Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Högertrafiken 49 år

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Högertrafiken 49 år

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 5 av 5.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Borka 2 sep 2016 22:08
  Skriv ut Direktlänk

Borka

(Medlem)

I morgon är det 49 år sedan dagen H, men Sverige hade högertrafik för 298 år sedan och den varade 16 år.

Det var Karl XII som den 10/1 1718 fixade den första lagstadgade bestämmelsen i Sverige om trafikriktningen, i förordningens § 24 föreskrevs att då två postvagnar möts hålla de halfwa vägen hwardera til höger.

1734 fastställdes vänstertrafikregeln, i Kungl. Maj:ts Gästgivareordning av den 12 december 1734 står det när resande eller farande i städer eller på landet möttes, borde de till var sin vänstra sida således vika, att de hinderslöst kunde komma varann förbi., även bestämmelsen om att störst går först infördes det stod nämligen Sålunda skulle gående vika för ridande, ridande för åkande, kärra för vagn, mindre vagn för större, tomt fordon för sådant med folk i, mindre lass för större.

31/5 1878 upphävdes Gästgivareordningens trafkbestämmelser och då det inte längre fanns några bestämmelser om trafikriktningen höll man av gammal vana till vänster till 1916 då regeln om trafikriktning från 1734 införde. Den gällde bara för biltrafiken, det var först 1923 i den första vägtrafikstadgan som vänstertrafikregeln gällde för alla trafikanter.

Källa: http://www.trafikverket.se/jarnvagsmuseum/samlingar-kunskap/vagsamlingar/historia/trafikhistoria/hogertrafik/

--
I grunden smålänning
Uppdaterat: 2 sep 2016 22:12  
Skrivet av Inaktiverad 5648 3 sep 2016 08:54
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Jag hörde för länge sedan att man höll till vänster för att ha högerhanden fri för att kunna försvara sig med kniv eller svärd om man mötte en fiende. Det låter ju logiskt men jag vet inte.

Skrivet av Inaktiverad 7278 4 sep 2016 21:55
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

De som var emot högertrafiken gapade högt om att en massa människor skulle köra ihjäl sig om vi gick över till högertrafik. Mig veterligt var det väl knappt någon som dog på grund av att vi gick över till att köra på höger sida?

Skrivet av Inaktiverad 5648 5 sep 2016 08:42
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Ingen olycka med dödlig utgång men jag körde fel ibland och alla trafikanter uppförde sig korrekt i början. Gnällspikar som gnäller finns överallt.

Skrivet av Mynta 5 sep 2016 16:40
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Medlem)

Det var en spännande händelse detta med övergången till högertrafik.
Jag hade inte körkort då och var student i Uppsala så mina föräldrar som var bosatta i en skogsby beordrade min äldre syster att ta mig till Märsta den helgen och så skedde.
Tidigt på morgonen var vi så ute där och smög fram i trafiken.
Historiskt tyckte jag!
Var nog säkrare där än i skogsbyn för sommaren därpå åkte jag med en äldre man till bärskogen och han körde vänstertrafik-påpekade och fick svaret "jag ville bara kolla i diket"! Härliga minnen!

En av mina manlig kurskamrater på Juridicum hade fått en present av sin mor med anledning av högertrafiken.....plockade upp ur portföljen ett par vita kalsonger med blått mönster och ett stort H. Tur att han inte hade tagit på sig presenten!

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2149 trådar med 18671 inlägg. 434 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".