Då mitt första barnbarn var liten och tidigare då mina barn var små så hade jag alltid en julkrubba framme på julen
.Det var en brokig skara av hemmagjorda får , grisar och lergubbar. Men även finare figurer. I stallet fanns en krubba med halm och ett sött litet naket Jesusbarn.
Figurerna plockades omkring och det möblerades om i krubban av små barnahänder.Det lilla barnbarnet utropade -Se barnet-,hon hade just lärt sig prata.Det blev senare en tradition att vi skulle skicka lille Jesus runt oss alla och just säga detta-Se barnet-. Ja det var ju inget fel i det, det är ju vad julen handlar om, att just se barnet.
Idag handlar julen om precis allt annat. Mest konsumtion. De vackra traditionerna försvinner och förflackas. Templen är nu de stora köpcentrum som växer upp som svampar ur jorden. Ofta i städers utkanter.
Istället för att åka släde till Kyrkan så far man dit på annandagen för att slåss om prisvärda varor.
Ja så en jul kom dagen då krubban skulle packas ner, men krubban var tom.
Ingen liten Jesus fanns där att finna. Gubben skojade om att han kanske växt upp och gått till Köpcentrat för att köpa kläder, trött på att vara naken.Då han är krubbans huvudperson så letade vi efter honom. I soffan på golvet, vi t.o.m skylde på gamla hunden Lucky. Jojo det är bra att ha en hund att skylla på.
Dukar lades i tvätten, så skulle jag diska godisskålarna och där bland några övergivna geléhallon och sockerkorn, ja vem låg där så sockersött om inte vår lille Jesus. -Ligger du här lille Jesus,naken ,kall och full av socker, sade jag- Maken som redan glömt att Jesus var på vift,såg så oförstående ut då jag skrek- Jag har hittat barnet-.Då vårt hus alltid var fullt av barn så frågade han naturligtvis , vilket av barnen jag funnit. Jag hittade lille Jesus sade jag.-Vilken tur för dig- sade han och log lite tvetydigt!
Ja så packades han in i sin låda och nu är det många år sedan krubban togs fram.Då vi i år firade julafton hos äldsta barnbarnet, så undrade hon över detta-se barnet-. Var ju som en sekt ju, var hennes komentar. Där satt hon översvämmad av dyra julklappar. Jag tänkte i mitt stilla sinne. När gick Julen vilse?Inte var det väl då Jesus lade sig i skålen med geléhallon?
Det måste nog ha varit andra orsaker.
Men julen var så vacker förr. Min barndoms jular är oslagbara. Julklapparna få, sammanhållningen stor. Längtan, snö,mormor på landet, kyrkklockorna som klämtade över det vita landskapet och gjorde det möjligt att åka släde till julottan.
Dagens jular är en annan högtid.Men var tog friden vägen?
Mitt lilla Jesusbarn sover bäst i sin kartong, borta från världens larm och stridigheter. Men ett upplyst rum i hjärtat det finns för honom alltid.
Gott slut till alla detta svåra år i världen 2016. Mvh Sunny