Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

* Tandhälsa!

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Tandhälsa!

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 7 av 7.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Sunny3 24 nov 2017 07:52
  Skriv ut Direktlänk

Sunny3

(Medlem)

Då vi är några på Forumet som gått igenom stora och omfattande tandarbeten i våra munnar så kanske fler vill skriva av sig?
Vi 40talister har haft mycket problem med våra dåligt skötta tänder från barndomen.Min mamma som var född 1929, drog ut tänderna då hon var 18 år, hon lärde sig att ha protes snabbt,det läkte snabbt. Hon tyckte det var bästa alternativet. Därför struntade hon i våra tänder.
Jag fick gå genom hela staden själv till folktandvården då som 7 åring och fick naturligtvis skäll där,jag var nerkarerad och full av plack.
Mjölktänderna drogs ut, jag svimmade och kräktes. Man fick ringa pappa på fabriken, som då kom och hämtade en liten flicka grön i ansiktet och chockad.Man kunde inte -Vabba-, eller stanna hemma som nu för att ta hand om sina barn.
Livslångt lidande har det inneburit detta med tänderna.
Karies är en tandsjukdom, som alla undernärda och sockerberoende barn hade då.
Bryggan som togs bort hade trasiga tänder under, den var av Guld och sattes in för 35 år sedan av en privat tandläkare som rullade amalgamet mellan tumme och pekfingret. Han dog av hjärntumör, vilket inte var ovanligt för tandläkare på den tiden.

Jag minns hur jag hade strömmar mellan tänderna med Amalgam och guld. SK -oral galvanism- galvaniska element mellan tänderna.Det var nytt och man förstod inte detta heller då!
Nu var en tand trasig under guldbryggan och man fick dela den och bryta loss guldet, sedan dra ut den nästan förintade trasiga tanden under,det var mycket skräp under och detta drar ut på tiden. jag har behandlats för detta sedan i Maj nu.Smärtsamt,dyrt och påfrestande.
Denna tandläkare gör rent på gamla Amalgam rester under bryggan.Fått öppna och skrapat rent två gånger då såren inte vill läka ordentligt.
Jag gör det på -folktandvården- en vänlig kvinna i 40 årsåldern, noggrann och snäll. De förstår att jag är svag i hälsan och svårt då man ser dåligt!
En privat tandläkare också en kvinna har tidigare gjort bra arbeten med kronor och rotfyllningar.
Men jag har en ovilja mot alla som ska tjäna pengar på gamla och barn, vi minns väl de privata förskolorna där små barn utan tänder fick suga på knäckebröd och för lite mat? Att man återanvänder material på privata kliniker för att tjäna pengar vet jag!
Men det som göms i snö kommer upp i tö, som denna tandläkare sade!
Men det är andra tider nu också, man visste inte bättre förr hur farligt kvicksilvergaserna var från Amalgam rullandet och så in i munnen med giftet.
Man gissar på att en del neurologiska sjukdomar har sin start i Amalgam, jag tror det, samt även andra gifter i miljön.
Tänk så viktigt att för sina barn göra om, göra rätt. Mina fyra barn har lagat enstaka tänder, dragit ut visdomständerna.Något av allt kunde vi göra bättre!
Ja nu börjar jag se ljuset i tunneln, den 2 dec ska nya porslinsbryggan sättas på plats, ett vackert leende till Jul är det jag drömmer om! Mvh/Sunny

Skrivet av possitiva 25 nov 2017 09:03
  Skriv ut Direktlänk

possitiva

(Medlem)

Ja, det är nog många med liknande problem. Och tandhälsan påverkar ju även annat i kroppen. Hjärtat bl.a. 1993/94 fick jag el-överkänslighet. helvetet på jorden! hade många många amalgan fyllningar. Tappade styrkan i händer och armar, men även i nacken. Gick med nackkrage ett tag. Sedan började jag ta bort amalgan, men tandläkeren trodde mig inte. Och tog bort både en och fler, samtidigt!! Sjutton st sammanlagt. Sista tanden, då frågade han hur jag mådde. Jag var yr, och vit i ansiktet. Då började han kanske tro lite. Sedan följde en lång tid med besvär, då jag blev överkänslig för olika material. Har lagt ut massor av pengar på detta. Och kanske var det värsta, att tandläkare inte trodde på en! Nu är det skillnad. Fortfarande är jag överkänslig för en del material. El-överkänsligheten kom tillbaka efter 10 år, men nu känner jag inget. På Gotland, som jag arbetade, sanerade man tre rum för mig, i kommunen. Idag är det bättre med lampor, såsom LED. Och även datorer och telefoner. Lysrör var hemska på den tiden. Men nu har man lärt sig mer, och det är tur för alla som blev drabbade. Och jag är övertytgad om at amalganet varit boven. Possitiva

Skrivet av Citymermaid 26 nov 2017 11:18
  Skriv ut Direktlänk

Citymermaid

(Guldmedlem)

Visst är amalgamet ofta boven i dramat, och idag fnyser tandläkarna åt blotta tanken att laga med detta material. Jag känner flera som har totalsanerat sina tänder, och därmed förbättrat både immunförsvar och allmänhälsa.

I mitten av 1980-talet - under värsta kvicksilverdebatten - bytte jag tandläkare, eftersom min trogne gamle doktor nästan fick ett raseriutbrott när jag vägrade mer amalgam i munnen. Jag hade dundertur och hamnade hos en yngre kvinnlig tandläkare som jag fortfarande är trogen efter snart trettio år. Med henen och hennes duktiga tandsköterska har jag förbättrat tandhälsan med flera hundra procent, och hon lagar bara med moderna material plus gör snygga jacketkronor om det behövs.

Framför allt har jag fått lära mig vilken nytta en omsorgsfull egenvård av tänderna gör. - "Aldrig hål i en ren tand", säger min tandhygienist. Det handlar inte bara om tandborstning, utan även tandtråd, mellanrumsborstar och florsköljning. Numera bär jag ett litet tandvårdkit i handväskan för att inte missa dagens puts. Att använda sånt skulle man fått lära sig redan på mjölktändernas tid, men bättre sent än aldrig. Ända tills i år har mina tandläkarräkningar därför varit nästan försumbara. Men, som sagt, gamla amalgamlagningar spräcker sönder tänderna inifrån, hur man än vårdar dem.

/Citymermaid

Skrivet av Sunny3 26 nov 2017 14:35
  Skriv ut Direktlänk

Sunny3

(Medlem)

Tyvärr så är det så, att som min syster säger att Amalgam vandrar från rötterna ut i blodet. Drar man ut en gammal Amalgamtand så ser man att den är svart ända ner i roten.
Likaså är Karies en sjukdom som hänger i, bla i tandbenen.Vad man kan hindra med mellanrumsborstar , tandtråd och tandstickor är tandlossning.
Men det jag hade mellan tänder av guld och Amalgam under gjorde att det gick strömmar som i ett galvaniskt element.Som då man biter i Stanniol.
Inget gjordes åt detta. Men nu så tycker jag att en del är bättre, men en gång drog en privat tandläkare ut en tand så jag fick hål till bihålorna. Detta fick sys igen.
Mina bihålor ligger väldigt lågt, så det har runnit blod ur näsa nu efter utdragningen.
Min yngsta son var här och hjälpte mig med routern till datorn, han har lagat ett hål på alla år. Han är född 86. Vilken skillnad!
Tandköttet drar sig tillbaka med åldern så det är viktigt med dessa vardagsbestyr med borstar av olika storlek. Själv har jag tre stl.
Amalgam är ett gift som ger neurologiska skador. Men man mörkade allt detta.
Gunnar Wiklund var en av de första som slog larm.
Nu får man försöka bevara det man kan! Mvh/Sunny

Skrivet av Sunny3 26 nov 2017 18:38
  Skriv ut Direktlänk

Sunny3

(Medlem)

Glömde skriva att Karies smittar!
Därför ska inte föräldrar suga på barnens napp. Man ser det ibland då barnet tappar nappen.
Även kyssar kan överföra kariesbakterier...Mvh/Sunny

Skrivet av Bengt 26 nov 2017 19:33
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

söndag 26 november 2017, kl 18:38 skrev Sunny3
... Även kyssar kan överföra kariesbakterier...

Jo, men kanske får man ta det??

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Sunny3 26 nov 2017 21:04
  Skriv ut Direktlänk

Sunny3

(Medlem)

Ja men visst lite risker får man ta i livet.
Det är farligt att leva, man kan ju dö! Skrivet med glimten i ögat! Mvh/Sunny

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1704 trådar med 16622 inlägg. 285 (17%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Länktips:
Alla Lediga Jobb

Köp reklamplats här
Har ni något att erbjuda fullvuxna lönar det sig.

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".

VIP-länkar:

Vi Mellan Jobben

Internetmarknadsföring

Linkster svenska länkar