Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

* 50-talsmusik(?)

Forum > Kulturdiskussioner > Musik > 50-talsmusik(?)

Skriv ut
Visar inlägg 61 - 75 av 77.
Sidor: < 1 ... 3 4 [5] 6  > »
Skrivet av Bengt 4 jun 2017 20:01
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Ingen mer som lyssnar på 50-talsmusik? Nå, här kommer en lite annan stil som vi inte har haft så mycket av här, Rockabilly. Detta är verkligen en storsäljare i den genren; "Be-Bop-A-Lula", den finns i många versioner av alla möjliga artister, här med kompositören Gene Vincent själv:
Gene Vincent - Be Bop A Lula (Rare 'Mono to Stereo' Mix 1956)

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 7 okt 2017 20:02
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Vet ni hur Roy Orbison började?
Senare blev han ju känd som en av de bästa sångarna genom tiderna, men när han började 1956 i Memphis, Tennessee, då hade han en tydlig konkurrent och detta vara hans första hit-låt:
Roy Orbison and Teen Kings - "Ooby Dooby"

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Arcadian 17 okt 2017 00:34
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Arcadian

(Medlem)

ja många bra minnen....

Skrivet av Bengt 3 jan 2018 21:40
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Mer 50-tal... En låt som är känd med The Rolling Stones, The Animals och flera är "Around and Around" - men den skrevs ju av Chuck Berry och var B-sida på hans singel "Johnny B. Goode" (som nog ingen har missat). Här kommer alltså originalet från 1958:
Chuck Berry - Around and Around

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 7 jan 2018 20:19
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Här kommer "See You Later, Alligator" med Bill Haley and his Comets, en av den gruppens allra största hits:
See you later alligator - Bill Haley and Comets

Här får man också se dansstilen som gällde då. Vad tycks om den?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Uppdaterat: 20 sep 2018 22:15  
Skrivet av dubbeltur 8 jan 2018 11:40
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Gillar dansstilen även klädstilen. Kollade runt lite och det verkar som filmklippet kommer från musikfilmen "Rock Around the Clock".

--
dubbeltur

Skrivet av Bengt 10 mar 2018 16:16
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

1956 kom Pee Wee King And His Band ut med låten Catty Town, med sångaren Dick Glasser.
Pee Wee King And His Band Vocal Dick Glasser Catty Town RCA 47 6584

Inte den vanligaste inom rockabilly/rock 'n roll, en annan artist var ju då igång - men denna såldes i Sverige, fanns även att få på stenkaka (78-varvare).

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 5 apr 2018 21:45
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

1956 kom Elvis Presley ut med en uppföljare till den föregående hitlåten "Heartbreak Hotel". Den heter "My Baby Left Me", en fras som känns igen från föregående hit:
Elvis Presley - My Baby Left Me (Rare 'Mono-to-Stereo' Mix 1956)

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 17 apr 2018 22:09
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Två år efter föregående låt kom Elvis Presley ut med låten "One Night" (ofta kallad "One Night With You"), alltså 1958. Det var en cover på Smiley Lewis original från 1956.
Elvis Presley One Night With You

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 7 maj 2018 22:07
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

För mig i mina tidiga tonår var "Don't" med Hep Stars tryckarlåten framför alla - men det var förstås en cover de gjorde. Elvis kom ut med "Don't" redan 1957, det hör kanske inte till de mest hörda elvislåtarna men här kommer den:
Elvis Presley - Don't

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 20 jun 2018 20:32
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

1959 kom Neil Sedaka ut med en låt på skiva som han hade skrivit året innan. Det blev en stor hit och är en vad de mest cover-inspelade låtarna från 50-talet. Den heter korrekt "Oh! Carol" (även om utropstecknet ofta försvinner):
Neil Sedaka "Oh Carol"

Här valde jag en TV-inspelning, för här får man se Niels dansstil till låten. Vad tycker ni om den? Jag funderar just på hur de dansstegen skulle stå sig i dagens Melodifestivalen... tja, vem vet?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 20 sep 2018 22:14
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

1959 kom Wilbert Harrison ut med låten Kansas City, den gick upp till toppen på topplistorna:
Wilbert Harrison - Kansas City (Rare 'Mono-to-Stereo' Mix 1959)

Jerry Leiber och Mike Stoller hade komponerat den låten redan 1952, och Little Willie Littlefield sjöng in den på skiva utan större framgång. Efter Wilbert Harrisons version har sedan otaliga versioner av denna låt spelats in.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av LovisaEmil 24 sep 2018 01:30
  Skriv ut Direktlänk

LovisaEmil

(Medlem)

Fanns ingen större än Elvis Presley på 50-talet. Tommy Steel kunde slänga sig i väggen. Visste inte att Hep Stars spelat in Don’t. Själv har jag Elvis skiva där I beg of you, Treat me nice, All shook up ingår tillsammans med Don’t.
Hade varit fint att få dansa tryckare till den, men jag fick mest agera panelhöna på den tiden. Tänker att jag ska köpa skivspelare så jag ska kunna spela mina gamla skivor, men har svårt att komma till skott. Dans är ju en bra motionsform så det skulle ju vara fint att skutta runt till gamla favoritlåtar. Fast numera är det Bruce Springsteen som sätter fart på gumfläsket. Så fort jag hör Badland så är det omöjligt att stå stilla.
/LovisaEmil

Skrivet av Borka 26 sep 2018 23:55
  Skriv ut Direktlänk

Borka

(Medlem)

Jag var, och är fortfarande, ett Elvis fan och lyssnar gärna till hans låtar, även om det inte är vinyl utan digitalversioner.

Elvis Presley - Trouble (Film King Creole)

--
I grunden smålänning
Uppdaterat: 26 sep 2018 23:58  
Skrivet av Bengt 6 okt 2018 22:49
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

onsdag 26 september 2018, kl 23:55 skrev Borka
Jag var, och är fortfarande, ett Elvis fan och lyssnar gärna till hans låtar, även om det inte är vinyl utan digitalversioner.

Här komer en till Elvis-låt, och inte vilken som helst - hans första inspelning, "That's All Right" som han gjorde i juli 1954:
Elvis Presley.... Thats Alright (Mama)- First Release - 1954

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Nästa inlägg
Uppdaterat: 8 okt 2018 11:41  

Sidor: < 1 ... 3 4 [5] 6  > »

* Forumstatistik

Vi har 1773 trådar med 16982 inlägg. 307 (17%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Vinylskivor till salu »

Länktips:
Alla Lediga Jobb

Köp reklamplats här
Har ni något att erbjuda fullvuxna lönar det sig.

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".

VIP-länkar:

Vi Mellan Jobben

Internetmarknadsföring

Linkster svenska länkar