Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Nobelpris 2018 och 2019

Forum > Kulturdiskussioner > Litteratur > Nobelpris 2018 och 2019

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 5 av 5.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 10 okt 2019 23:22
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Två Nobelpris i litteratur delades ut idag, ett för 2018 som blev inställt och ett för i år.
Den polska författaren Olga Tokarczuk är Nobelpristagare i litteratur 2018. Den österrikiske författaren Peter Handke är Nobelpristagare i litteratur 2019.
Jag har inte läst någon bok av någon av de författarna. Hur många här har läst dem? Och vad tycker ni om valet av dem?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Uppdaterat: 10 okt 2019 23:24  
Skrivet av Inaktiverad 11328 18 jan 2020 14:26
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 11328

Jag läste Peter Handke på sjuttiotalet och har nästan varje år väntat på att han skulle få nobelpriset och blev faktiskt besviken att han aldrig fick det. Men jag förstod att det var politiskt känsligt och så plötsligt överraskar Svenska Akademien oss alla och ger honom priset, just vid den tidpunkten då man känner att den klarat sig genom krisen. Men ändå tycker jag att det var rätt att de vågade.

Olga Tokarczuk har jag inte läst något av men jag såg en film på SVT, ett mycket fyndigt kriminaldrama och jag gillade den mycket.

Skrivet av Joffan 15 feb 2020 17:35
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Joffan

(Medlem)

Min man läste också Peter Handke på 70-talet och tyckte mycket om honom. Den dag som priserna offentliggjordes kom han hem från stan med en essä av honom som hette"Den lyckade dagen" kort svår och mycket bra! Läste sedan också en bok jag lånade på biblioteket : Noch immer Storm. Den läste jag på engelska. den var som en pjäs, en antal scener som berättade hans familjs historia, tydligen tillhörde hans mormor och morfar en slovensk minoritet i Österrike. De kunde inte tala tyska.En av hans morbröder stupade i Ryssland, den andre deserterade från Hitlers armé och stred sedan tillsammans med H:s moster i skogarna i en motståndsrörelse. Hans mamma gifte sig med en tysk soldat.... Boken var gripande och förklarade delvis att H säkert hade ett komplicerat förhållande till Balkankrigen. Sen läste jag Målvaktens rädsla för straff,men den blev jag inte lika förtjust i. Ett välförtjänt pris! Ska ge mig på Olga Tokarczuk när det går att låna på biblioteket...

Skrivet av Chrisma 10 mar 2020 22:19
  Skriv ut Direktlänk

Chrisma

(Medlem)

Läste Olga Tokarczuk efter tillkännagivandet, Daghus, Natthus och har lyssnat på en annan av hennes böcker Styr din plog över de dödas ben och är helt tagen. Fantastiskt bra. Annorlunda teman som dras till sin spets. Hon viker inte för det absurda och låter de udda individerna komma till tals och få plats, de som är, verkar och tänker efter eget huvud. Bra, levande språk som sätter fingret på saker och ting. Och så fanns där en av mina idoler, William Blake.
Handke läste jag också efter tillkännagivandet och blev mycket besviken, vilket väl inte var annat att vänta med hans historia. Minns inte vad boken hette men den handlade om hans mor som begick självmord. Boken var synnerligen medioker både vad gällde språk, gestaltning och innehåll, dessutom tycker jag att han utlämnade sin mor på ett trist och orättfärdigt sätt.

Skrivet av Diktaren 22 feb 2021 21:44
  Skriv ut Direktlänk

Diktaren

(Medlem)

Jag läser nu noveller av Olga Tokarczuk under titeln "Spel på många små trummor". Ja, hon är verkligen underfundig och absurd. Bland annat en kriminalnovell, där en kvinna läser en kriminalroman och är missnöjd för att inget händer och till slut ingriper hon i handlingen och mördar en äldre kvinna som är författare till den bok som hon läser.

Det var tråkigt att Olga Tokarczuk kom i skymundan av all denna uppståndelse kring Peter Handkes pris. Jag kommer att läsa mer av henne.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2103 trådar med 18443 inlägg. 414 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".