Föreslår att vi ger trådarna med boktitel en enhetlig utformning.
Författarens efternamn, förnamn och titel. Tror det kommer att underlätta sökningen framöver.
Lägger in min första bokrecension ned för att lättare hitta boken över tid.Och dessutom kan man lägga till kompletterande synpunkter längre fram om man är intresserad av det.
Här är den
Funderar på att låna elektroniska böcker men måste erkänna att jag känner mig lite tveksam Kan elektroniska böcker verkligen ge samma läsupplevelse som vanliga böcker? Finns det någon som har försökt?
Om jag inte läst några E-böcker ännu så har jag dock läst en hel del vanliga böcker av de mest skilda slag En bok som jag framförallt fängslats av är Jane Goodall självbiografi ”Det finns hopp”.
En bok som hon skrivit tillsammans med Phillip Berman
och där hon bl.a berättar om sitt livs historia alltifrån barndomen i det krigshärjade England till sitt händelserika liv bland schimpanserna i Västra Tanzania.
Goodall var vid tiden för vistelsen i Tanzania en 26 årig amatörforskare utan någon formell utbildning men som genom stor envishet lyckades få en unik och nära kontakt med de till en början undflyende schimpanserna.
Det gav henne efter tålmodiga studier unika kunskaper om schimpansernas liv och leverne. Sålunda fann hon vid sina studier att schimpanserna använder sig av verktyg i form av lövfria kvistar för att komma åt termiter att de jagade andra djur, äter kött och att de skapar familje- och vänskapsband som till stor del liknar de som vi kan finna hos oss människor,även om deras sexuella beteende kan se helt annorlunda ut.
Men Goodall värjer sig inte för att även visa på beteenden hos schimpanser som väl närmast kan beskrivas som folkmord då hon blev vittne till hur en grupp schimpanser genom list och förslagenhet systematiskt utrotade en annan konkurrerande grupp.
Allt kunskaper som vid den här tidpunkten slog forskarvärlden med häpnad och som på ett avgörande sätt fick oss att förstå att människans överlägsenhet i förhållande till schimpanserna främst beror på vårt sofistikerade språk.
Utöver boken så finns det också möjlighet att lyssna på ett till svenska översatt och textat föredrag där Goodall på ett livfullt och engagerat sätt beskriver sina olika forskningsproject såsom det internationella utbildningsprogrammet Roots & Shoots 1) som idag har spridit sig till nästan 100 länder och dessutom Jane Goodall Institute for Wildlife research, Education and Conservation, som har till syfte att främja fältforskning på schimpanser.
Vi människor har ju så olika uppfattning om vad som är bra eller dåligt men för mig har Goodalls bok ”Det finns hopp” och hennes föredrag varit berikande.
Vem vet kanske det skulle kunna fungera att skapa en särskild tråd här på VIS där bokintresserade medlemmar delar med sig av sina läsupplevelser, lämnar boktips och kanske också finner nöje i att bok prata lite när andan faller på.
1) Roots & Shoots-grupperna är ett nätverk av ungdomar som världen över arbetar för att skapa positiv förändring och utbilda och inspirera varandra i kampen mot en bättre värld för både djur, människor och miljön
Nedan finns Url adressen som kan kopieras och läggas in överst
FöredragJaneGoodall