Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Inte lätt att bli gammal, eller...

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Inte lätt att bli gammal, eller...

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 12 av 12.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av lamanga 28 mar 2016 10:12
  Skriv ut Direktlänk

lamanga

(Medlem)

Det är inte lätt att bli gammal, eller? Det är nästan sorgligt. Rörelserna blir långsammare, kan inte åka skidor längre som förr och ungdomarna börjar erbjuda sittplats i tunnelbanan. Första gången det hände frågade jag min sambo om jag ser döende ut. Vore jag förresten en man hade jag betydligt bättre pension, tacken att jag fött barn och format dem till dugliga skattebetalare!
Men det finns fördelar! Sovmorgon varje morgon om man vill, jag kan klä mig som jag vill och inte efter gällande modetrycket! Läsa om gamla klassiker och upptäcka helt nya vinklar och intressanta detaljer än när man var 25. Njuta av klassisk musik med hög volym som om det vore Creedence Clearwater Revival! Härligt! Sitta i ett utomhuscafé med en cappuccino och njuta av solen och människovimlet. Eller att den yngste sonen kommer på besök och frågar: "Vad vill du äta idag, jag ska laga middag!"

Skrivet av Inaktiverad 5648 28 mar 2016 10:17
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

KLockrent inlägg.

Skrivet av lamanga 28 mar 2016 22:42
  Skriv ut Direktlänk

lamanga

(Medlem)

Tack LasseO, du kanske har liknande upplevelser.
/lamanga

Skrivet av Inaktiverad 3466 28 mar 2016 23:08
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3466

Jag har genom datorns hjälp utvecklat det till en sport att göra tillvaron så bekväm som möjligt! Sedan får man finputsa detaljer
som tex. jag gick över från Bankgiro till IT bank och fick en liten dosa stor som ett hönsägg, jag kontaktade bankens huvudkontor och fick till svar: gå in på din bank, så får du en stor dosa (och den var stor). Bagare kör hem bröd. nu är mitt stora projekt att få Specerihandlarna att införa gamla tiders springpojkar (via idrottsföreningar eller dyl.) Jag har försökt att få draghjälp av PRO
men dom är för politiskt bundna för att hjälpa till!
Ni som är medlemmar här Behöver eller kommer att Behöva lite Hjälp!
Vore roligt att höra hur NI upplever detta!
MVH Sven

Skrivet av Inaktiverad 5647 29 mar 2016 08:38
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Stor dosa har jag Sven!
Men jag och min syster skötte allt åt våra föräldrar som en självklarhet från deras sida.Det var självklart även från vår sida.
Själv hasar jag i korridorerna på sjukhuset och får fråga mig fram då jag ser så illa. Men det går.
Jag promenerar för att hålla rörelseapparaten igång, få lite luft och se naturen.
Vi storhandlar, har mat för minst en vecka hemma.Barnen har sitt.
Men det kommer naturligtvis bli besvärligare med tiden, det inser jag.
Jag har mycket svårt att be om hjälp nämligen....Mvh/Sunny

Skrivet av lamanga 29 mar 2016 09:58
  Skriv ut Direktlänk

lamanga

(Medlem)

Internetbanken är toppen men det finns många äldre som inte har dator och inte kan logga in och betala sina räkningar. Många av våra äldre grannar i vår by har det så. Kommunen erbjuder gratis datautbildning men en ny dator med internetkoppling är dyra saker för många pensionärer. Dessutom är internets pålitlighet ofta överdrivet just hos dem som saknar dator.
Jag minns min första datalärare som kom haltande till mig och skrek vad har du nu gjort. Kunskap skulle skrikas in verkade det, men det kanske hjälpte mig personligen för då ansträngde jag mig till det yttersta för att slippa hans skrikande.

Skrivet av Inaktiverad 5648 29 mar 2016 10:37
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Jag postar mina räkningar via Privatgirot, bara jag tänker på att knappa in alla j-la ocr-nummer på datorn så får jag röda utslag över hela kroppen.

Skrivet av Inaktiverad 5647 29 mar 2016 12:28
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Min gubbe gör som du, han varken kan eller vill lära sig att vara på nätet. Han kan inte ens logga in. Men jag tycker det är bekvämt om än mycket styr med dosan. Men handla och betala räkningar går bra.
Men man ska inte tro att alla äldre kan eller vill köpa en dyr dator bara för att betala räkningar.
Jag har mycket kontakter över nätet, vänner, släkt och barnen.
De som bor en bit bort skypar jag med. Idag fick jag se mitt barnbarn som tappat två framtänder. Så där gullig som bara en sexåring är. Så nog har jag glädje av min dator.
Son synskadad så blir det en utkik till världen....Mvh/Sunny

Skrivet av Mynta 29 mar 2016 16:55
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Medlem)

nej inte är åldrandet något man önskar sig precis! Det värsta är att när jag gör en ordentlig arbetsinsats så tar återhämtningen så lång tid-kanske skall man avstå just att trötta ut sig!?
Förenkla är min melodi och när jag lagar mat så fryser jag in en hel del att ha till "dåliga" dagar.
Minimalt med mattor att tvätta!
Alltid handlingslistor för att vara rationell!

Datorn (ja min sambo Hp Pavilion i silverfärg) det är fönstret mot världen! Enkelt att uträtta allt där! E-faktura och Autogiro på en del räkningar.
Skype att träffa barnbarnen på-Skype vårt eget Café.

Jag har ett skrivuppdrag så jag kan ju som unga människor gör säja "jag jobbar hemifrån"!

Tyvärr är det trist att många äldre liksom stängs ute från mycket när de inte har dator av olika skäl.

Hörde att en äldre dam fick betala 25 kr/räkning när hon fick hjälp med betalning hos en handlare av något slag.

Det känns ju enkelt för oss som haft ett arbetsliv med dator som naturlig del men att lära sig som pensionär är nog lite svårare.

I dag har jag sett Kommunfullmäktigesammanträdet Live på datorn-det är samhällsservice det!

Skrivet av Inaktiverad 5647 29 mar 2016 22:36
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Synd att man inte tar vara på äldres klokskap och vishet. Allt kan man inte läsa sig till på nätet heller.
Gamla har bra råd och livserfarenhet att dela med sig av.
Men åldersdiskrimineringen drabbar äldre hårt. Speciellt i vården.
Vad är det som säger att äldre inte har 20 år av bra livskvalité med ideellt arbete, att se efter barnbarn så föräldrarna kan jobba?
Men visst kommer problemen med åldern, synen, hörseln , dåliga leder, kraftlöshet och annat skräp.

Man blir lite dumförklarad av ungdomar och ibland skrattar de åt en så man hoppar högt. Men själv vet man inte vad man sagt för roligt?
De skrattar åt fotriktiga skor och konstiga frisyrer. De vet inte att fötterna plattas ut med åren och inte får plats i tåsmala pumps längre.
Att håret är så tunt och flygigt att inte ens löshår går att fästa fast.
Varför vi letar efter glasögonen då vi har dom på huvudet.
Varför vi spiller på oss pga att vi ser sämre och magen fångar upp såsen. Men annars är vi precis som alla andra, vi vill vara med, behövas, synas,skratta och få leva våra liv som vi själva vill. Men inte lätt och vem har sagt att det skulle vara lätt? MvhSunny...

Skrivet av Inaktiverad 7278 31 mar 2016 12:04
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Var tid har sin plåga och det är väl bara att finna sig i. Själv kan jag knappast ha det bättre med en underbar fru och någotsånär rörlig i kroppen! Det gäller att njuta så mycket det går och det jag inte kan göra något åt får vara som det är!

Skrivet av Inaktiverad 5647 31 mar 2016 13:13
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Samma här AlfGun!
jag är väldigt rörlig och det tror jag beror på att jag var gymnast som ung, men lite vinglig efter stroke.
En fin man som jag hoppas få behålla länge. Barnen är också fina, tre söner en dotter.
Några bor en bit ifrån så vi ses inte så ofta. Förutom sjukdom och dålig syn så är livet ibland behagligare än då man var ung.
Man är glad i det lilla. Morgonfikat, promenaden med hunden, ett samtal från en god vän mm.
Solen lyser även på gammal tuva, hihi...Mvh/Sunny

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2140 trådar med 18627 inlägg. 429 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".