Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Sotji

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Sotji

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 9 av 9.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av tigrib 4 feb 2014 16:26
  Skriv ut Direktlänk

tigrib

(Medlem)

Vad tycker ni om OS i Sotji?
Har sett ett par program av Uppdrag Granskning om alla Förberedelser och blir alldeles chockad över all korruption och hur man har kört över de små husägarna och alla de arbetare som inte får någon lön för sitt jobb.

'Allt är byggt på sorg och tårar'

Och hela jippot är det i särklass dyraste OS någonsin, över 300 miljarder kronor!!!
Man tror nästan inte att det är sant.
Kommer vi att kunna njuta av denna idrottsFEST ????

Skrivet av Edor 4 feb 2014 17:31
  Skriv ut Direktlänk

Edor

(Medlem)

Om det är något speciellt med Sotji vet jag inte. Bråk förekommer även i Brasilien nu inför VM i fotboll som börjar i juni. Idrott är politik. Det har det varit alltsedan Hitler visade vad ett stort idrottsevenemang kan användas till. Numera måste det byggas nya och väldigt stora arenor för större evenemang och alltid kommer lokalbefolkningen att få sitta emellan. Man river hela bebyggda områden och tvångsförflyttar människorna. Det behövs arbetskraft så billig som möjligt. Det var problem med Peking som värd för OS 2008. Det kommer alltid att vara problem med dessa stora evenemang. Vidare så tar ju de som inte annars kan få fram sin röst tillfället i akt att manifestera.

Kom ihåg Münchenmassakern 1972. En palestinsk grupp stormade OS-byn, dödade två israeler och tog flera som gisslan.

Och så vill Sverige anordna OS 2022.

Ja sedan är ju korruptionen väldigt utbredd i Ryssland och Sotji är ett stort projekt så ...

Skrivet av dubbeltur 4 feb 2014 22:09
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Jag kommer inte att njuta av denna idrottsfest. Klarar mig utan. Tycker OS har överlevt sig själv när det blivit ett ekonomiskt vågspel för arrangörslandet.

--
dubbeltur

Skrivet av tigrib 4 feb 2014 22:40
  Skriv ut Direktlänk

tigrib

(Medlem)

Nej, jag tycker det räcker med VM.

Varför ska ett idrottsarrangemang behöva kosta så in i Norden - eller så in i vassen! - mycket pengar?
Ofattbara 320 miljarder kronor .....
SÅ mycket har OS-förberedelserna aldrig någonsin kostat.

Hoppas att Sverige aldrig tar på sig värdskapet.

Skrivet av ingsan1 5 feb 2014 02:05
  Skriv ut Direktlänk

ingsan1

(Medlem)

OS hit och OS dit. Jag har sett så många, eller i alla fall haft den möjligheten så det är inget nyhetens behag över OS längre. Mitt intresse för sport ligger väl på att hålla mej själv i form. I många fattiga länder och med nån form av tvångsstyre eller diktaturer så har människan kunnat sporta och på så sätt ev få ett bättre liv, kanske kunna lämna sitt land. Sen handlar det här om unga människor, efter 30 år är väl dom flesta toppidrottare förbrukade. Publiken deras är nog också relativt unga. Förberedelserna inför OS kostar men sen kommer förhoppningsvis pengar in också när spelen sätts igång.

Skrivet av Inaktiverad 3534 5 feb 2014 10:50
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3534

Om nu OS över huvud taget ska fortsätta tycker jag att det ska förläggas permanent till ett och samma ställe varje år, sedan kan de länder som deltar hjälpa till med ekonomin. Varför ska det byggas nya jätteanläggningar varje år. Aten vore väl ett bra förslag för Sommar OS.

Eftersom jag gillar längdåkning och skidskytte får jag väl erkänna att jag i alla fall kommer att se det mesta av dom grenarna.

Skrivet av Inaktiverad 5128 5 feb 2014 11:13
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5128

Jag tycker att den mesta elitidrott är av ondo, den pacificerar massor av människor som skulle må mycket bättre av att ta en promenad eller en joggingtur istället för att sjunka ner i tevesoffan med en öl. Massor av barn och ungdomar slås ut och får veta att de inte duger när allt ska till för att forma en elit som sedan ska behandlas som halvgudar. Tänk om alla dessa pengar som satsas på elitidrott på olika sätt istället skulle satsas på att få oss alla att röra mer på oss. Få unga människor att fokusera på det lekfulla i idrott istället för på tävling och utslagning (förr hette det faktiskt ”lek och idrott” i skolan). Då skulle ”idrotten” bli en inkomst för Sverige istället för som nu endast en (stor) utgift.

Skrivet av Edor 5 feb 2014 13:32
  Skriv ut Direktlänk

Edor

(Medlem)

Och så är det dopingen. Möjligheten att få stå högst på prispallen och motta folkets jubel lockar en del att dopa kroppen otillåtet till Stålmannen. Men det brukar komma fram först i efterhand när tävlingarna är historia. Mühlegg som tävlade för Tyskland till 1999 och sedan för Spanien är ett spektakulärt exempel. Han sopade skidspåren rena i början på 2000-talet. Bl a knäckte han Per Elofsson. Man kan säga att han slet sönder Elofssons kropp. Elofsson trodde han skulle kunna besegra Mühlegg i skidspåren, man kan så här efteråt säga att det var en nästan naiv tanke. Numera gömmer Mühlegg sig och alla hans medaljer är "fråntagna" honom. Men det finns många fler om inte lika extrema fuskare.

Skrivet av ingsan1 8 feb 2014 11:46
  Skriv ut Direktlänk

ingsan1

(Medlem)

Såg just att OS landet klippt av sina adoptionsband med Sverige pga homosynen...

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2149 trådar med 18671 inlägg. 434 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".