Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Riktig eller plastgran

Forum > Allmän diskussion > Hem, hus och trädgård > Riktig eller plastgran

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 9 av 9.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av dubbeltur 5 dec 2011 13:46
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Snart är det dax att ta fram eller ta in granen, några har kanske tall.
Har ni äkta eller plastgran?
Själv har jag alltid haft en riktig gran. Lika spännande varje år att försöka hitta en tät med jämna grenvarv och friskt grön.
Håller hårt på att den får inte dekoreras förrän tidigast kvällen för julafton.
Hur man pyntar granen är ju individuellt. Jag har kvar julpynt sedan jag var barn och blandar med det som min nya fru har.

--
dubbeltur
Uppdaterat: 5 dec 2011 13:49  
Skrivet av Inaktiverad 3534 5 dec 2011 14:14
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3534

Absolut inte plastgran, men jag får numera inte rum med en vanligt gran, utan det får bli en liten på en halvmeter ungefär. Pyntar den gör jag i alla fall. Lite olika vad det blir, förra året var det silverkulor, i år blir det nog halmstjärnor. En ljusslinga brukar få plats.
Alla mina granar har börjat barra efter bara någon vecka, vad gör jag för fel?
Har någon några idéer om det vor jag tacksam :)

Skrivet av Bengt 5 dec 2011 14:57
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

måndag 5 december 2011, kl 14:14 skrev stina
Absolut inte plastgran...
Alla mina granar har börjat barra efter bara någon vecka...

Ja, den största anledningen till att många har plastgran är nog just barrningen.
För att minska barrningen är nog det viktigaste att den har vatten hela tiden, och att den inte har stått för länge utan vatten från att den höggs. Har den stått en tid är det nog bra att göra ett nytt snitt en bit upp - ungefär som man brukar göra med snittblommor. Sedan är det ju en klar fördel om den kan stå svalt - så svalt som möjligt, i varje fall inte alldeles intill ett element.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 5 dec 2011 15:06
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Om granen barrar eller inte beror nog mycket på hur färsk den är. Många granar som kommer från odlingar huggs så tidigt för att hinna distribueras och blir därför liggande i veckor och torkar. Jag sågar alltid ett nytt snitt för att få bort torrveden och sätter den i en hink med vatten tills det är dax att ta in den. Se till att den alltid har vatten och inte står för varmt. Sen är det bara att hålla tummarna att den hänger med till tjugondaknut.

Ser att Bengt och jag har ungefär samma svar.

--
dubbeltur
Uppdaterat: 5 dec 2011 15:08  
Skrivet av magnolia 5 dec 2011 18:16
  Skriv ut Direktlänk

magnolia

(Medlem)

Jag vill gärna ha gran och visst skulle jag helst velat ha en riktig, men omständigheter gör att jag väljer att ha en plastgran - bättre det än ingen för min del!

Kan inte forsla hem en gran (ingen bil), sen ska den in och ut och upp och ner (8 vån) - orkar inte själv och ingen som kan hjälpa mig! Plastgranen förvarar jag på min vind.

Jag klär min fina plastgran långt före jul och jag tycker faktiskt den är ganska så vacker!!

Skrivet av Inaktiverad 3534 5 dec 2011 18:59
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3534

Tack för råden. Tycker att min gran får vatten så det räcker så det beror nog på att den är huggen väldigt långt innan mitt inköp. Ska följa rådet att göra ett nytt snitt, det är ju lätt gjort på en liten gran.

Förstår dig Magnolia, jag kommer nog också så småningom till att jag måste ha en plastgran av praktiska skäl. Något måste man ha att lysa upp med i vintermörkret!

Skrivet av agneta 6 dec 2011 18:42
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

agneta

(Medlem)

Jag får inte plats för någon vanlig gran. Har en liten gran på ca 1 halvmeter som har belysning.

--
agneta

Skrivet av Bengt 6 dec 2011 19:10
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Apropå: Hurdan julgran du än har, se fotogalleri Våra Julgranar. Skicka foto på din gran som lägger vi in den i galleriet - kan vara klädd, oklädd, kort, lång, plast, äkta - spelar ingen roll.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Uppdaterat: 6 dec 2011 19:11  

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1895 trådar med 17427 inlägg. 334 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".