Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

* Den ofrivilliga ensamheten

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Den ofrivilliga ensamheten

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 4 av 4.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 3 jul 2018 22:02
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Ensamheten har ökat i takt med att vi dels blir äldre och dels att kommunerna föredrar att vi bor kvar hemma med hemtjänst istället för att få plats på något "hem". Inte självvald ensamhet då, som en del av oss väljer, utan den ofrivilliga ensamheten.
Det uppmärksammas en del på flera håll inför det stundande valet. Vissa politiker vill "lova" bättring på det området, om de nu är trovärdiga eller inte.
Har du åsikter om detta?
Har du egen erfarenhet?
(Klicka på knappen "Svara" och skriv.)

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Oskaria 4 jul 2018 14:18
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Oskaria

(Medlem)

Min erfarenhet är att ensamhet är en av vår tids folksjukdomar.

Vi lever ju i ett alienerat samhälle. Där varje generation lever åtskilda.

Barn på dagis/förskola, skolor.
Vuxna i arbetsorganisationer.
Pensionärer ofta i enpersonshushåll eller särskilt boende för den generationen.
Ibland samlas åldersgrupperna vid storhelger för gemensamt firande. Däremellan lever många sitt ensamliv. Längtande efter daglig samvaro.

Att bygga boenden där barn och äldre finns i samma hus har utomlands prövats och visat sig lyckat. Typ kollektivhus/generationsboende med all aktivitetshus. Som även finns på några platser i Sverige.

Att lita på politiska löften om "bättring" såhär i valtider är nog inte särskilt trovärdigt. Nu lovar man allt om allting. Som vanligt, vill jag tillägga.

"Oskaria"

Skrivet av Sprisse 4 jul 2018 16:13
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Sprisse

(Medlem)

Att vänta sig något från politiskt håll är optimistiskt i överkant.
I ordsvallet från Almedalen har jag ännu inte hört "fattigpensionär" nämnas och där har vi nog den största gruppen ensamma.

Skrivet av Mynta 4 jul 2018 22:44
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Från politiker väntar jag mig ingenting alls numera!
Däremot längtar jag efter att se valstugorna sättas upp på Torget i stenstan och att jag då får tillfälle att fråga politiker om en hel del som rör min åldersgrupp 70+.

Ensamheten är som att vila riktigt mjukt när man själv valt den men att tvingas vara så där fruktansvärt ensam är förödande.
Klart det skulle byggas mera bostäder just för äldregruppen och det kan knappast ha varit överraskande hur många 40-talister som just ökat på äldregruppen.

Hemtjänst - skrämmer mig då det tyvärr blivit så att många av de som arbetar i hemtjänsten inte frivilligt valt det som yrke. De har av olika skäl placerats där.

Drömmen jag har när jag behöver hjälp är att jag är på ett boende!
Utbildad personal, engagerad i sitt arbete och som kan tala med mig så jag förstår!
En dörr att låsa om mig men även möjlighet till samvaro i gemensamma utrymmen.

Kan väl inte vara för mycket begärt detta efter alla skattekronor jag levererat under arbetslivet.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1767 trådar med 16938 inlägg. 304 (17%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Länktips:
Alla Lediga Jobb

Köp reklamplats här
Har ni något att erbjuda fullvuxna lönar det sig.

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".

VIP-länkar:

Vi Mellan Jobben

Internetmarknadsföring

Linkster svenska länkar