Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

* Gravskötsel

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Gravskötsel

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 10 av 10.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Rolfharald 10 okt 2017 17:08
  Skriv ut Direktlänk

Rolfharald

(Medlem)

Nu är det hög tid att sköta om de anhörigas gravar inför vintern.Gåendes var man till gravgården, sträckan var ung.4-5 km, men det tog en lång tid att komma fram, fick smärtor i bröstet och fick stanna opp. I väntan att ta buss hem, kände man darrning i kroppen och kände sig frusen.

Skrivet av Sunny3 11 okt 2017 07:27
  Skriv ut Direktlänk

Sunny3

(Medlem)

Det blev nog för mycket för dig!
Dessutom tar det på kroppen att stå så då man arbetar i marknivå.
Min generation väljer bort gravar, min syster, svåger, min man och jag ska ha askgravplats, de gravarna sköter kyrkogården för 8.000kr ,för 20 år. Man får namn på ett litet löv ingraverat och platsen är i vackra planteringar. Fler och fler Kyrkogårdar inrättar dessa platser nu.
Våra föräldrars grav skulle skötas i 50 år av oss två syskon? Dålig hälsa har vi båda, det ska planteras , vår, sommar, höst och så en liggare till Allhelgonahelgen. Dyrt och tungt.
Jag letar efter en lågväxande ros, en som blommar från maj tills oktober. Det var bara 18 år mellan mamma och mig. Men de tänkte nog inte så långt.Vi har sammanlagt 6 barn min syster och jag. Ingen besöker graven av dom.
Så det är andra tider och därav vårt ställningstagande i frågan. Vi vill inte ligga barnen till last!
Ta det varligt då du är på graven och var rädd om dig. Mvh/Sunny

Skrivet av Rolfharald 11 okt 2017 08:02
  Skriv ut Direktlänk

Rolfharald

(Medlem)

Tack Sunny för vänliga ord.. Det är så sant som Du säger, det blir nog tyngt att sköta flera gravar. Jag har två gravar, föräldrarna och min frus grav Min frus grav är en släktgrav, där ligger nio personer från hennes släkt. Min fru kremerades och det kommer jag också att bli.
För tydlighetens skull får jag meddela att jag bor i en stad som Heter Borgå i Finland. I somras var här mycket turister i "Gamla Stan" Har Du besökt Borgå som turist?
Den här veckan väntar jag på att en kompis kommer från Helsingfors och sköta om sina anhörigas gravar. Och jag passar på att plantera 4 st ljung på familjegraven. Men det förbaskade regnvädret sätter stopp för det.

Skrivet av Sunny3 11 okt 2017 08:57
  Skriv ut Direktlänk

Sunny3

(Medlem)

Ja det har varit ett regnande!
Min syster som har ansvaret i år för graven har fått dubbelplanterat då det blivit risigt och skräpigt pga allt regn.Det går ju inte!
Men jag hoppas på rosor till nästa år då det är jag som ska sköta graven.
Jag har bara varit i Helsingfors och Kalasta Torpi samtidigt med Kung Juan Karlos. Ja det var ett äventyr, med vakter på taken och maken blev visiterad.De ryckte upp vår hotelldörr och rusade in med vapen. Vi blev mer eller mindre isolerade på hotellet, vi såg inget i princip. Vi reklamerade resan och fick pengar och en ursäkt för allt obehag.
Mvh/Sunny

Skrivet av Rolfharald 11 okt 2017 11:27
  Skriv ut Direktlänk

Rolfharald

(Medlem)

Jaha, Du har haft ett äventyr där i Helsingfors på Fiskartorpet som det heter på svenska.När någon hög kuf kommer på besök, blir värdarna nog nervösa och ser terrorister i varje knut. När Putin var här i somras, stängdes gator och vägar.Allt besvär med en sådan skitgubbe!.
Det är nog lite knepigt att få rosor till graven.Jag har haft "Mors Dag rosor" på gravarna, men dom blir lite risiga med tiden.Just nu har jag en krukros på min frus grav, men jag tror inte att den klarar vintern. En av de blommor som klarar sig bäst på gravar , kallas här "Flitiga Lisa"

Skrivet av Sunny3 11 okt 2017 12:38
  Skriv ut Direktlänk

Sunny3

(Medlem)

Ja de är ju lättskötta och självrensande, men tyvärr inte så frosttåliga!
Jag letar efter en gul ros som är remonterande och de blommar än här vid ett annat hus, lågväxande och vackra. Den blommar från tidig vår och är lika fin än. Får se vad de säger på plantskolan i vår.
Nästa år är det min tur att sköta, det får bli rosor även om de skräpar för jag orkar inte detta spring.
Ja det låg skyttar på taket vid Kalasta Torpi, vi fick fälla för att få privatliv på en dyr resa. Dessutom hade de hyrt hela fartyget, vi hann inte få frukost. Men ett äventyr var det! Ja gräddan går före vanligt folk, så är det! Mvh/Sunny

Skrivet av Rolfharald 11 okt 2017 15:41
  Skriv ut Direktlänk

Rolfharald

(Medlem)

Jag kan inte minnas om jag skulle ha sett gula rosor på en grav. Har också funderat att sätta tulpaner på graven. Man ska visst sätta löken i jorden på hösten och dom kommer opp tidigt på våren.
Vi har nu kommit överens att kompisen kommer i morgon bitti och kör opp till gravgården och ställer våra gravar i ordning.
Jag tycker att vi har något gemensamt när vi skriver här våra inlägg eller vad säger Du ?
Du kan kolla min hemsida www.Rolleshemsida.se där får Du mera information om min person.
Ska ikväll titta på SVT Engelska Antikrundan Mycket intressant program.
Mvh Rolle

Skrivet av Sunny3 11 okt 2017 17:42
  Skriv ut Direktlänk

Sunny3

(Medlem)

Hejsan!
Du kan sätta alla lökväxter på hösten. Välj en tulpan som blommar tidigt och inte blir så hög. De lägger sig ofta om frosten biter eller vid hårt regn.
Har man rosor måste de täckas på hösten, men et går bra med lite granris(granförsäljarna har ofta lite till övers).Då brukar man lyckas. Så klipper man ner dom på våren då Björken har musöron.....Mvh/Sunny

Skrivet av Rolfharald 12 okt 2017 07:33
  Skriv ut Direktlänk

Rolfharald

(Medlem)

Hej! Ser att Du är en blomexpert och det var också min fru. Hon älskade sin trädgård och fotade nästan varje blomma. Nu har man en stor mängd fotografier av hennes blommor kvar som minnet av henne.
Klockan är 8,30 finsk tid och det ser ut att bli ett bättre väder, men vädergubben har lovat regn idag-. Natten har varit kall och är just nu lite dimmigt MVH Rolle

Skrivet av Bigganx 8 dec 2017 12:09
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Bigganx

(Medlem)

Jag har numera min föräldrars grav kvar att sköta men klarar inte det själv. Kyrkogårdsförvaltningen tar 1.500 för plantering och skötsel men det är svårt att kunna se hur det ser ut.
Penséer var och är min favoritblomma. Mitt favoritlandskap förutom mitt eget är Ångermanland/Höga kusten, och deras landskapsblomma är styvmorsviol, ser ut som en minipense.

--
Biggan

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1704 trådar med 16622 inlägg. 285 (17%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Länktips:
Alla Lediga Jobb

Köp reklamplats här
Har ni något att erbjuda fullvuxna lönar det sig.

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".

VIP-länkar:

Vi Mellan Jobben

Internetmarknadsföring

Linkster svenska länkar