Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

* Deckarfrälst?

Forum > Kulturdiskussioner > Litteratur > Deckarfrälst?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 5 av 5.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av lamanga 8 apr 2016 18:44
  Skriv ut Direktlänk

lamanga

(Medlem)

Läser deckare på löpande band och sedan glömmer jag bort boktiteln så fort jag läst klart, därför har jag flera dubbletter men jag brukar köpa böcker på Erikshjälpen för 5 eller 10 kr styck så det gör inte så mycket. I somras köpte jag Sjöwall & Wahlöös Terroristerna från 1975 där Gunvald Larsson och Martin Beck är huvudpersonerna. Den är faktiskt rolig, har bara börjat men den innehåller inte alls så mycket aktion som på Beck-filmerna och personerna beskrivs på ett humoristiskt sätt.

Donna Leon, amerikanskan, som flyttat till Venedig är min favoritdeckarförfattare. Hon har ett mycket roligt sätt att beskriva det Venetianska samhället genom obligatoriska mord naturligvist som utreds av kommissarie Brunetti, men också den besvärande byråkratin som fortfarande härskar i Italien. Brunettis fru arbetar som lärare i engelska och beskriver sin ivriga tidningsläsning på följande sätt: ”jag vill veta hur många olika sätt tidningsskribenterna kan ljuga om en och samma sak”. Den härskande kvinnorollen får mig dock att gnissla tänderna men så är det nog runt hela Medelhavsområdet.
Om den italienska byråkratin har jag egna erfarenheter av. Det räcker bara först försöka köpa tågbiljetter och sedan absolut inte glömma att stämpla dem på tågplattformen (som vi gjorde) annars får man stora böter. För oss nordbor känns det som ett stort skämt.

Spionthrillers är också mycket underhållande, framför allt John le Carre och hans böcker om den listiga och belästa agenten Smiley. Har läst Mullvaden flera gånger och sett Alfredssons film om boken, Tinker Taylor Soldier Spy. Av det kalla krigets kusliga verklighet har gjorts flera filmer, den senaste som jag sett heter Spionernas bro med Tom Hanks i huvudrollen. Mycket bra film.

Frågan är om det finns flera deckarfrälsta?

Skrivet av lamanga 10 apr 2016 15:37
  Skriv ut Direktlänk

lamanga

(Medlem)

Det verkar som inga fler än jag läser deckare men det finns fantastiskt mycket härlig skönlitteratur. De ryska författare, som Tolstoj och Pasternak mm. är alltid aktuella. Krig och fred visas lite då och då på TV, Stilla flyter Don och Doktor Zijvago har jag läst flera gånger om trots den otroliga mängden namn. Hemingway och Steinbeck glömmer man aldrig.
En favorit som nyligen gick bort är Umberto Ecco, italiensk och Europas stora semiotiker och teologiprofessor. Hans Rosens namn innehåller mycket kunskap om medeltidens mystik men han har lindat det till en form av spänningsroman, Foucaults pendel har liknande fakta (och fiction) om medeltida tempelherreordern. Spännande tidsålder.
Alice Munro och Carol Oates böcker är så realistiskt och skarpt skrivna att jag har lite svårt att läsa dem, det tar tid och måste varva med en saftig deckare för att klara damernas vassa och mörka ord.
Tolkiens Sagan om Ringen trilogi är fantastik även som film, tycker jag.
Ca 20-30 år sedan fastnade jag på en annan nobelpristagare, nämligen Isaac Singer och slukade alla hans romaner. Vad läser du? Skulle vara kul och diskutera litteratur!

Skrivet av Inaktiverad 5647 10 apr 2016 17:17
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Hejsan!
Jag slutade läsa då ögonen blev för dåliga, så började människor låna mig talböcker, men nej jag somnade som en stock efter fem minuter.
De sista böcker jag läste minns jag nog.
En bok jag aldrig glömmer är moment 22, som fått ett talesätt efter sitt dilemma.
Jag läste nog mest faktalitteratur sista åren jag läste. Mvh/Sunny

Skrivet av kullan56 26 okt 2016 12:26
  Skriv ut Direktlänk

kullan56

(Medlem)

Jag har alltid en deckare på gång, läser nästan ingenting annat.
Tipsar om en en ny favorit som jag hittat, Peter May. Det är en trilogi som jag fick lov att sträckläsa :) Letar också böcker på Erikshjälpen och då kan man ju frossa lite när dom kostar 10kr/styck.

Skrivet av Citymermaid 11 nov 2017 21:32
  Skriv ut Direktlänk

Citymermaid

(Medlem)

Jodå, lamanga, fler än du läser deckare, blandat med annan skönlitteratur. De nya moderna deckarförfattarna har ett helt annat snits än de gamla klassikerna (därmed intet ont sagt om Dorothy Sayers, Agatha Christie m fl), och skriver utifrån dagens verklighet.

En av mina absoluta favoriter är brittiska Elly Griffiths, född 1963. Hennes huvudperson är en medelålders arkeolog vid namn Ruth Galloway, och av henne har jag lärt mig en hel del om forensisk arkeologi och gamla ben. Hon är dessutom en härlig personlighet: knivskarp och totalt utan koketteri. Nio böcker om Ruth Galloway och hennes komplicerade relation till kriminalkommissarie Nelson har f.n. kommit ut, och jag läser just hennes senaste, "Dolt i mörker"/"The Chalk Pit" (2017).

Man får lust att flytta till England och börja gräva i den tydligen mycket fyndrika jorden.

Elly Griffiths hemsida: http://ellygriffiths.co.uk/

/Citymermaid
Uppdaterat: 13 nov 2017 16:58  

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1787 trådar med 16926 inlägg. 314 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Länktips:
Alla Lediga Jobb

Köp reklamplats här
Har ni något att erbjuda fullvuxna lönar det sig.

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".

VIP-länkar:

Vi Mellan Jobben

Internetmarknadsföring

Linkster svenska länkar