Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

* Sluta röka är inte lätt

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Sluta röka är inte lätt

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 6 av 6.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av kicki52 13 maj 2018 11:23
  Skriv ut Direktlänk

kicki52

(Medlem)

Någon som har några bra tips för att sluta röka. Har rökt i 50 år o det har börjat visa sig nu i form av dålig blodcirkulation i vänster ben o fot. Måste vara rökfri i 3 månader annars får jag ingen operation. Väntar med spänning med tips för er, men vill inte höra att det bara är o bestämma sig (det har jag hört o har inte hjälpt)

Skrivet av Borka 13 maj 2018 14:23
  Skriv ut Direktlänk

Borka

(Medlem)

Det är nog lite olika från person till person. Jag hade inga problem med att sluta röka när läkaren, efter tre lunginflammationer, sa "det är nog dags att sluta röka nu". Det första jag gjorde när jag kom hem var att slänga de paket jag hade. Har för mig att pappa fick tabletter när han slutade röka, både min mamma och min fru klippte av direkt när de väl bestämt sig.

Det finns läkemedel som hjälp, vanligast är väl tuggummi lr plåster som innehåller nikotin och bör finnas på apoteket. Det finns även receptbelagda men då behöver du gå till läkaren.

Det är lättare om man har en motivation och stöd från sin familj och jag tycker att du har en ganska bra motivation, precis som jag hade för c:a 40 år sedan, att sluta hur det är med stödet vet jag ju inte.

Jag hittade det här på 1177 och det kanske kan vara till lite hjälp https://www.1177.se/Kalmar-lan/Tema/Halsa/Alkohol-och-tobak/Hjalp-att-sluta-roka/

--
I grunden smålänning
Uppdaterat: 13 maj 2018 16:11  
Skrivet av Mynta 13 maj 2018 19:45
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

En som aldrig rökt skall inte yttra sig tänker Du nu!
Inga råd har jag men jag önskar Dig Lycka till!
Du klarar det!

Skrivet av kicki52 19 maj 2018 09:37
  Skriv ut Direktlänk

kicki52

(Medlem)

Tack så mycket. Och jag tänker inte alls som du tror.

Skrivet av Dejdej 20 maj 2018 00:18
  Skriv ut Direktlänk

Dejdej

(Medlem)

Hej.
Jag slutade 2014 i mars. Jag har en bok som heter "att sluta röka är lätt" och jag tänkte att jag ger den en chans. Jag hade rökt i 50 år precis som du och sista åren blev det 1-1,5 paket om dan. Jag hade inga problem som hosta eller dålig blodcirkulation. Jag började läsa boken vid 10-snåret på fm och rökte under tiden jag läste den. Vid kvart över tre hade jag läst klar och jag hade rökt 13 sigaretter. Den 13-de var den sista i paketet, så när jag la igen boken fimpade jag den sista siggen i det paketet. Jag hade 7 paket i en limpa på bänken. Jag hade inte bestämt mig, utan jag tänkte att, jaha, nu får vi se om det stämmer det som står i boken, om det är så himla lätt att sluta röka. Tiden gick, min man kom hem från jobbet, vi såg på tv på kvällen och vid 10-tiden talade jag om för honom att jag inte hade rökt sen kvart över tre. Jag var själv förvånad för jag var inte ett dugg röksugen heller. Jag har inte varit röksugen sen dess. Siggarettpaketen fick ligga kvar på bänken i tre dagar, sen slängde jag dom i soptunnan. Jag vet att det inte är att säga: Det är väl bara att sluta, för det är det inte. Hur många gånger har inte jag längtat efter just det ögonblicket som jag fick då. När allting stämde och jag kunde fimpa för gott. Jag hoppas du också får uppleva det ögonblicket. Lycka till.

Skrivet av sven 20 maj 2018 22:32
  Skriv ut Direktlänk

sven

(Medlem)

Jag hade hållt på i många år att sluta röka med tabletter osv. Men så funderade jag på, när smakar en cigarett bäst? Varför inte byta ut på försök dom tillbehören, kaffe bytte jag till Thé, fredagsgroggen till en nyttig Fruktjuice
Så fortsatte jag och lyckades väldigt snabbt sluta röka.
Men Nu har jag ett nytt mål Sockerbegäret, men där har man ett mycket större utbud (missförstå mig ej, det gäller inte Damer) Men numera tittar jag tom.
på Systembolagets utbud hur hög sockerhalten är. Jag mår bättre och luktar bättre, och min hund får längre promenader.
Jag önskar er lycka till som vill sluta!
Sven!

--
sven

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1760 trådar med 16905 inlägg. 302 (17%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Länktips:
Alla Lediga Jobb

Köp reklamplats här
Har ni något att erbjuda fullvuxna lönar det sig.

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".

VIP-länkar:

Vi Mellan Jobben

Internetmarknadsföring

Linkster svenska länkar