Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

* Påsken

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Påsken

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 9 av 9.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 12 apr 2019 11:48
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Nu är påsken på ingång, lite sent i år. Hur mycket bryr ni er numera om påsken? Har ni särskild svart duk på bordet på Långfredagen och inte gör annat än långpromenader den dagen? Skulle inte tro det. Pyntar ni som förr med ris fullt med fjädrar och små kulörta platsägg? Maten, är inte den väldigt lik julbordet även till påsken numera?
Berätta gärna hur just du firar påsken numera.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Anita 12 apr 2019 16:14
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Anita

(Medlem)

Nej någon svart duk har jag inte, En promenad kan det bli beroende på vädret. Visst är pyntet på plats i form av dunkycklingar, påskkäringen hänger i fönstret, Tuppen bevakar det hela. Ägg måste man ju ha i lite olika former samt heminlagd sill, gravad och rökt lax, lamm och lite goda ostar. Jansson och helg(jul) skinkan kommer inte på bordet denna helg.Hur kvällen blir återstå att se.

Skrivet av Mynta 12 apr 2019 16:30
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Traditionen tynger förstås men jag sätter ingen religiös prägel på påsken! Jag fokuserar på maten! Långfredagen skall jag ägna åt att förbereda påskaftonens buffé!
Fjädrar i syrenbusken blir bra! Väldig debatt om fjädrar numera och det är klart att ingen skall rycka fjädrar från levande fåglar! Men mina gamla fjädrar är just inom preskriptionens ram och de behöver komma ut ur kartongen och få lufta sig! I barndomen plockade jag fjädrar som hönsen tappat och så färgades de med karamellfärg! Blir nog så att de målade äggen får ligga i en skål... men viktigt är att alla keramikhönsen får komma fram! Sätter nog upp ett broderat Påskkort på kylskåpet - en kär gåva! Skulle det komma ett påskkort i lådan så skulle jag nästan få svindel....digitalt lär det väl dimpa ner någon hälsning men den går ju inte att sätta på kylskåpet!
Viktigt för mig är att Postnord har levererat Paket till Söder för ingen påsk utan att mormor skickar paket! I det paketet ligger certifierade fjädrar för ack så medvetna barnbarnen är nu!
-Nå viktigt är också att jag "ömsar skinn"-klär mig lite vårfin!
Maten:
Ja nog verkar det som om jag sparat från julbordet!
Skinka, sill av flera slag, Janssons, ägghalvor, räkor och så naturligtvis inlagd stekströmming! Hemgjorda köttbullar!
Färsk dill! Finaste ångkokta potatisen!
Ost av bättre slag.....ingen vekling som smakar som tungan i regnväder utan en lagrad goding!

Jag är alltså fast i traditionsträsket och det vill jag vara!

Påskdagen blir det enbart lax i ugn....och lite ledigt för att sitta och njuta av bofinkens kvitter!

Uppdaterat: 12 apr 2019 16:32  
Skrivet av dubbeltur 15 apr 2019 17:38
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Påskpaket skickat i helgen. Hörde på nyheterna att det blir ont om svensk lammstek till påsk. Skyndade ut i morse och säkrade tillgången för egen del.

--
dubbeltur

Skrivet av LovisaEmil 16 apr 2019 12:01
  Skriv ut Direktlänk

LovisaEmil

(Medlem)

Nej, inget påskfirande för mig.

Skrivet av Bengt 18 apr 2019 11:49
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Glad Påsk önskar jag alla medlemmar.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Mynta 18 apr 2019 14:17
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Nu har jag gett upp...det kom inget påskkort alls till mig i år! Nå jag tar fram lådan där jag har just påskkort från det förgångna!
I morgon griljeras skinkan!
Påskbordet är som julbordet för mig men duken har annan färg!

Glad Påsk önskar jag alla här!
Uppdaterat: 18 apr 2019 14:20  
Skrivet av Bengt 18 apr 2019 15:33
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

torsdag 18 april 2019, kl 14:17 skrev Mynta
Nu har jag gett upp...det kom inget påskkort alls till mig i år!...

Får du inte digitala påskkort numera? Du kan skicka ett själv här: Kort Påskkort 2 från Digitalavykort.se

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Anita 18 apr 2019 17:43
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Anita

(Medlem)

Glad Påsk Bengt och till alla medlemmar här på Vs

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1802 trådar med 17007 inlägg. 317 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

Länktips:
Alla Lediga Jobb

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".