Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

* 70-talsmusik (?)

Forum > Kulturdiskussioner > Musik > 70-talsmusik (?)

Skriv ut
Visar inlägg 136 - 150 av 150.
Sidor: < 1 ... 8 9 [10]  >
Skrivet av Bengt 27 mar 2017 20:16
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Den 27 februari 1975 kom en ny låt ut med en då ganska okänd artist (även om han hade haft en tidigare hitlåt). Det var "Movie Star" med Harpo. Det blev snabbt en jättehit, i hela Europa och också andra delar av världen - men så var den också välproducerad med bl.a. Anni-Frid Lyngstad i kören.
Harpo - "Movie Star"

Harpo heter egentligen Jan Svensson och hade tre hitlåtar innan han råkade ut för en olycka - det var "Sayonara", "Moviestar" och "Horoscope". I augusti 1980, när Harpo hade blivit jättekänd och efterfrågades överallt, råkade han ut för en allvarlig olycka med en av sina travhästar och har inte helt blivit återställd efter det, men uppträder då och då ändå, främst i Tyskland där han har en hel del "fans".

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 9 apr 2017 19:49
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Glamrock var väl bra? Någon mer som lyssnar på det fortfarande? Här en låt med av de bästa glamrockgrupperna, Slade:
Slade - Gudbuy T'Jane • TopPop

Den kom ut den 17 November 1972, och enligt vissa av oss hänger den med än.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 8 maj 2017 22:35
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Den 15 april 1972 går en okänd grupp upp på Tio-i-topps förstaplats. Det var Chicory Tip med låten Son of My Father, som kom att bli den största hit de någonsin fick:
Chicory Tip - Son of my Father 1972

Låten är skriven av den smått legendariske Giorgio Moroder.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 1 jun 2017 22:11
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

En av de vackraste låtarna hette passande nog "Mouldy Old Dough" (= gammal möglig deg). Den kom ut 1972 med gruppen Lieutenant Pigeon och placerade sig i topp på Englands topplista:
Mouldy old dough - Lieutenant pigeon

Låten är skriven av Nigel Fletcher och Rob Woodward, och för säkerhets skull fick mamma Hilda Woodward vara med på piano vid inspelningen.
Den var stor också på våra topplistor, och jag har singeln kvar än :)

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Sommarnattsljuset 3 jun 2017 12:28
  Skriv ut Direktlänk
När jag skrollade till börja av alla inlägg dök det (äntligen) upp låtar som jag kände igen: "Lola", "My sweet Lord" och "Hooked on a feeling". När jag sedan ville svara på de inläggen hamnade jag här... Nåja, det är som alltid verkligen roligt att kika in här på musiktrådarna.

--
Sommarnattsljuset

Skrivet av Bengt 3 jun 2017 13:58
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

lördag 3 juni 2017, kl 12:28 skrev Sommarnattsljuset
När jag skrollade till börja av alla inlägg dök det (äntligen) upp låtar som jag kände igen: "Lola", "My sweet Lord" och "Hooked on a feeling". När jag sedan ville svara på de inläggen hamnade jag här... Nåja, det är som alltid verkligen roligt att kika in här på musiktrådarna.

Lite "off-topic", men jag kan förklara här ändå: I en lång flersidig tråd gör man bäst i att klicka på knappen "citera" i överkanten av det intressanta inlägget. Då hamnar man också "här", d.v.s. sist i tråden, men får med citat och länk till inlägget.
/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 9 jul 2017 22:41
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Här en bra låt från 1970 med en rolig video - en video som är studie i hur vi bar oss åt då, 1970:
Canned Heat Let's Work Together (HQ Audio)

Låten är en gammal hit av den legendariske men i Sverige ganska okände Wilbert Harrison. Låten gjorde han i två versioner tidigt, den ena versionen med titel "Let's Stick Together" och den andra med titel "Let's Work Together". Det är den sistnämnda vi hör här med Canned Heat, den förstnämnda versionen hade Bryan Ferry en stor hit med. Egentligen gjorde Canned Heat sin coverversion av "Let's Work Together" redan i slutet av 1969, men den kom inte ut på skiva förrän i augusti 1970.

Videon här är bra. Dels visar den dansstilen vi hade då. Dels är den inte så "redigerad", utan visar både dem som tror att de är stjärnan för kvällen och de som ser ut att inte veta riktigt var de hamnat. (Själv tror jag mig veta vart jag hamnat och med vem den kvällen. :-))

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av svampskogen 12 jul 2017 23:19
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

svampskogen

(Medlem)

Lyssnade på resterna av Slide, Sweet och Smokie på Trädgården i Göteborg i fjol. En härlig nostalgitripp. Fast än häftigare var när vi var på Globens annex för några år sedan och lyssnade på The Tremelos, Hermits Herman och The Animals. En härlig upplevelse. Upplevelsen förstärktes för på Globen var det körsång med Kjell Lönnå och en av kören återsamlades i baren på hotellet där vi bodde och sjöng alla dom fina svenska visor man kan tänka sig tills långt in på natten. Ett minne vi aldrig glömmer.

Skrivet av Bengt 19 jul 2017 23:15
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

1971 kom en lite udda låt som lyssnades på en hel del - det var "What Have They Done To My Song, Ma" med artisten Melanie:
Melanie Safka ~ What Have They Done To My Song, Ma (HQ)

/bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 5 aug 2017 20:22
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

I april 1979 kom Dr. Hook ut med en låt, som blev en världshit och en sådan låt som fortfarande spelas en hel del. Det var "When You're in Love with a Beautiful Woman", här är den i den långa versionen:
Dr. Hook - When You're in Love with a Beautiful Woman (Extended Version)

Kuriosa: Från början hette gruppen "Dr. Hook & the Medicine Show", men från 1975 och framåt kortade de ned namnet till bara "Dr. Hook".

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Sunny3 6 aug 2017 19:50
  Skriv ut Direktlänk

Sunny3

(Medlem)

--Just a little bit more- var deras bästa låt tycker jag. Jag spelade mycket DR Hook, de var bra, mysig musik.

Skrivet av Bengt 9 aug 2017 20:53
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

söndag 6 augusti 2017, kl 19:50 skrev Sunny3
--Just a little bit more- var deras bästa låt tycker jag. Jag spelade mycket DR Hook, de var bra, mysig musik.

Ja, jag klinkar den på pianot ibland - men här kommer den med Dr. Hook från från en live-konsert:
Dr Hook - "A Little Bit More"

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 11 aug 2017 21:23
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

1978 kom en engelsk fotbollsspelare och artist ut med en ny låt. Ja, han stod ett tag i valet mellan att satsa på proffskarriär i fotboll eller satsa på rockmusiken, enligt egen utsago. Här hade han gjort sitt val, och kom ut med låten "Da Ya Think I'm Sexy", vi hör versionen på 12" vinyl för disco:
Rod Stewart - Da Ya Think I'm Sexy 12" Special Disco Mix Extended Maxi Version

(Den har man ju skakat loss till.)

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Uppdaterat: 11 aug 2017 23:01  
Skrivet av Bengt 21 okt 2017 22:04
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

I mars 1972 kom Dr. Hook & the Medicine Show ut med en ny singel - en singel som blev deras allra största hit. Här är den version som var på plattan från -72:
Dr. Hook & the Medicine Show - Sylvia's Mother

Sylvia's Mother är skriven av Shel Silverstein, som flera andra låtar av Dr. Hook. Flera andra versioner av låten finns. Dennis Locorriere har gjort den solo, det har vi exempel på här sedan tidigare: Bluesrock inlägg 3

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 26 nov 2017 21:34
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

I april 1978 gav Boney M. ut låten Rivers of Babylon på skiva, och kom etta på flera hitlistor, även i Sverige:
Boney M Rivers Of Babylon 1978 HD 16:9

Rivers of Babylon var ursprungligen en rocksteadylåt med den jamaicanska vokalisttrion The Melodians, deras version blev dock aldrig känd i Sverige.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Sidor: < 1 ... 8 9 [10]  >

* Forumstatistik

Vi har 1704 trådar med 16622 inlägg. 285 (17%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Länktips:
Alla Lediga Jobb

Köp reklamplats här
Har ni något att erbjuda fullvuxna lönar det sig.

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".

VIP-länkar:

Vi Mellan Jobben

Internetmarknadsföring

Linkster svenska länkar