Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Pensionstjänst?

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Pensionstjänst?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 12 av 12.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av KarlSkoglund 14 jul 2014 10:29
  Skriv ut Direktlänk

KarlSkoglund

(Medlem)

Hej! Tänkte fråga om ni har några tips på en bra pensionstjänst? Vet inte riktigt hur jag ska välja då det finns så mycket och jag kan inte avgöra vad som är bra och inte.

Skrivet av Bengt 15 jul 2014 16:26
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Jag kontrar gimmsers länk med följande: Minpension.se Det är en webbplats som drivs av staten och de stora pensionsbolagen. Om det är sådan information man är ute efter rekommenderar jag att i varje fall börjar där.
gimmser: Andras personliga erfarenheter är ofta vad som efterfrågas i sådana här internetforum. Det kan inte Google ge.
KarlSkoglund: Vad mer exakt behöver du en "pensionstjänst" för?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av KarlSkoglund 15 sep 2014 11:17
  Skriv ut Direktlänk

KarlSkoglund

(Medlem)

Jag är medlem på dinapensioner.se nu då de har en bra försäkringsöversikt, det har inte minpension.se vad jag kunde se.

Frågan är nu hur min pension kommer att att se ut när vi har en ny regering. Bådar inte allt för gott av det jag kan se.

Skrivet av JohannaE 29 okt 2014 16:24
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

JohannaE

(Medlem)

Frågan är väl vad som händer nu när reporäntan har sänkts för dem som pensionssparar idag! Jag har sån dålig koll på sådant, någon som vet om det gynnar dem?

Skrivet av Bengt 29 okt 2014 17:00
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

onsdag 29 oktober 2014, kl 16:24 skrev JohannaE
Frågan är väl vad som händer nu när reporäntan har sänkts för dem som pensionssparar idag! Jag har sån dålig koll på sådant, någon som vet om det gynnar dem?

I en artikel om allt vad räntesänkningen innebär finns en del om detta också, se SVT: Nollräntan kan ge mer i plånboken.
En av slutsatserna om pensionssparande framöver är; "bortsett från stöldrisken är madrassen lika bra". Det hänger ihop med att subventionerna för privat pensionssparande ska fasas ut. Räntan påverkar förstås allt sparande, även då det är för bruk efter pensioneringen. Det man har, det har man dock, det påverkar ju aldrig retroaktivt på något sätt med räntesänkningar.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av JohannaE 17 nov 2014 11:20
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

JohannaE

(Medlem)

onsdag 29 oktober 2014, kl 17:00 skrev Bengt

onsdag 29 oktober 2014, kl 16:24 skrev JohannaE

I en artikel om allt vad räntesänkningen innebär finns en del om detta också, se SVT: Nollräntan kan ge mer i plånboken.
En av slutsatserna om pensionssparande framöver är; "bortsett från stöldrisken är madrassen lika bra". Det hänger ihop med att subventionerna för privat pensionssparande ska fasas ut. Räntan påverkar förstås allt sparande, även då det är för bruk efter pensioneringen. Det man har, det har man dock, det påverkar ju aldrig retroaktivt på något sätt med räntesänkningar.

/Bengt

Toppen! Tack så mycket för förklaringen.

Skrivet av JohannaE 9 dec 2014 15:28
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

JohannaE

(Medlem)

måndag 14 juli 2014, kl 10:29 skrev KarlSkoglund
Hej! Tänkte fråga om ni har några tips på en bra pensionstjänst? Vet inte riktigt hur jag ska välja då det finns så mycket och jag kan inte avgöra vad som är bra och inte.

Hej igen Karl! Hoppas att allt är fint med dig. Jag tänkte kolla med dig hur det har gått i pensionsdjungeln? Kan tipsa om seniordeal.se som har en hel del bra erbjudanden för oss seniorer! Läste nämligen att om man är medlem där nu så får man bli medlem och en livstidsprenumeration på Dina Pensioner. Kanske något för dig att spana in om du inte redan har ordnat det.

Skrivet av blyfot 9 dec 2014 20:10
  Skriv ut Direktlänk

blyfot

(Medlem)

Man kan fortsätta att välja ppm fonder eller välja traditionell försäkring för att inte riskera en stor värdeminskning. Hur har ni valt.
Fram till din pension är dina premiepensionspengar placerade i en fondförsäkring. Pengarna är investerade i fonder och värdet på försäkringen varierar med värdet i dina fonder.
När du går i pension kan du välja att ha kvar dina pengar i fondförsäkringen eller byta till en traditionell försäkring.
Så fungerar din fondförsäkring
Om du behåller fondförsäkringen kommer ditt premiepensionskonto hos oss att finnas kvar och du kan fortsätta att se över ditt sparande och byta fonder när du vill. Du kan på det sättet fortsätta att påverka värdet på dina premiepensionspengar även efter att du har börjat ta ut pensionen. Du påverkar då också storleken på dina pensionsutbetalningar.
Din pension betalas som vanligt ut varje månad och pensionsbeloppet räknas om varje år.
Om du fortsätter att tjäna pengar
Om du arbetar efter att du har börjat ta ut din premiepension får du nya premiepensionspengar att placera i fonder. De nya pengarna kommer alltid att automatiskt placeras enligt din senast valda fördelning. Du kan också aktivt välja en annan fördelning.
Byte av försäkringsform
Om du väljer fondförsäkring när du går i pension kan du senare byta till traditionell försäkring. Men kan du inte byta tillbaka till fondförsäkring när du en gång valt traditionell försäkring.

Skrivet av KarlSkoglund 26 jan 2015 14:10
  Skriv ut Direktlänk

KarlSkoglund

(Medlem)

tisdag 9 december 2014, kl 20:10 skrev blyfot
Man kan fortsätta att välja ppm fonder eller välja traditionell försäkring för att inte riskera en stor värdeminskning. Hur har ni valt.
Fram till din pension är dina premiepensionspengar placerade i en fondförsäkring. Pengarna är investerade i fonder och värdet på försäkringen varierar med värdet i dina fonder.
När du går i pension kan du välja att ha kvar dina pengar i fondförsäkringen eller byta till en traditionell försäkring.
Så fungerar din fondförsäkring
Om du behåller fondförsäkringen kommer ditt premiepensionskonto hos oss att finnas kvar och du kan fortsätta att se över ditt sparande och byta fonder när du vill. Du kan på det sättet fortsätta att påverka värdet på dina premiepensionspengar även efter att du har börjat ta ut pensionen. Du påverkar då också storleken på dina pensionsutbetalningar.
Din pension betalas som vanligt ut varje månad och pensionsbeloppet räknas om varje år.
Om du fortsätter att tjäna pengar
Om du arbetar efter att du har börjat ta ut din premiepension får du nya premiepensionspengar att placera i fonder. De nya pengarna kommer alltid att automatiskt placeras enligt din senast valda fördelning. Du kan också aktivt välja en annan fördelning.
Byte av försäkringsform
Om du väljer fondförsäkring när du går i pension kan du senare byta till traditionell försäkring. Men kan du inte byta tillbaka till fondförsäkring när du en gång valt traditionell försäkring.

Hej! Bra! Var hittade du detta?

Skrivet av blyfot 26 jan 2015 19:58
  Skriv ut Direktlänk

blyfot

(Medlem)

Det är bara att gå in på Pensions Myndigheten. Där kan man läsa om detta och beställa blankett om man vill gå över till traditionell försäkring. Jag har skaffat den blanketten så nu funderar jag på när på året som mina PPM fonder står som högst för ett byte. Mina fonderna svänger ganska mycket under året och i mitten på December bestäms hur mycket som skall betalas ut under det kommande året och då brukar mina ligga lägre än både före och efter. Däremot så ligger dom ofta som högst i April så jag får nog chansa på byte den månaden. Man kan inte byta på dagen så jag måste skicka in blanketten månaden före där jag valt datumet för byte, så det blir ett litet lotteri.

Skrivet av blyfot 11 apr 2015 19:01
  Skriv ut Direktlänk

blyfot

(Medlem)

måndag 26 januari 2015, kl 19:58 skrev blyfot
Det är bara att gå in på Pensions Myndigheten. Där kan man läsa om detta och beställa blankett om man vill gå över till traditionell försäkring. Jag har skaffat den blanketten så nu funderar jag på när på året som mina PPM fonder står som högst för ett byte. Mina fonderna svänger ganska mycket under året och i mitten på December bestäms hur mycket som skall betalas ut under det kommande året och då brukar mina ligga lägre än både före och efter. Däremot så ligger dom ofta som högst i April så jag får nog chansa på byte den månaden. Man kan inte byta på dagen så jag måste skicka in blanketten månaden före där jag valt datumet för byte, så det blir ett litet lotteri.

Nu är det klart med bytet fick brevet från pensionsmyndigheten i går 2015-04-10. Min premiepension (ppm) som fastställdes i mitten på December 2014 och som skulle gälla hela 2015 var 414 kronor i månaden. Efter bytet nu i April blev den höjd till 519 kronor i månaden beroende på att värdet har stigit 25% fram till bytet i år. Jag får nu 105 kronor mer i månaden tack vare bytet till traditionell försäkring. Det garanterade beloppet som gäller livet ut är 348 kronor och tilläggsbeloppet som kan variera år från år är 171 kronor det här året. Kontentan av detta är att om dina ppm har stigit kraftigt sen det nuvarande beloppet som bestämdes i mitten på December så kan man höja sin pension. Man får gå efter sin egen magkänsla och om man tror att dom fortsätter att stiga kraftigt under flera av dom kommande åren så kan man även förlora på ett byte, men det tror inte jag att mina skulle göra så därför bytte jag till traditionell.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2140 trådar med 18627 inlägg. 429 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".