Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Uppföljare

Forum > Kulturdiskussioner > Litteratur > Uppföljare

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 5 av 5.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Laura 30 aug 2015 23:58
  Skriv ut Direktlänk

Laura

(Medlem)

Alltmer brer det ut sig, en författare avlider och så ska någon engageras att skriva en fortsättning på hans/hennes verk. Tycker att det är respektlöst både mot författaren, hans/hennes anhöriga och läsarna. Tänker förstås på den nysläppta Milleniumhistorien, men det finns ju åtskilliga andra exempel som Borta med vinden.

Vad tycker ni andra? Ska inte författares karaktärer dö med författaren, eller ska vi få någon som skriver om "Pippi Långstrumps nya bravader" eller en fortsättning på Mobergs Utvandrarsvit?

Skrivet av Inaktiverad 5647 31 aug 2015 09:00
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag håller med dig!
Att göra pengar på andras verk ger en fadd smak.Jag har inte läst någon av hans böcker och kommer inte läsa denna heller. Den fick visst blandade recensioner?
Att skriva vidare på Astrids böcker vore helgerån.
Finns inte upphovsrätt vad gäller böcker?
Jag är dåligt insatt i det? Eller var det så att det fanns ett manus då han dog.Jag minns inte? Mvh/Sunny

Skrivet av Mynta 31 aug 2015 09:24
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Jag gillar verkligen inte att det skrevs liksom en fortsättning.
Faktiskt har jag inte läst Milleniumtriologin för det är inget som tilltalar mig alls.
Kanske bra i sin genre.
.......
En utvikning som inte rör detta men nog har det blivit lätt att kalla sig författare. Förut var det ju något mycket seriöst men om någon nu skriver en bok om sin barndom eller vad som helst och kommer i TV-soffan så är det en "författare" som sitter där.

Jag kallar dessa i stället för berättare-uppsatsskrivare.

Skrivet av Inaktiverad 5647 31 aug 2015 10:16
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja nog är det så!
Författare har nedgraderats med att alla kan kalla sig det.
Klart man författar om man skriver, men att bli författare krävs att man får någon slags utmärkelse för sina verk.

Jag letar en författare som heter Tom i förnamn, han har skrivit minst tre böcker.Bla den sista handlar om hans tid med ett prematurbarn då hustrun också dog i akut Leukemi.
Minns inte efternamnet?
Men Milleniumtriologin har inte intresserat mig heller.
Jag tror att jag aldrig läst en -Deckare- jag tycker inte om dessa böcker, inte serier heller på TV.
Man är så olika, så det är tur att litteraturen har något för alla...Några av mina favoriter är Moment 22, Sybil, Glaskupan,

Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 5647 31 aug 2015 10:19
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Kom på namnet- Tom Malmqvist- heter han nog. Ska kolla på Biblioteket om den finns med stor stil. Mvh/Sunny

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1909 trådar med 17503 inlägg. 336 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".