Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Datasäkerhet

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Datasäkerhet

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 6 av 6.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 3466 8 jul 2013 20:37
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3466

Hur många uppgifter i sin presentation, är ur sekretessynpunkt lämpligt att uppge?
Det är ju trevligt att ha ett förnamn, men sedan är
vi ute på hal is, när alla tänkbara uppgifter lämnas ut.
Jag vill inte måla F-n på väggen men tänk om.
Tacksam om du Bengt kunde hjälpa oss.
MVH Sven

Skrivet av Bengt 8 jul 2013 21:05
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Ofta är den som inte är initierad, d.v.s. folk i allmänhet, rädd för fel saker i fråga om datasäkerhet.
Namn: Jag kan bara ta mig själv som exempel; jag har öppen på Internet med vem jag är ända sedan början av 1997 och är det fortsatt - hitintills har jag inte råkat ut för något som hänger ihop med det.
Det är ju till och med så, att för alla oss företagare med enskild firma finns våra personnummer tillgängliga för alla, det är offentligt för oss.
Du verkar tveka redan vid ditt efternamn - vad ska hända om någon får reda på ditt efternamn?
Du har väl säkert varit med i fysiska föreningar, "IRL" som man nu säger; har du alltid kunnat vara anonym och utan efternamn i dem?
Däremot finns det helt andra saker ifråga om datasäkerhet, men som är alltför tekniskt svårt att förklara för gemene man. Vi kan bara tjata och tjata på er: KLICKA ALDRIG NÅGONSIN PÅ EN BIFOGAD FIL I ETT MAIL FRÅN NÅGON SOM NI INTE ÄR 100% SÄKRA PÅ VEM DET ÄR (och knappt då, om de inte skrivit att de skickar med fil si och så som stämmer med filen). Och t.ex. detta: "INGEN WEBBPLATSÄGARE AV NÅGOT SLAG KOMMER NÅGONSIN BE ER SKICKA ERT LÖESENORD TILL DEM VIA MAIL!". Sådana saker och ett antal liknade till; det är de allvarligaste hoten i fråga om datasäkerhet - inte att vi som är medlemmar i en internetcommunity för veta ditt efternamn.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Inaktiverad 3466 8 jul 2013 22:17
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3466

Tack för ditt svar Bengt Men via Fullständigt namn osv.
kan vi via tex.olika program, söka upp fullständig information
Där är det bara vår fantasi som begränsar nyttjandet av
informationen. MVH Sven

Skrivet av Bengt 8 jul 2013 22:54
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

måndag 8 juli 2013, kl 22:17 skrev sven
... via Fullständigt namn osv.
kan vi via tex.olika program, söka upp fullständig information
Där är det bara vår fantasi som begränsar nyttjandet av
informationen...

Ja, visst, men vad konkret ska hända då, enligt din "fantasi"? Enligt min erfarenhet händer ingenting alls just p.g.a. det - det är som sagt helt andra saker som utgör osäkerhet på Internet. Det är givet, att om man är i det läget att man behöver gömma sig för en s.k. "stalker" skulle det vara skäl att inte visa sitt efternamn för övriga medlemmar - men sedan är det en öppen diskussion också det, om man egentligen ska gömma sig för en s.k. stalker, eller om dessa sjuka individer bör tas om hand på annat sätt(?).
En fråga: Du använder väl inte Facebook??? (Med dina tankar borde du absolut inte det!)

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av cats 11 jul 2013 23:23
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

En fråga

Det finns på VIS liksom annorstädes ,en uppsjö regler av skilda slag som väl närmast kan ses som en slags etiska regler (se Forum >Kulturdiskussioner >Kultur övrigt >livsåskådning)

Min fråga blir därför
Hur är det alls möjligt att kunna ha kontroll över att medlemmar verkligen följer dessa regler?

Skrivet av Bengt 11 jul 2013 23:57
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

torsdag 11 juli 2013, kl 23:23 skrev cats
Hur är det alls möjligt att kunna ha kontroll över att medlemmar verkligen följer dessa regler?

Det är det förstås inte alltid, i varje fall inte i realtid. Det fyller dock alltid syftet att det ger var och en en fingervisning om hur vi vill ha det och inte vill ha det. Efterhand, och med hjälp av andra medlemmar, får vi dock oftast veta eventuella regelbrott och kan vidta lämpliga åtgärder (åtgärd varierar mycket beroende på vad det gäller, allt från en liten redigering i en forumtråd upp till avstängning av medlemmen).
Det här med någon regel som man inte kan hålla koll på är ju förövrigt likadant som vissa paragrafer i lagboken, de anses göra nytta ändå.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2146 trådar med 18655 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".