Jag gymnastiserar hjärnan regelbundet; jag löser minst två sudoku varje dag, jag löser alla kryss i Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet + krysstidningar. Jag försöker hänga med i den filosofiska debatten, jag skriver en hel del själv, jag gör verkligen allt för att hålla hjärnan vital. Ändå tappar jag ord, jag glömmer bort vad saker heter och det handlar inte om svåra ord som fortifikationsdepartementet eller som begrepp som tetrasfäriska molekyler. Nej vanliga vardagliga ord som skidstav eller kapsyl, de är helt försvunna. Det vill säja; jag har nog en svag känsla av att de finns där långt inne i hjärnan men vägrar komma ut. För det mesta kommer de, förstås, ut så småningom – när det är för sent. Häromdagen skulle jag berätta om ett pensionat jag bodde på en gång och jag kom inte ihåg vad ”det där jag bodde på” hette. Vi tar det någon annan gång, sa barnen överseende. Senare, när barnen åkt hem till sig och jag skulle gå och lägga mig – pling! Så var ordet där ”pensionat” hur klart och tydligt som helst. Det är minst sagt frustrerande!
Känner ni igen er? Eller är det bara jag?