Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* The Dubliners

Forum > Kulturdiskussioner > Musik > The Dubliners

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 9 av 9.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av beliasson 20 nov 2019 15:47
  Skriv ut Direktlänk

beliasson

(Medlem)

Whiskey in the Jar - Är en traditionell irländsk folkvisa. På Irland spelas den ofta av de många folkmusikanterna, däribland en av de mest kända är med The Dubliners.
The Dubliners Whiskey in the Jar
Uppdaterat: 20 nov 2019 22:32  
Skrivet av beliasson 20 nov 2019 15:52
  Skriv ut Direktlänk

beliasson

(Medlem)

The Dubliners Molly Malone

Molly Malone, (också känd som "Cockles and Mussels") är en populär visa från Irland.
Visan har blivit Dublins inofficiella sång. Den skrevs 1880 av James Yorkston, men det finns en annan version som skrevs ett år tidigare i Camebridge, Massachusetts. Någon tidigare version har ej hittats [1]. Sången handlar om en ung fiskförsäljerska, som gick omkring på Dublins gator och sålde fisk. Enligt visan, så dog hon ung i feber. På Grafton Street i Dublin finns det sen 1987 en staty tillverkad av Jeanne Rynhart på Molly, som en storbystad ung kvinna i tidig 1700-talsklädsel, med kärran framför sig.

Det finns inga bevis på att sången handlar om en särskild kvinna som levt och verkat i Dublin eller någon annan plats

Molly Malone - The Dubliners Official Song

Uppdaterat: 20 nov 2019 22:31  
Skrivet av beliasson 20 nov 2019 16:04
  Skriv ut Direktlänk

beliasson

(Medlem)

Ronnie Drew - Seven Drunken Nights

Den berättar historien om en lättlurad fyllbult (drinkare) som återvänder hem natt efter natt för att se nya bevis på sin hustrus älskare, bara för att få alltmer osannolika förklaringar

Ronnie Drew - Seven Drunken Nights [Audio Stream]

Uppdaterat: 20 nov 2019 22:31  
Skrivet av dubbeltur 20 nov 2019 17:16
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

The Dubliners har tillhört en av mina favoriter sedan många år. Såg dem live i Dublin i början av 2000-talet. En konsert med pubstämning. En minnesvärd kväll.

--
dubbeltur

Skrivet av beliasson 21 nov 2019 16:35
  Skriv ut Direktlänk

beliasson

(Medlem)

Hej! Ja dom är riktigt bra - Irländsk och Skotsk folkmusik några utav musik stilarna som ligger mig varmt om hjärtat - har lite svårt för det som spelas idag, det är inte lika melodiöst, känns som man många gånger använder sig utav datorer gör inspelningarna, musiken känns inte genom arbetad. Kanske jag har fastnat i "hur det var" instrument som akustiska ex Gitarr, Fiol,Kontrabas, Piano, äldre typ av orgel (varför inte en kyrkorgel vilket ljud) en klarinett, Saxofon Etc. - jag är nog lite för kräsen utav mig / Hälsningar Bobby

Skrivet av dubbeltur 25 nov 2019 11:45
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Jag gillar konsertinspelningar där man hör publikens reaktioner. Kanske inte bäst tekniskt men större närvaro.

--
dubbeltur

Skrivet av beliasson 25 nov 2019 13:59
  Skriv ut Direktlänk

beliasson

(Medlem)

Jag håller absolut med dig, ingen tvekan omm det

Skrivet av beliasson 25 nov 2019 14:12
  Skriv ut Direktlänk

beliasson

(Medlem)

Och på YouTube hittar man bara nyare inspelningar i CD format inte de äldre inspelningarna - skulle igår lyssna på lite "skön" Jazz men lyfte från stolen då man hörde att det var ny inspelning och det kunde då vara vem som helst, det äldre ljudet var helt borta mot ett rent och mer bas i musiken. Nästan som att lyssna på "Glenn Miller Orchestra" än "Glenn Miller and His Orchestra" (Så stor är skillnaden i ljudet.. / Hälsningar Bobby och ha det så bra

Skrivet av beliasson 25 nov 2019 14:28
  Skriv ut Direktlänk

beliasson

(Medlem)

Jag gjorde så med några låtar med Edith Piaf live samt samma på CD för att visa skillanden - själv följer jag med och lyssnar ordentligt samt skrattar på live framförandet, den senare är redigerad är bra, GÅR att lyssna på men man är inte där, hade man behållt den ursprungliga inspelningen så är den betydligt bättre, liksom live framförandet / Hälsningar Bobby

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1849 trådar med 17212 inlägg. 323 (17%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Vinylskivor till salu »

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".