i stan och skulle bli lycklig om någon erbjöd mej litet av sitt överflöd.

Skrivet av dubbeltur 9 sep 2011 23:19
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Bema, om du orkar ta en promenad till ett villaområde på din ort. Du får säkert plocka om du frågar.

--
dubbeltur

Skrivet av Biggan 10 sep 2011 10:12
  Skriv ut Direktlänk

Biggan

(Medlem)

Nu kom min granne med en hel hink med äpplen så nu har jag jobb idag! En äppelpaj blir det så ikväll ska jag njuta av äppelpaj med vaniljsås medan jag lyssnar på "Tack för musiken" med Niklas Strömstedt. En sats äppelmos blir det också som får bli sparade till vinter att avnjutas tillsammans med någon god kötträtt!

--

Skrivet av Siri 28 jan 2012 12:29
  Skriv ut Direktlänk

Siri

(Medlem)

Vi fick ovanligt många och fina äpplen i höstas.
Många gick till äppelkakor och mos, de sämsta gick dirkt i komposten men de flesta sparades i lådor och kartonger.
De finaste virades in i telefonkatalog papper, lagom stort och håller bra
När vintern nu kom
lägger jag ut några äpple varje dag på båda sidor huset och kol- och björktrastar är glada.
Det blir fortfarnde äppelkaka ibland.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1887 trådar med 17411 inlägg. 333 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".