Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

* Tim "Avicii" Bergling har avlidit

Forum > Kulturdiskussioner > Musik > Tim "Avicii" Bergling har avlidit

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 4 av 4.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 20 apr 2018 20:04
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Den store internationellt hyllade svenska musikproducenten och artisten Avicii har avlidit idag 20/4 endast 28 år gammal.
Tim Bergling föddes som Tim Lidén den 8 september 1989 i Stockholm.
Även om äldre svenskar inte känner till honom så bra var han en av nutidens allra största svenskar inom musiken.
Bland de utmärkelser han hann få under sitt korta liv märks: Regeringens Musikexportpris, 2 st Grammisar, P3 Guld.
Som discjockey (DJ) har han internationellt rankats mellan 3:e och 6:e plats under flera år på en "världens bäste"-lista.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Citymermaid 21 apr 2018 12:15
  Skriv ut Direktlänk

Citymermaid

(Medlem)

Tack för denna briefing, Bengt! Du har alldeles rätt i att en stor grupp "äldre svenskar" är obekanta med fenomenet Avicii, även om undertecknat tvingats åhöra en av hans högljudda utomhuskonserter i mitt grannskap.

I dagens tidning (DN) upptas hela förstasidan av ett porträtt av artisten ifråga. Man skulle kunna tro att kungen, statsministern eller påven har avlidit. Kan någon förklara för mig varför fenomenet "DJ" blivit så ikonförklarat? Någon som vänder på plattor för en dansande eller diggande (= gammalt uttryck från 60-talet, betyder beundrande) publik?

Själv förstår jag ingenting. "Jeg er visst kommet på en fejl klode".

/Citymermaid

Skrivet av Sommarnattsljuset 22 apr 2018 13:11
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Sommarnattsljuset

Sommarnattsljuset

(Guldmedlem)

lördag 21 april 2018, kl 12:15 skrev Citymermaid
... Kan någon förklara för mig varför fenomenet "DJ" blivit så ikonförklarat? Någon som vänder på plattor för en dansande eller diggande (= gammalt uttryck från 60-talet, betyder beundrande) publik? ...

Hej Citymermaid.

Jag har en son som under en period arbetade som just DJ och blev inbjuden till ett av hans "gig". Före honom var det en annan DJ som spelade och skillnaden var stor, väldigt stor! Det här rörde sig om en viss typ av dansmusik (house eller något liknande, minns inte riktigt). Det DJ-en gjorde var att bygga ihop olika skivor genom att skruva ned volymen på vissa delar av första skivan, så att den nya skivan när den började växte ihop med den första, helt organiskt. Det gick inte att avgöra när den nya skivan började, med andra ord. Exakt hur det fungerade vet jag inte, men det var många olika reglage/rattar att använda, för att skapa något helt nytt. Så det var inte bara att vända på en platta eller lägga på en ny.

En annan mycket viktig detalj var att vara observant på hur publiken reagerade på låtarna. Om många hoppade upp och ville dansa, var DJ-en inne på rätt spår. Om inte dog stämningen på klubben.

Så även om det verkar konstigt, så har en DJ stor betydelse för hur kul eller tråkigt det blir på dansgolvet. Det går ju lätt att jämföra med om ett liveband spelar; är de tråkiga i sin utstrålning och musiken utan geist, blir ju ingen lycklig.
Allt gott/

--
Sommarnattsljuset
Uppdaterat: 22 apr 2018 13:18  
Skrivet av Citymermaid 23 apr 2018 11:16
  Skriv ut Direktlänk

Citymermaid

(Medlem)

Hej, Sommarnattsljuset!

Tack för att du tog dig tid att förklara fenomenet "DJ"! Jag kan visst tänka mig att det finns en stor variation på professionaliteten hos en sådan, men, trots allt, hen verkar vara mer av en digital tekniker och knapprattare än en musikskapare.

Jämförelsen med liveband haltar också, eftersom den mänskliga kontakten mellan scen och publik uteblir. Vad jag har sett från filmupptagningar, så verkar det som en DJ mest sitter isolerad i en glasbur och manipulerar, eller högt ovanför publiken på en scen. Som Avicii på hans enorma utomhuskonserter.

På något sätt en sinnebild av olika komponenter i dagens samhälle: isolationismen, individcentreringen, främlingskapet.

Jag är såå glad att jag inte är ung i dag, utan tillräckligt gammal för att både få tycka vad jag vill, göra vad jag vill och lyssna på vad jag valt själv.

Ha det gott, du också!

/Citymermaid

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1773 trådar med 16982 inlägg. 307 (17%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Vinylskivor till salu »

Länktips:
Alla Lediga Jobb

Köp reklamplats här
Har ni något att erbjuda fullvuxna lönar det sig.

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".

VIP-länkar:

Vi Mellan Jobben

Internetmarknadsföring

Linkster svenska länkar