Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Morgonpassion

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Morgonpassion

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 6 av 6.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Karolina 26 jun 2016 07:54
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Karolina

(Medlem)

Jag har en längtan som jag inte kan motstå.

Att uppleva himlens färger just när natten flyr och morgonen gryr.

Då går jag upp i dunklet.

Jag ser hur mörkblått rinner över till rosa som om en pensel med vattenfärg drogs längs skogskanten mot öster. Sakta högre och högre upp.

Det är stilla ute. Alla sover. Blad, grenar och fåglar. Men nu hör jag det svaga ljudet av däck sakta och smygande komma allt närmare. Passera. Rulla vidare och försvinna allt längre bort.

En skata vaknar upp och ett ljudligt KRAX-KRAX skär genom tystnaden.

Dagsljuset tränger allt längre in i rummet och möblerna blir synliga. Morgonljuset har fått övertaget.

Jag går in i sovrummet och kryper ner i den ännu sovvarma sängen. En ny dag har just börjat.

Karolina

Skrivet av Inaktiverad 5647 26 jun 2016 08:56
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Fin gryningsbetraktelse Karolina!
Skönt då man kan beskåda undret för att sedan möta John Blund på drömmarnas bro, ännu en liten stund. Allt gott från Sunny!

Skrivet av Anita 26 jun 2016 19:51
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Anita

(Medlem)

Så fint du beskriver det när natten möter dagen

Skrivet av rent44 27 jun 2016 11:06
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

rent44

(Medlem)

Birger Sjöberg skrev en fin dikt i Kriser och kransar om midsommarnatten. Jag tror den hette "Som under midsommartvakan".("Morgonen gryr i samma stund det skymmer.";) Annars finns det flere dikter i denna samling som är superba såsom "Drömmar famnas". Sjöberg har ju ett väldigt lyft i sitt bildspråk och hans dikter svävar ironiskt på äkthögromantiskt vis.
Uppdaterat: 27 jun 2016 11:14  
Skrivet av Karolina 28 jun 2016 14:46
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Karolina

(Medlem)

Hej rent44,
Jag letade länge i Birger Sjöbergs diktsamlingar. Till slut hittade jag citatet i "Fridas andra bok". Så här stod det ...Morgonen bräcker lätt i samma stund det skymmer just som vårt solsken dog ...
Vilket vackert bildspråk! //Karolina

Skrivet av rent44 28 jun 2016 21:05
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

rent44

(Medlem)

Hej, ja sååå vart det. Jag hittar inte heller B. Sjöberg i mina bokhyllor. Men titeln kommer jag nu ihåg:" Som sker vid midsommarvakan." Dikten handlar inte om midsommar, om man säger så. Sjöbergs språk är fantastiskt fint. En av mina gamla svenska favoriter jämte Boye och Södergran.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2143 trådar med 18641 inlägg. 431 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".