Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Capsaicin/cayennepeppar

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Capsaicin/cayennepeppar

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 3 av 3.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 7092 19 okt 2016 15:56
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7092

Jag har nyligen börjat intressera mig för ämnet capsaicin som bl a finns i cayennepeppar. Det lär ha många hälsofördelar har jag läst när jag googlat. Har läst att det är smärtstillande, aptitdämpande, sänker blodtrycket och mycket annat.

Undrar om någon här på sajten har någon erfarenhet av detta ämne, positiv eller negativ? Eller har hört någon annan ha det?

Skrivet av Bengt 19 okt 2016 17:40
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

onsdag 19 oktober 2016, kl 15:56 skrev Tillitsfull
Jag har nyligen börjat intressera mig för ämnet capsaicin som bl a finns i cayennepeppar. Det lär ha många hälsofördelar har jag läst när jag googlat. Har läst att det är smärtstillande, aptitdämpande, sänker blodtrycket...

Även om det kan vara bra för vissa saker finns det anledning till en varning för detta med att söka på nätet, man behöver söka upp argument både för och emot och sedan väga detta själv med eftertanke - det kan vara direkt farligt att ta ett påstående på nätet som given sanning.
Som smärtstillande utvärtes lär ämnet ha använts länge vad jag förstår, inte minst för psoriasis-eksem - för invärtes smärtstillande finns det ju dock mycket man behöver tänka över.
Det har ju använts som "bantningskur", inget jag har erfarenhet av, men i det fallet finns varningssignaler också, t.ex. detta:

Wikipedia (eng.)
When used for weight loss in capsules, there has been a report of heart attack; this was thought to be due to excess sympathetic output.

Min gissning är att det är med detta ämne som med de flesta: Lagom är bäst. Lite kan säkert ha de egenskaper som det talas om, men för mycket kan bli skadligt.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Inaktiverad 7092 19 okt 2016 19:37
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7092

Helt riktigt Admin! Man ska alltid ta del av olika uppfattningar, använda sitt sunda förnuft och ge akt på källan. Vem påstår vad och vilken vinning kan den ha för att påstå det den påstår. Det gäller både alternativa metoder och traditionella vården. Det är alltid man själv som har ansvaret för sin hälsa. Vårdpersonal och olika uppgifter hämtade från exempelvis nätet är bara till hjälp och stöd.

Så frågan kvarstår, är det någon som vet något om capsaicin?

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2149 trådar med 18671 inlägg. 434 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".