Du använder AdBlock eller liknande tillägg i din webbläsare! Undanta AdBlock för domän viseniorer.se Det finns kostnader för sajten, nu står andra för dina kostnader. Du slipper alla annonser då du blir Guldmedlem.
Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google:Guldmedlem slipper se denna annons!
Dagens datum: 2025-12-15 Dagens namn: Gottfrid
Vi Seniorer 55+ - Mötesplats för dig som är över 55 år -Måndag
För att anknyta lite till ett tidigare inlägg av Agneta:
Det kom alltså fyra ynglingar från Liverpool i England som påstod att de kunde spela musik. De var anständigt klädda och artiga som sig bör - men de var ju misstänkt långhåriga. De fick vara med lite vid sidan om Telstars och andra stjärnor i det då så populära musikprogrammet "Drop-in". Detta var hösten 1963 och ni kan se det här:
The Beatles Live At 'Drop In' , Stockholm, Sweden (30th October 1963) (Full Show)
Beatles... Jag har en känsla av att jag såg programmet, var tolv år. Vilken härlig tid, härlig början. Är det bäst i början? Beatles hade allt framför sig och det hade jag också *nostalgisk*
Det var ju så mycket musik under 60-talet ... vi måste ta några fler inlägg i den här tråden.
1967 kom ju den här låten, som snabbt blev en stor "hit":
Larry Finnegan - Maria min vän
Kanske lite mer 60-talsmusik så här på fredagskvällen?
1962 kom The Locomotion med Little Eva - den var en stor hit i USA, men också i Sverige, den låg länge på "Tio-i-topp". Låten är skriven direkt för "Little Eva", som egentligen hette Eva Narcissus Boyd, av Gerry Goffin och Carole King. Senare har flera s.k. covers gjorts med framgång, den har legat på American Top 5 tre gånger med olika artister och i olika decennier. Vår egen Pugh Rogefeldt gjorde en lite omarbetad version med svensk text av denna låt, kallad "Ångmaskinen" (8:45 lång!).
Little Eva - Loco-motion(1962)
Den första LP-skiva jag köpte själv var "The Monkees" med gruppen "The Monkees". Anledning var den TV-serie man tittade på vid den tiden, detta var 1966. En av låtarna på den var:
Sedan kom man nog ganska snart att lyssna på annat, men just då tyckte man detta var bra.
Fredag kväll. Mer 60-talsmusik:
Den 13 april 1965 gick Cadillac med Hep Stars in på Kvällstoppens nionde plats och låg kvar på listan i 14 veckor, som bäst var den förstås etta.
Hep Stars - Cadillac, 1965
Jag missade att gratta Jerry Williams på 70-årsdagen den 15:e, men här kommer det:
Grattis i efterhand på 70-årsdagen, Jerry.
Jerry Williams föddes som Sven Erik Fernström den 15 april 1942. Enligt uppgift i en utdragssoffa i Hagalund i Solna.
Först slog han igenom som sångare i gruppen The Violents i början av 1960-talet. De var bland annat förband till The Beatles på deras sverigeturné 1963. Därefter startade Jerry en lång solokarriär.
1969 kom denna hit som nådde förstaplatsen på Tio-i-topp den 4 oktober 1969:
Jerry Williams & Dynamite Brass - Keep On, 1969
Jerry Williams uppträder ännu, med full kraft. Nu är frågan: Hur många av er 70-åringar kan genomföra sådana nummer som han gör?