Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Har du läst Alice Munro, nobelpristagare i litteratur i år

Forum > Kulturdiskussioner > Litteratur > Har du läst Alice Munro, nobelpristagare i litteratur i år

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 6 av 6.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Winger 10 okt 2013 19:37
  Skriv ut Direktlänk

Winger

(Medlem)

Jag har inte läst henne men får väl göra det snart nu..
Urval av hennes böcker fr Wikipedia:
1968 – Dance of the Happy Shades
1974 – Lives of Girls and Women
1979 – The Beggar Maid
1982 – Jupiters månar
1984 – Tiggarflickan
1986 – Kärlekens vägar
1990 – Äpplen eller apelsiner
2001 – Kärlek, vänskap, hat
2009 – Nära hem
2010 – För mycket lycka
2013 – Brinnande livet

--
Winger

Skrivet av Bengt 10 okt 2013 19:57
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Tyvärr har jag inte läst något av Alice Munro. Jag lyssnar en del på böcker under arbetet, men vet inte om jag hört något henne. Vi kan väl dock ta lite mer torra fakta om henne här:
Hon är född som Alice Ann Laidlaw i Wingham, Ontario, Kanada den 10 juli 1931.
Gifte sig till namnet Munro 1951.
1963 flyttade paret Munro till Victoria, British Columbia, Kanada. 1971 tog de ut skilsmässa.
Alice Munro har fått motta många fina priser före detta Nobelpris i litteratur hon tilldelades idag.

Är det någon som kan hennes litteratur bra och kan ge en recension?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Uppdaterat: 10 okt 2013 19:59  
Skrivet av tigrib 10 okt 2013 20:56
  Skriv ut Direktlänk

tigrib

(Medlem)

Åtta saker att veta om Alice Munro
Det är det den amerikanska kultur- och nöjessajten salon.com som har satt ihop listan.

1. Hon är pensionerad. Alice Munro får Nobelpriset samma år som hon har meddelat att hon tänker sluta skriva. Redan 2006 sade hon i en intervju att hon var osäker på om hon hade energi nog att fortsätta som författare.
2. Hon gifte sig tidigt. I en intervju med Paris Review berättade Alice Munro hur hennes författarskap har påverkats av att hon gifte sig som 20-åring och fick barn som 21-åring. Munro fick fyra döttrar, varav en, Catherine, dog strax efter födseln.
Varje graviditet sporrade mig att få något stort gjort innan barnet föddes, sade hon bland annat i intervjun.
3. Ett av hennes kännetecken är bruten kronologi. I en recension i The New Yorker skrev hennes tidigare utgivare att Munro hade en livslång kärlek till knasiga tidsperpsktiv. Ett annat kännetecken är att hennes böcker ofta handlar om småstadsliv i Ontario, där hon själv är född.
4. Alla gillar henne inte. Tidigare i år hamnade Alice Munro i hetluften när recensenten Christian Lorentzen gick hårt åt hennes verk i the London Review of Books. Han hävdade bland annat att hon egentligen bara skrev samma historia om och om igen.
5. Hon är produktiv. Alice Munro har ett digert arkiv bland annat hos tidsskriften The New Yorker som hon har skrivit för sedan 1977, efter att först ha blivit refuserad i flera år. Redan 1980 blev hon publicerad i tidskriften tre gånger.
6. Alla hennes novellsamlingar är inte separata berättelser. I exempelvis Tiggarflickan berättar hon om huvudpersonen Rose i olika skeden i livet. Även novellsamlingen Lives of Girls and Women har av vissa recensenter betraktats som en roman snarare än en samling.
7. Jonathan Franzen älskar henne. Den amerikanske författaren, som bland annat vunnit Natinal Book Award för Tillrättalägganden, hyllade Alice Munros bok Kärlek, vännskap, hat, som kom ut 2001.
8. Hon har böcker i familjen. Den bokhandel, Munro Books, som hon och hennes dåvarande make öppnade i kanadensiska Victoria 1963 finns ännu kvar, och hennes dotter Sheila har skrivit en bok om hur det var att växa upp med Alice Munro som mor.

Skrivet av Inaktiverad 3534 10 okt 2013 21:41
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3534

Jag har inte heller läst något av Alice Munro, men denna gång var jag snabb och beställde en av hennes böcker från Adlibris. För en gångs skull kändes det som något jag skulle vilja läsa och ser fram mot att njuta (?) av Kärlek, vänskap, hat!

Skrivet av Inaktiverad 4555 5 nov 2013 19:25
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4555

Jag har läst Munro för ett par år sedan: tycker hon är underbar! Hon har ett speciellt sätt att "gå in" i sina personers sinnesstämningar, så jag kände mig så delaktig; man kommer under skinnet på dem: hon gestaltar smärtsamma människoöden med en sådan medkänsla så jag kände mig delaktig även med personer som stod långt ifrån mina egna erfarenheter. Läste delar ur novellsamlingen "Too Much Happiness" med mina engelskelever på gymnasiet, blev så glad att hon fick priset, det är ju inte alltid någon man känner till. Kan rekommendera titelnovellen i samlingen: den handlar om en intellektuell kvinna i den akademiska världen som kommer från Europa till Stockholm och forskar/föreläser. Men det är sättet hon skriver på jag gillar, det spelar ingen roll vem och var, hon får det alltid att bli intressant tycker jag! Rekommenderar henne varmt!

Skrivet av Chrisma 11 nov 2013 20:42
  Skriv ut Direktlänk

Chrisma

(Medlem)

Hade läst henne innan priset, men är inte imponerad. Hon skriver fint och inkännande men det är det många som gör, vår Jonas Karlsson skriver också fina, inkännande noveller med skruv. Tyvärr tycker jag att nobelprisen de senaste åren inte håller samma klass som för några år sedan, Szymborska, Saramago, Pamuk och Lessing t.ex. Undrar om det har med den ständiga sekreteraren att göra?

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1910 trådar med 17506 inlägg. 336 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".