Då vi är några på Forumet som gått igenom stora och omfattande tandarbeten i våra munnar så kanske fler vill skriva av sig?
Vi 40talister har haft mycket problem med våra dåligt skötta tänder från barndomen.Min mamma som var född 1929, drog ut tänderna då hon var 18 år, hon lärde sig att ha protes snabbt,det läkte snabbt. Hon tyckte det var bästa alternativet. Därför struntade hon i våra tänder.
Jag fick gå genom hela staden själv till folktandvården då som 7 åring och fick naturligtvis skäll där,jag var nerkarerad och full av plack.
Mjölktänderna drogs ut, jag svimmade och kräktes. Man fick ringa pappa på fabriken, som då kom och hämtade en liten flicka grön i ansiktet och chockad.Man kunde inte -Vabba-, eller stanna hemma som nu för att ta hand om sina barn.
Livslångt lidande har det inneburit detta med tänderna.
Karies är en tandsjukdom, som alla undernärda och sockerberoende barn hade då.
Bryggan som togs bort hade trasiga tänder under, den var av Guld och sattes in för 35 år sedan av en privat tandläkare som rullade amalgamet mellan tumme och pekfingret. Han dog av hjärntumör, vilket inte var ovanligt för tandläkare på den tiden.
Jag minns hur jag hade strömmar mellan tänderna med Amalgam och guld. SK -oral galvanism- galvaniska element mellan tänderna.Det var nytt och man förstod inte detta heller då!
Nu var en tand trasig under guldbryggan och man fick dela den och bryta loss guldet, sedan dra ut den nästan förintade trasiga tanden under,det var mycket skräp under och detta drar ut på tiden. jag har behandlats för detta sedan i Maj nu.Smärtsamt,dyrt och påfrestande.
Denna tandläkare gör rent på gamla Amalgam rester under bryggan.Fått öppna och skrapat rent två gånger då såren inte vill läka ordentligt.
Jag gör det på -folktandvården- en vänlig kvinna i 40 årsåldern, noggrann och snäll. De förstår att jag är svag i hälsan och svårt då man ser dåligt!
En privat tandläkare också en kvinna har tidigare gjort bra arbeten med kronor och rotfyllningar.
Men jag har en ovilja mot alla som ska tjäna pengar på gamla och barn, vi minns väl de privata förskolorna där små barn utan tänder fick suga på knäckebröd och för lite mat? Att man återanvänder material på privata kliniker för att tjäna pengar vet jag!
Men det som göms i snö kommer upp i tö, som denna tandläkare sade!
Men det är andra tider nu också, man visste inte bättre förr hur farligt kvicksilvergaserna var från Amalgam rullandet och så in i munnen med giftet.
Man gissar på att en del neurologiska sjukdomar har sin start i Amalgam, jag tror det, samt även andra gifter i miljön.
Tänk så viktigt att för sina barn göra om, göra rätt. Mina fyra barn har lagat enstaka tänder, dragit ut visdomständerna.Något av allt kunde vi göra bättre!
Ja nu börjar jag se ljuset i tunneln, den 2 dec ska nya porslinsbryggan sättas på plats, ett vackert leende till Jul är det jag drömmer om! Mvh/Sunny