Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

* 50-talsmusik(?)

Forum > Kulturdiskussioner > Musik > 50-talsmusik(?)

Skriv ut
Visar inlägg 16 - 30 av 79.
Sidor: < 1 [2] 3 4 ... 6  > »
Skrivet av Bengt 28 jul 2012 00:26
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

I juli 1954 dök en ny stjärna upp på himlen med låten "That's All Right". Det var den 19-årige Elvis Aaron Presley.
Låten är skriven av bluessångaren Arthur Crudup, som själv hade framfört den före Elvis. Den gavs ut både som 78-varvare och som den då helt moderna 45-varvssingeln, med "Blue Moon of Kentucky" som B-sida.
thats all right mama elvis presley sun 209, 78 rpm

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 4 aug 2012 21:59
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Gitarristen Chet Atkins fick sin första hit 1954 med låten "Mr. Sandman", sedan hölls hans popularitet i sig ända över 60-talet, och för gitarrentusiaster långt därefter.
Förutom erkänt en av de bästa gitarristerna genom tiderna har han på meritlistan:
- Han skapade "the Nashville sound" (gren inom countrymusiken), tillsammans med Owen Bradley.
- Han producerade Elvis Presleys första skiva på RCA 1956 (med låtar som Blue Suede Shoes m.fl.) och kompade även på den.

Chet Atkins - Mister Sandman

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Uppdaterat: 22 nov 2017 20:09  
Skrivet av Bonkar 6 aug 2012 19:42
  Skriv ut Direktlänk

Bonkar

(Medlem)

lördag 23 juni 2012, kl 23:27 skrev Bengt
I november 1955 kom Great Pretender med The Platters ut på singel i USA. Den nådde en förstaplaceringen på Billboardlistan 1956, vilket var första gången en sånggrupp inom rhythm and blues lyckades med det. Låten finns med på listan "The 500 Greatest Songs of All Time".

Dom släppte en EP (kanske bara i Sverige) Smoke gets in your eyes, Only You, Great Pretenders och (tror jag) Twillight Times.
Alla 4 låtarna låg 1:a på listorna...

Uppdaterat: 6 aug 2012 20:13  
Skrivet av Bonkar 6 aug 2012 19:55
  Skriv ut Direktlänk

Bonkar

(Medlem)

Min signerade T E med CG

lördag 4 augusti 2012, kl 21:59 skrev Bengt
Gitarristen Chet Atkins fick sin första hit 1954 med låten "Mr. Sandman", sedan hölls hans popularitet i sig ända över 60-talet, och för gitarrentusiaster långt därefter.
Förutom erkänt en av de bästa gitarristerna genom tiderna har han på meritlistan:
- Han skapade "the Nashville sound" (gren inom countrymusiken), tillsammans med Owen Bradley.
- Han producerade Elvis Presleys första skiva på RCA 1956 (med låtar som Blue Suede Shoes m.fl.) och kompade även på den.

Han var också bland dom fösta som tog upp Merle Travis s.k. Fingerpicking på gitarr, dvs basar med tumplektrum samt spelade melodin med dom andra fingrarna. En av hans idoler blev senare (som jag själv) Tommy Emmanuel. De gjorde en platta tillsammans innan Chet dog i Juni 2001. Chet var också den som delade ut den åtråvärda titeln CGP (Certificated Guitar Player) till dom bästa gitarristerna i världen, Bla Tommy E. Ett fåtal gitarrister är CGP

Uppdaterat: 6 aug 2012 20:11  
Skrivet av Bengt 7 sep 2012 22:28
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

1956 kom Harry Belafonte ut med "Day-o" (Banana boat song). Det blev snabbt en stor succé.
Låten är en gammal folklåt från Jamaica som sjöngs under arbetet med lastning av bananer. Den bearbetades av Irving Louis Burgie, känd som "Lord Burgess", till den version som sedan Belafonte sjöng in 1956. "Lord Burgess" härstammar från Barbados och har även skrivit Barbados nationalsång.
Detta var faktiskt inte den första skivinspelningen av denna låten "Banana boat song", den spelades in redan 1952 av "Edric Connor and the Caribbeans" från Trinidad, men för oss var låten okänd till Harry Belafontes inspelning kom.
Harry Belafonte - Day-O (The Banana Boat Song)

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Uppdaterat: 1 aug 2015 23:15  
Skrivet av Bengt 29 nov 2012 21:05
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

1958 kom Johnny B. Goode med Chuck Berry ut. En låt som håller ännu idag - skulle jag skriva ned alla som gjort någon cover-version av den låten skulle jag bli klar nästa år. Låten hade Chuck Berry skrivit själv, förstås.
Ett av de allra första framträdanden av Chuck Berry med den låten:
Chuck Berry - Johnny B. Goode (Live 1958)

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 11 jan 2013 19:45
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

1959 kom låten "What Do You Want to Make Those Eyes at Me For?" ut i en version med Emile Ford & The Checkmates, och det blev en stor hit. Låten var på intet sätt nyskriven, den skrevs redan 1916 (snart hundra år sedan) av Joseph McCarthy, Howard Johnson och James V. Monaco, men detta var ett nytt arrangemang.
EMILE FORD WHAT DO YOU WANT TO MAKE THOSE EYES AT ME FOR.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Uppdaterat: 2 apr 2019 21:49  
Skrivet av Inaktiverad 3534 13 jan 2013 14:18
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3534

I slutet på 50-talet uppträdde Emile Ford i Nyköpings Folkets Park. Jag var bara 14 år, men fick lov av mina föräldrar att gå se honom. Dom skjutsade mig dit och hämtade mig hem. Det var på den tiden det fanns en Folkpark i Nyköping.

Skrivet av Bengt 5 apr 2013 22:03
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Det finns ett historiskt dokument tillgängligt. En film från en "rockkonsert" från 1956 med Elvis Presley, att jämföra med hur dagens rockkonserter är. Här är filmen:
Elvis Presley - Live 1956, Tupelo's Own (Complete - 6 Tracks - 13 Minutes)

Ljudkvalitén är inte den bästa, men filmen kan vara rolig att se - det var alltså 57 år sedan det begav sig.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Uppdaterat: 5 apr 2013 22:04  
Skrivet av tigrib 6 apr 2013 12:07
  Skriv ut Direktlänk

tigrib

(Medlem)

Lilla Elvis, här så ung och oförstörd!
Synd att han längre fram skulle 'råka ut för' droger och dåliga rådgivare.

Skrivet av dubbeltur 6 apr 2013 15:24
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Fick min första Elvisskiva "Love me tender" runt -56.

--
dubbeltur

Skrivet av Inaktiverad 3534 6 apr 2013 15:51
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3534

Jag kommer ihåg att mamma och pappa inte tyckte om att jag lyssnade på Elvis, dom tyckte Tommy Steele var ett bättre alternativ. Tyckte inte jag och smyglyssnade hos kompisar!
Dom ändrade sig så småningom och insåg att han var inte så farlig ;)

Skrivet av ariosa 7 apr 2013 17:43
  Skriv ut Direktlänk

ariosa

(Medlem)

Filmen Vänd dem inte ryggen där Bill Haley & the comets spelade Rock around the clock hör definitivt också hit. See You Later Alligator har jag också för mig förekom där - och var en livligt spelad låt den med

Skrivet av Bengt 13 apr 2013 22:05
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Redan under 1955 skrev Chuck Berry låten Johnny B Good men det skulle dröja till 6 januari 1958 innan den kom ut på en skiva.
Chuck Berry - Johnny B Good
En viss textändring hade då gjorts före skivinspelningen; frasen "colored boy" hade ändrats till "country boy".
Själva musiken var egentligen traditionell "bluestolva", men Berry hade ett nytt och speciellt för ungdomen tilltalande sätt att spela denna.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 8 maj 2013 21:58
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

1951 kom The Gräsänkling Blues med Povel Ramel ut. En stor succé:
Povel Ramel - The Gräsänkling Blues

Det påstås vara den första helsvenska bluesen. Jag vet inte, med den första helsvenska bluesen som kom ut på skiva och blev allmänt känd var det nog.
Citat: "... jag själv är lika vissen såsom cissusen ser ut..."

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Nästa inlägg
Uppdaterat: 8 maj 2013 21:59  

Sidor: < 1 [2] 3 4 ... 6  > »

* Forumstatistik

Vi har 1807 trådar med 17024 inlägg. 317 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Vinylskivor till salu »

Länktips:
Alla Lediga Jobb

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".