Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Vad tycker ni om reklam å nätet?
Ja, inte bara för webbplatsägare är det en inkomstkälla. Dock blir det inte mycket för mindre webbplatser.
Det där får inte webbplatsägaren ett öre av. Som du kanske kan förstå av det du själv har konstaterat är det inget som webbplatsägaren har lagt in på sidorna. Jag förutsätter att det är webbläsaren Google Chrome du har använt när du har sett det där, eller hur? Prova samma sidor i webbläsaren Mozilla Firefox istället så får du se hur sidorna egentligen är.
Det är en irriterande sak för den som programmerar webbsidor, kan kännas som ett övergrepp, att ett företag tar sig friheten att förvanska innehållet på sidorna på det där sättet. Är det sedan så att någon inbillar sig att det vi webbplatsägare som har gjort sidorna med reklamlänkar på det sättet blir det till en dubbel kränkning. Jag förstår att det är en inkomstkälla för Google, men det är ett snyltande på andras arbeten.
Ang. "slöar ner": Det finns mycket innehåll som gör det svårt för en gammal dator, och däribland viss typ av reklam. Textlänkar slöar dock inte ner din dator något märkbart alls.
/Bengt
Kan tillägga att det är "Google Toolbar" som har detta som kallas "AutoLink". Det kan tänkas uppträda i flera webbläsare om man har Google Toolbar installerad som tillägg (det tillägget är dock stoppat i Mozilla Firefox sedan länge). Du ska kunna stänga av detta i inställningarna för tillägget "Google Toolbar", men annars kan jag bara rekommendera att ta bort det tillägget helt.
För villkoren, se Google Toolbar help > Toolbar Privacy Features
(Sök upp "AutoLink" där.)
Skriv ett PM istället, och berätta om dina speciella förhållanden så kanske jag kan ge någon hjälp - det där är inte allmängiltigt, utan någon Google Toolbar installerad någonstans blir det heller inget "AutoLink" - såvida du inte har något virus, men då är det väl helt andra saker bakom länkarna kan jag tänka.
/Bengt
Sidor:

Vi har 2146 trådar med 18655 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.
- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.
Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".