Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

* Krigsbarn

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Krigsbarn

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 3 av 3.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Rolfharald 8 okt 2017 12:35
  Skriv ut Direktlänk

Rolfharald

(Medlem)

Finns det här på forumet krigsbarn från Finland, som stannade i Sverige efter krigsslutet ?

Skrivet av Citymermaid 8 okt 2017 23:02
  Skriv ut Direktlänk

Citymermaid

(Medlem)

Om du inte får respons på detta forum från något av de ca 70 000 finska krigsbarn, som evakuerades till Sverige under åren 1939-1945, så tipsar jag dig om att ta kontakt med Riksförbundet Finska Krigsbarn i Sverige. Om du läser deras sajt så kan du se att förbundet är väl utbyggt med lokalföreningar och arkivkontakter. Till och med erbjuds kostnadsfri rådgivning och sökhjälp av en man i Knivsta för den som söker efter en speciell person, familj eller medhjälpare.Webbadress: http://www.finskakrigsbarn.se/

Jag vill minnas att en stor andel av dessa barn valde att stanna i Sverige efter krigsslutet. De som var mycket små hade tappat sitt finska modersmål, som de inte hunnit tillägna sig före flytten. Och i Finland rådde stor nöd och ransoneringar många år efter freden samt hårda krigsskadestånd att betala till segrarmakterna. Långt in på 1950-talet.

Skrivet av Rolfharald 9 okt 2017 06:41
  Skriv ut Direktlänk

Rolfharald

(Medlem)

Jo, jag har varit i kontakt med Riksförbundet Finska Krigsbarn i Sverige och fått information om min svåger som vistades i Sverige under krigsåren. Han kom hem 1946 och är numera avliden. Var mera nyfiken att kolla om det skulle finnas någon här på forumet.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1688 trådar med 16489 inlägg. 283 (17%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Länktips:
Alla Lediga Jobb

Köp reklamplats här
Har ni något att erbjuda fullvuxna lönar det sig.

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".

VIP-länkar:

Vi Mellan Jobben

Internetmarknadsföring

Linkster svenska länkar