Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Intresse?

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Intresse?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 6 av 6.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Rolfharald 3 sep 2016 17:03
  Skriv ut Direktlänk

Rolfharald

(Medlem)

Finns här någon som är intresserad i släktforskning och frimärks och vykort samlande ? frågar Rolfharald

Skrivet av Inaktiverad 7278 3 sep 2016 23:08
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Ja, jag har släktforskat sedan 1984...

Skrivet av Rolfharald 4 sep 2016 11:56
  Skriv ut Direktlänk

Rolfharald

(Medlem)

Min anfader kommer från Västerbotten, men vet inte från vilken ort han kommer ifrån.

Skrivet av Inaktiverad 7278 4 sep 2016 22:01
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Det borde idag med digitala kyrkböcker inte vara särskilt svårt för dig att få fram i alla fall de närmaste generationerna i din släkt.

Jag har de flesta anor långt ner på 1600-talet. Och det är förbaskat kul när man kommit igång och hittar den ena biten intressantare än den andra.

Här finns säkert flera personer som kan hjälpa dig och om du skickar ett pm till mig kan jag försöka börja även om min släkt inte sträcker sig längre än en liten bit norr om Västernorrland.

Skrivet av Rolfharald 5 sep 2016 10:28
  Skriv ut Direktlänk

Rolfharald

(Medlem)

Tack för Ditt intresse! Anfader Eric Bergqvist född 1765, kommer med betyg från Wästerbotten, daterat 1.6.1776 till byn Gislom i Pernå socken i Finland. Har varit i kontakt med arkivet i Härnösand,men
dom kunde inte hjälpa mig, eftersom man inte vet exakt var han var född. Västerbotten har visst 37 socknar.

Skrivet av Inaktiverad 7278 5 sep 2016 11:17
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Du har ju kommit en bra bit på vägen, hur har du kommit dit? För att komma till rätta med detta får du kanske backa lite i källorna för att komma vidare.

1700-talets källor har mycket osäkra dateringar och det handlar inte bara om socken utan du måste ner på rätt församling för att hitta rätt. Har du, minst 2, dokument som visar att födelsedateringen är helt korrekt?

Om du har anfadern så bör du väl också ha barnen och kedjan ända ner till dig själv. Kolla upp alla delar i kedjan för att hitta var det felar och gå sedan bakåt för att hitta din anfader.

Och du ta det inte offentligt vad anfäderna heter utan via PM så kanske jag kan hjälpa dig. Du kan ju googla på Eric Bergqvist och årtal för att se vad som händer. Antingen har du själv eller någon annan sökt på det för det finna stora spår på nätet om den mannen.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2149 trådar med 18671 inlägg. 434 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".