Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Pensionstjänst?
I en artikel om allt vad räntesänkningen innebär finns en del om detta också, se SVT: Nollräntan kan ge mer i plånboken.
En av slutsatserna om pensionssparande framöver är; "bortsett från stöldrisken är madrassen lika bra". Det hänger ihop med att subventionerna för privat pensionssparande ska fasas ut. Räntan påverkar förstås allt sparande, även då det är för bruk efter pensioneringen. Det man har, det har man dock, det påverkar ju aldrig retroaktivt på något sätt med räntesänkningar.
/Bengt
I en artikel om allt vad räntesänkningen innebär finns en del om detta också, se SVT: Nollräntan kan ge mer i plånboken.
En av slutsatserna om pensionssparande framöver är; "bortsett från stöldrisken är madrassen lika bra". Det hänger ihop med att subventionerna för privat pensionssparande ska fasas ut. Räntan påverkar förstås allt sparande, även då det är för bruk efter pensioneringen. Det man har, det har man dock, det påverkar ju aldrig retroaktivt på något sätt med räntesänkningar.
/Bengt
Toppen! Tack så mycket för förklaringen.
Hej igen Karl! Hoppas att allt är fint med dig. Jag tänkte kolla med dig hur det har gått i pensionsdjungeln? Kan tipsa om seniordeal.se som har en hel del bra erbjudanden för oss seniorer! Läste nämligen att om man är medlem där nu så får man bli medlem och en livstidsprenumeration på Dina Pensioner. Kanske något för dig att spana in om du inte redan har ordnat det.
Hej! Bra! Var hittade du detta?
Nu är det klart med bytet fick brevet från pensionsmyndigheten i går 2015-04-10. Min premiepension (ppm) som fastställdes i mitten på December 2014 och som skulle gälla hela 2015 var 414 kronor i månaden. Efter bytet nu i April blev den höjd till 519 kronor i månaden beroende på att värdet har stigit 25% fram till bytet i år. Jag får nu 105 kronor mer i månaden tack vare bytet till traditionell försäkring. Det garanterade beloppet som gäller livet ut är 348 kronor och tilläggsbeloppet som kan variera år från år är 171 kronor det här året. Kontentan av detta är att om dina ppm har stigit kraftigt sen det nuvarande beloppet som bestämdes i mitten på December så kan man höja sin pension. Man får gå efter sin egen magkänsla och om man tror att dom fortsätter att stiga kraftigt under flera av dom kommande åren så kan man även förlora på ett byte, men det tror inte jag att mina skulle göra så därför bytte jag till traditionell.
Sidor:

Vi har 2140 trådar med 18627 inlägg. 429 (20%) av trådarna är markerade som lösta.
- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.
Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".