Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

* Musiken berör

Forum > Kulturdiskussioner > Musik > Musiken berör

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 3 av 3.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Karolina 17 jul 2016 09:34
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Karolina

(Medlem)

Jag tror att varje människa har en särskild plats i hjärnan där musiken förvaras. Vi vet inte alltid vad som finns där, men varje musikslinga är förknippad med minnen och känslor. Som denna händelse jag råkade ut för.

Arja
Det hade gått fyra månader på sorgåret.

Jag ville följa med. Lyssna en kväll på Arja Saijonmaa. En höstkväll i Halmstad. Det behövdes ett avbrott i vardagskvällarnas stillsamhet framför TVn. Grannarna frågade mig och jag tackade ja.

Arja var varken min eller Eriks idol på den tiden när hon var populär.

Salongen var liten och långtifrån fullsatt. Arja kom in på scenen. Sjöng det hon sjungit för många år sedan. Och plötsligt var jag i mina minnen tillbaka till de fina åren vi haft, Erik och jag.

Jag mindes skratt, glädje och ljusa dagar. Arja hörde till den tiden. Arjas sånger hade tystnat i dagens underhållningsmusik. Arja var 1970-tal.

Jag hade aldrig någon skiva med Arjas musik. Men ändå tog hon mig tillbaka. Till de lyckliga dagarna. Till livet när jag var ung och Erik var min.

Arja sjöng vidare. Det gjorde ont i mig. Jag kämpade mot tårarna. Svalde och svalde. Spände käkmusklerna så att det värkte i öronen. Jag hörde inte sången längre. Jag bara önskade att hon skulle tystna. Att det skulle bli paus. Att jag skulle få slappna av. Bli normal igen.

Och äntligen. Paus.

Vi reste oss, mina vänner och jag. Rörde oss ute mot foajén. Jag var stum. Kände att rösten inte skulle bära mig om jag började prata.

Någon frågade vad jag tyckte om Arja.
- Plågsamt, sa jag.

Förvånade ansikten vändes mot mig.

- Jag klarar det inte, fortsatte jag. Den tar mig tillbaka till förr.
Och tårarna strömmade. Jag skämdes. Jag förstörde stämningen. Min sorg blev allas. Det var inte bara sorgen över Erik utan det var sorgen över den tid när jag var ung och lycklig.

Jag förstod det nu. Sorgen var mer än Erik. Musiken berörde mig djupare än jag anat.

Skrivet av Inaktiverad 5647 17 jul 2016 10:16
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Så målande Karolina!
Min fd dog ung och hette också Erik.
Jag berörs då Arja sjunger-Jag vill tacka livet-.
Hans sånger var- You are to good to be true,(till mig)samt My way(sin låt),med Frank Sinatra, än idag efter 35 år så kommer tårarna.
Nu är det länge sedan han besökte mig i drömmarna. Sista drömmen då hade han en resväska i handen, det gjorde ont i hjärtat då jag vaknade.Lämnade han mig för alltid?
Musik berör, stör, får oss att gråta, skratta, bli arga sk olåt.
Du skriver så levande Karolina, man känner igen och blir berörd.Musik berör både med toner och ord...Kram från Sunny.

Skrivet av cats 17 jul 2016 19:00
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

Jag berörs och blir berörd För mig är musik en genväg in till mina innersta känslor de som annars har så svårt att komma till uttryck i vår föga känslosamma värld. Som man måste man vara ytterst sparsam med att visa känslor att visa svaghet eller som en amerikan sa till mig vid ett 4 dagarsbesök i Baltimore ”You gonna be tough in the states” Men besöket varade bara 4 dagar så jag hann inte bli tuff tuff
Arja Saijonmaas tolkningar av Theodirakis vill jag aldrig glömma.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1773 trådar med 16982 inlägg. 307 (17%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Vinylskivor till salu »

Länktips:
Alla Lediga Jobb

Köp reklamplats här
Har ni något att erbjuda fullvuxna lönar det sig.

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".

VIP-länkar:

Vi Mellan Jobben

Internetmarknadsföring

Linkster svenska länkar