Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Kvinnor med låg pension.

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Kvinnor med låg pension.

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 15.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 5647 5 jul 2017 10:16
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

I dagens tidningar finns flera artiklar om kvinnor som inte klarar sig på sina pensioner. De kan ha arbetat 40 år, tagit hand om flera barn, gått igenom skilsmässor som oftast gör kvinnan mer utsatt ekonomiskt.
De hade ca 3000kr kvar då hyran var betald att leva på, det inser man ju att det inte är möjligt.
En kvinna bytte ner sig till en enrummare från en tvårummare, så fick vi 500kr mer i pension då tog de halva bostadsbidraget, vilket gjorde att hon fick sämre ekonomi.
Vi har många av oss arbetat sedan vi var 12-14 år. Jag körde tidningar alla dagar i veckan tungt och ibland i snöstorm.
Fabriken väntade efter skolan då var jag 14 år.Jag har tagit hand om fyra barn, vuxenstuderat i 8 år. Pensionen blir därefter.
Jag tycker man ska ha pensionspoäng på tiden man vårdat sina barn, det får ju pedagogerna på förskolan som gör detsamma!
Några väninnor är otroligt duktiga på att skaffa in extrapengar. Men de är friska pensionärer vill jag påpeka!
De står på Loppis då det är gratis att stå. De sparar saker de får av barnen att sälja.
En är hundvakt, ser efter hundar på semester och helger.
En tar några timmar i äldreomsorgen(hon har varit undersköterska)ja knepen är många att dra in några kronor extra.
Men ska det behövas efter allt slit? Ungdomarna idag kommer ut i arbete då de är ca 22 om de läser på högskola. Det är stor skillnad.
Vi var ju med och byggde upp samhället, att då inte som en dam skrev ha råd med en liter mjölk veckan innan pension, ja det är dåligt! Mvh/Sunny
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 5 jul 2017 10:21
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Man blir förbannad över dessa orättvisor!!!
 
Skrivet av Mynta 5 jul 2017 22:53
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)

Ja nog är det orättvist precis som allt i detta samhälle!
Men jag har för mig att det var möjligt att registrera just att man tagit hand om egna barn för att utifrån det få tillgodoräkna sig något i pensionshänseende.
Det nya pensionssystemet vi har nu anser jag är en klar försämring när det är livsinkomsten som räknas och inte som förut i ATP-systemet.
Just där får det ju effekt nu när kvinnor som kommit sent ut i arbetslivet får låg pension.
Bostadstillägg i all ära men där måste en revidering ske! Bättre förut det med när två rum och kök räknades för ensamboende istället för som nu 5000 kronor i hyra! Vilka lägenheter får man till det priset i dag då?!

Den fasta delen i bostadstillägget skall upp för den grupp som behöver bostadstillägg skall ha just det höjt för då tas ju ingen hänsyn till hyran!

Jag har ju varit förutseende så jag hade en bra pensionsförsäkring i fem år men vilka unga i dag prioriterar pensionsförsäkring när de invaggats helt felaktigt att "det fixar sig" - i framtiden tror jag inte det är speciellt mycket som samhället kommer att ta ansvar för!

Nå nu kan jag njuta frukten av att jag var tvungen att hur trött min dotter än var ta upp henne 05.30 för att hinna lämna henne till "dagis" och jag skulle med bussen till stan och ingen flextid fanns det!

Nu kommer jag till det där tråkiga....spara slösa kapitlet!
Det är inte inkomsterna det beror på utan utgifterna men hur mycket skall man då som pensionär "slimma" sin kostym?
Hur mycket orkar en pensionär göra för att hålla kostnaderna nere?
Det jag konkret gör är att handla på ICA och det på morgonen när jag får 5% rabatt före kl.11
Ingen större uppoffring precis att göra det en gång i veckan!

Det som kostar pengar har jag fått erfara är just svikna löften och separationer!

Konstigt att inte äktenskapsförord är det normala och vill man något annat får man skriva en ny handling.

Vis av skadan!

Skratta gärna åt mig nu-jag har allt sedan jag flyttade hemifrån när jag började i läroverket fört kassabok!

Det är ju lite sent att påtala det för en pensionär som inte får pensionen att räcka till men faktiskt är det enda sättet för att få en sund ekonomi just detta att veta vart pengarna tar vägen!

Välfärden för pensionärer - är det någon sagobok som utgått så den inte går att få tag i!?



 
Skrivet av Inaktiverad 5647 7 jul 2017 09:27
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Bra inlägg Mynta!
Till saken hör också att vår generations kvinnor tar hand om gamla föräldrar och andra ensamma släktingar. Vi vill finnas där för barn och barnbarn efter pension och innan.
Vi stannade hemma då barnen var sjuka,vi var mammalediga och tog bördan.
Ekonomiskt stod vi oss slätt vid separationer och egen sjukdom.
Fattigpensionärerna bland kvinnor hade nog ingen ork och inga pengar att placera. Ensamma mammor, dålig lön, dyra förskoleplatser, frånvarande fäder,de var även ekonomiskt frånvarande.
Komna från arbetarhem där utbildning inget var för oss,vi var få som orkade med samhällsklassklättringen, med studielån, arbete och ta hand om barnen.
Mina föräldrar var mycket intelligenta men det fanns ingen som tyckte det var möjligt att utbilda sig.
Vi är ca 50st sammanlagt i släkten och förutom våra barn och barnbarn är vi bara två med akademisk utbildning. Man såg med lite misstro på det också.
-Du ska inte tro du är något-.
Men ATPn gjorde livet drägligare för många kvinnor, skillnad på att få ut 13.000 som svärmor och mamma, istället för 8.000kr i månaden.
Ge alla fattigpensionärer minst 10.000kr att leva av varje månad. Det vore lite rättvisa ändå. Mvh/Sunny
 
Skrivet av svampskogen 16 jul 2017 23:29
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

svampskogen

(Medlem)

Förstår inte varför man inte slänga den gemensamma inkomsten i en pott när man är gift och sedan delar med två. Därefter beräknas sedan pensionen för var och en. Alltså bägge får exakt lika. På så sett blir ingen lottlös vid en eventuell skilsmässa. Allt detta naturligt i statligt regi. Det kan väl inte vara så svårt. Så är det ju i många andra länder.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 17 jul 2017 08:38
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Alla är ju inte gifta,men visst vore det bra för dessa att dela lika. Men en garantipension på 10.000kr skulle vara en garanti för att kunna klara månaden ut med god planering.Många lever ensamma i dagens Sverige och du får inget äga för att få hyresbidrag och bostadsbidrag.En moster till mig vars man lämnade henne i 70 års åldern hade sina sparpengar på sin sons konto för att få ett bostadsbidrag, hyran låg då på 5.000kr, med 7000kr i pension förstår man att det inte går ihop.
För som hon sade , man måste komma i jorden också.
De hade en sommarstuga som då såldes för 200.000kr, mannen hade hög pension, men för henne blev slanten så viktig att ha att knapra på då det inte gick ihop sig i slutet.Hon hade varit hemmafru enligt mannens önskan, så var det förr.
Man kanske får ha pengarna i madrassen ändå framöver, tycker det är osäkert med bankerna nu? Mvh/Sunny
 
Skrivet av svampskogen 17 jul 2017 10:54
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

svampskogen

(Medlem)

Hur är det egentligen med existensminimum. Är det bara en myt?
Den ska vara för 2017 5499 kronor för en ensamstående person när hyran är betalt. Den 70 åriga damen med pengarna gömd hos sonen och inga andra tittgångar borde alltså har fått ett hyresbidrag på 3500 kronor för att hamna på skälig levnadskostnads nivå som dom så fint uttrycker det. Har du hamnat hos kronofogden blir detta belopp konstig nog bara 4737 kronor. Det kallas då för normalbelopp. Något straff ska du tydligen har för att du har "slarvat" med dina räkningar. Tyvärr har många fattigpensionärer hamnat i skuldfällan på grund av dessa förbannade SMS lån. Lätt att klara en tillfällig nödsituation men hamnar allt djupare i quicksanden. Kassabok använder få men hade hjälpt många.
Så jag förstå inte varför man ofta läser att ensamstående kvinnor, för det handlar till 90% om dom, bara har 3000 kronor kvar att leva för när hyran är betalt. Hur fungerar det där med skälig levnadsstandard? Är det någon som känner sig hemma i detta virrvarr? Med vänlig hälsning Svampskogen.
 
Skrivet av Inaktiverad 5288 18 jul 2017 08:08
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5288

Du skrev tidigare att man inte får äga något för att fa bostadstillägg (heter det numera) Du får ha upp till 500000 kr på banken. Och kunna få bostadstillägg. Klart att det blir mindre än om du inte har några pengar alls.

hej
Maritheres
 
Skrivet av svampskogen 18 jul 2017 09:08
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

svampskogen

(Medlem)

Du får har 100000 på sparboken. Allt därutöver minska bidragen. Vid 500000 är dom väl helt borta.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 18 jul 2017 18:14
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Hejsan -Svampskogen-. Det är länge sedan min moster kom i fattigdomsfällan. Jag vet inte hur det var för ca 20 år sedan?
I ett program hörde jag en äldre försöka förklara vad fattighjon var för en ung människa. -De var ungefär som våra pensionärer idag- sade han.
Ett uns sanning finns det väl för vissa pensionärer, de som inte kan gå till tandläkare, köpa nya skor, mm.
Unga människor utan jobb har det mycket mer förspänt än fattigpensionärerna.
Man blir ju som fattigpensionär gaska beroende av sin man vilket inte är så roligt alla gånger. Trots akademisk examen så är min pension så låg. Jag har vuxenstuderat i 8 år. Tagit hand om fyra barn, varit mammaledig. Man hann aldrig upp i några längre arbetsperioder.
Jag fick en sladdis då jag var 39 år och efter det svårt sjuk en längre period.
Så vill min man gå så får jag bo i ett hyresrum och äta gröt, så det är väl nästan som fattighjonen?
Mina barn lever goda liv, bra utbildningar alla fyra, fina hus och resor. Det känns som ett gott hantverk jag åstadkommit ändå?
Det känns skönt. Men deras framtid hänger också på hur samhället utvecklas, så mycket oro i världen gör att Svenska barn är de olyckligaste i världen.Materiell lycka är falsk, den leder inte till bestående värden.....Mvh/Sunny
 
Skrivet av svampskogen 18 jul 2017 18:47
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

svampskogen

(Medlem)

Just för din del hade det varit rätt lösning när inkomsten delades lika så att pensionen blir lika för bägge. Ingen oro vad som skulle hända om gubben plötsligt kom på andra tankar. Men som du säger så är inte alla gifta. Men bättre hjälpa några än inga. Man måste ju börja nånstans.
På tal om olyckliga barn i den rika världen. Vid ett midsommarfirandet när dom flesta av barnen i barnbarngeneration fortfarande var mellan 4 och 7 år (ca20 stycken) var det mycket gråt och gnäll och en afrikanska som var på besök från Tanzania frågade mig. Varför gråter barnen så mycket? Jag förstod ju varför hon frågade men hade inget svar. Med vänlig hälsning svampskogen.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 18 jul 2017 19:00
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja det är nog bästa förslaget vi kommit fram till? Men då måste det gälla vid skilsmässa också. Gifter gubben om sig ska väl nya frun dela? Jag kliar mig i huvudet och tänker-pengar är till bekymmer för fattig och för rik-. Så sant!
Jag ser mammor och pappor på väg att lämna barn på dagis, barnen sitter frånvända i sina kärror, de vuxna pratar i telefon och släpar en stackars hund med sig som ska hinna göra sina behov på vägen.De futtiga få minuterna kunde man väl skapa en stund av interaktion och gemenskap innan de långa dagarna för barnet på Förskolan?
Som pedagog och lärare ser jag på ett annat sätt vad som fattas barn idag. Många orsaker till att barn blir
så ensamma trots allt materiellt....
Ja det är också en slags fattigdom.Min tid som pedagog på förskola gav mycket kunskap om barn och jag inser att inget kan mäta sig med ett tryggt hem och mammas och pappas tröst då man är ledsen.....Mvh/Sunny
 
Skrivet av Karolina 19 jul 2017 23:31
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Karolina

(Medlem)

Vem får änkepension? Jag vet inte om FK kollar upp automatiskt. Men om du var gift 1990 och har barn tillsammans (och din man dött) så får man ett belopp, livslångt. Det gäller också vilket år man är född.
Jag får i alla fall en tusenlapp varje månad.
Hälsningar Karolina
 
Skrivet av Inaktiverad 3535 12 aug 2017 12:24
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3535

Visst är det orättvist, men glöm inte en sak. Detta fixade våra politiker och detta är inget nytt. Var fjärde år har vi alla makten, en liten makt men iallafall.För några dagar kom F-kassa på att 4 miljarder betalades ut felaktigt till assistansbolagen och handikappade medborgare. Alltid hamnar många miljarder nån annanstans, men aldrig hos pensionärer.Märkligt. Vi är så många.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 12 aug 2017 17:28
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja annabella det är märkligt. Hur man än röstar så faller inte pengarna ut som de ska.
Det bluffas och fuskas, det är fallskärmar hit och dit och mer vill ha mer.
Inget parti ger oss något särskilt hopp om rejäla lyft av pensionen.
Man röstar ju bara på det minst dåliga partiet.Vård, skola,pensioner är ju viktigast.
Mycket pengar skulle kunna sparas på onödiga poster.
Man skulle behöva höja med minst 2000kr för de sämst lottade pensionärerna.
Var ligger skillnaden att ta hand om fyra egna barn eller arbeta på förskola och göra detsamma?
Men glappet mellan män och kvinnor behöver också helt jämnas ut....Mvh/Sunny
 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2078 trådar med 18338 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".