Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Kotteribildningar

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Kotteribildningar

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 4 av 4.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av jarl 3 dec 2021 17:55
  Skriv ut Direktlänk

jarl

(Medlem)

Jag gått med i en pensionärsförening, gått på möten och deltagit i olika arrangemang men har aldrig känt mig som en del av det hela. Jag förvånas av alla kotteribildningar som har funnits, slutna vänkretsar som är sig själva nog och som det är omöjligt att komma in i. På möten och olika samkväm sätter sig de olika kotterierna tillsamman och sitter man ensam är det inga som kommer och säger: kom och sitt hos oss. Och kommer man oinbjuden och sätter sig bredvid dem så kommer man inte in i samtalet. Säger man något så är det ingen som svarar eller kommenterar utan de fortsätter bara samtala med varandra.

Är det flera som har liknande upplevelser och vad beror det på?

Skrivet av Citymermaid 5 dec 2021 11:18
  Skriv ut Direktlänk

Citymermaid

(Medlem)

Hej Jarl!

Efter några år som pensionär gick jag med i SPF, och blev sorterad till en mindre lokalförening. Som jag aldrig besökt, ens på prov. När jag tittat på programpunkterna har jag insett en sak: bara för att man uppnått en viss ålder behöver detta inte betyda att man trivs med alla andra människor, födda samma år. Den ogenerösa kotteribildningen som du beskriver är väl ett tecken på detta, förutom en grav brist på stil och hyfs.

Nej, det som gäller, både förr och senare i livet, är intressegemenskap. I en förening, där man samlas kring en gemensam passion och delar med sig av varandras kunskaper. Då blir ingen utesluten ur gemenskapen. Pröva det!

Jag är fortfarande medlem i SPF, men mest för att stötta de frågor som de driver, inte minst höjda pensioner.

Lycka till-hälsningar!

//Citymermaid

Skrivet av jarl 6 dec 2021 09:31
  Skriv ut Direktlänk

jarl

(Medlem)

Hej Citymermaid!

Jag förstår vad du menar men jag tycker det kan vara intressant att även träffa människor som inte delar min passion, att möta andra åsikter och intressen. Jag tycker det får mig att bättre förstå andra, att vidga vyerna och ge mig nya kunskaper.

Jarl

Skrivet av Citymermaid 7 dec 2021 11:10
  Skriv ut Direktlänk

Citymermaid

(Medlem)

Hej igen, Jarl!

Det ligger mycket i vad du säger, att inte begränsa sig och "nörda" in på en enda eller ett fåtal intressen. Men efter vad jag förstod, så var problemet att du kände dig utanför kotterierna i den förening som du besökt, och därav mitt råd att knacka på andra dörrar. Kanske du upptäcker då att du inte missat någonting vid den första dörren?

Lycka till!
Citymermaid

"Livet är för kort för meningslösheter".

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2140 trådar med 18627 inlägg. 429 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".