Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Ska ni gå till kyrkogården och tända ljus i helgen

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Ska ni gå till kyrkogården och tända ljus i helgen

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 6 av 6.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 3534 2 nov 2012 16:22
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3534

Alla Helgons Dag i helgen. Brukar ni gå till kyrkogården och tända och ljus för nära och kära som inte längre finns med. Jag brukar alltid göra det tillsammans med barnen och det är så vackert med alla tända ljus och blommor i Minneslunden. Fridfullt!

Skrivet av Anita 2 nov 2012 16:53
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Anita

(Guldmedlem)

Nej. Mina föräldrar finns på en kyrkogård 40 mil från mig. Men jag vet, att ljus tänds även för dem av kyrkorådet.vilket känns bra.

Skrivet av tigrib 2 nov 2012 17:32
  Skriv ut Direktlänk

tigrib

(Medlem)

Jag har gjort det några gånger, men gör det inte längre.
Min mor sa alltid att det där med blommor och ljus på gravarna gör man bara för att ens vänner och bekanta ska se att man kommit ihåg. (Vi bodde på landet, där alla kände alla!)
"Själv finns jag inte där, så tänd ett ljus för mig Hemma hos dig själv istället."
Och så brukar jag göra vid Allhelgonahelgen.
Jag ställer fram foton på dem som stått mig närmast och tänder ett ljus för var och en.
Och så 'pratar' jag givetvis med dem !!!

Jag tycker egentligen inte om gravar med stora fina gravstenar - en minneslund är finare.
Men som alltid: smaken är som baken.

Skrivet av dubbeltur 2 nov 2012 23:57
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

tigrid, jag delar din inställning. Men ikväll blev det ändå ett besök på Skogkyrkogården i Falun. Min svärfar gick bort tidigare i år, så min fru och jag tog med svärmor till graven och tände ett ljus för honom. Jag passade på att gå till minneslunden och tända ett ljus för min son som inte blev mer än 4 år.

--
dubbeltur

Skrivet av Inaktiverad 3534 3 nov 2012 11:09
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3534

Alla Helgons Helg har blivit en tradition, precis som jul, nyår och midsommar. Vi träffas i familjen och umgås med varandra, äter och har det trevligt. Vi går en sväng till kyrkogården för att det är så stämningsfullt och vackert. Våra bortgångna finns ju med oss för jämnan och absolut kan man lika gärna tända ett ljus hemma. Var och en har sina traditioner och inget är fel. Vi har en fantastiskt fin minneslund här. Man räknar med att 70000 människor skulle besöka Skogskyrkogården i Stockholm i helgen. Kanske är det den fridfulla miljön som många behöver idag.

Skrivet av Rviola 5 nov 2012 14:55
  Skriv ut Direktlänk

Rviola

(Medlem)

Nej ,kommer inte dit även att jag har tre döttrar som har bilar , vet inte ens om dom varit på sin fars grav, tycker det är sorgligt, men vad göra, dom hör sällan eller alldrig av sig, hoppas att ni kommit till era nära och kära och inte som jag bara tänka på min man. Änkan

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2146 trådar med 18655 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".