Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

* Prommenad i skogsavverkning.

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Prommenad i skogsavverkning.

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 8 av 8.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av dubbeltur 22 jan 2017 12:36
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Skogen i närheten av vårt hus har i vinter avverkats. Gick idag en långprommenad, kors och tvärs för att orientera mig i den "nya" skogen. Den kändes mycket mindre. Undrar hur det blir med bär och svamp till hösten.

--
dubbeltur

Skrivet av Inaktiverad 5647 22 jan 2017 15:57
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja mycket förändras då man avverkar skog faunan blir inte den samma, sly och hallonsnår breder ofta ut sig, medan blåbär och lingon försvinner. Vissa svampar försvinner också.
Det är inget vidare att avverka allt. Man ska nog göra som förr i tiden. Glesa ur de stora träden.Låta lite gammelskog vara kvar.
Jag trodde man slutat göra kalhyggen?Mvh/Sunny

Skrivet av dubbeltur 22 jan 2017 16:46
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Sunny, kalhygge blev det inte men med dagens "skördare" så åker många mindre träd med för att de ska kunna ta sig fram och jobba effektivt. Skogen glesas ur ordentligt.

--
dubbeltur

Skrivet av Inaktiverad 5647 22 jan 2017 19:23
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja, dessutom blir såren efter maskinerna stora. Ju blötare ju djupare spår. Då kan det vara mycket fin mark som förstörs. Det var bättre med häst om man ser till skadorna.
Om man kan ska man besöka en urskog, utanför Uppsala finns Fibe urskog, sevärd och vacker.
Skogen är rekreation, syremättade stora lungor. Så mycket att se, mossor , lavar och djurliv. Jag älskar skog och mark...Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 6449 23 jan 2017 08:18
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6449

Det var mycket tänkvärt och har också tänkt på alla granplanteringar överallt efter averkningarna som inte ger föda till viltet och i framtiden.
Men känner mig lyckligt lottad som har fått ströva i vacker natur med en stor mångfald.

Skrivet av Inaktiverad 5647 23 jan 2017 12:46
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag vet att -Skogfors- försöker framställa maskiner som har mjukare fjädring för att inte göra så djupa sår i skogen. Det tar enorm tid för spåren att läka. Själv har jag gått i över halvmeter djupa spår i skogen då det var för mjukt att avverka. det är saker man aldrig tänker på...Mycket mark blir förstörd efter avverkning. Men bra att de forskar på detta de stora skogsbolagen...Mvh/Sunny

Skrivet av dubbeltur 24 jan 2017 11:43
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

På den avverkning jag skrivit om så har skördare kvistat träden framför sig och på det sättet lagt en matta av ris att köra på. Vilket gör att markskadorna minimerats, dessutom så hjälper tjälen till att öka bärigheten.

--
dubbeltur

Skrivet av Inaktiverad 5647 24 jan 2017 14:45
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja de lär vartefter, samt att maskinerna blir bättre med tiden. Tjäle är bra vid avverkning.Mvh/Sunny

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1787 trådar med 16926 inlägg. 314 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Länktips:
Alla Lediga Jobb

Köp reklamplats här
Har ni något att erbjuda fullvuxna lönar det sig.

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".

VIP-länkar:

Vi Mellan Jobben

Internetmarknadsföring

Linkster svenska länkar