Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Svenska eller Svengelska

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Svenska eller Svengelska

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 2 av 2.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av jarl 4 jan 2022 11:55
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

jarl

(Medlem)

Det har klagats på att det är dålig fart på sidorna, så jag ska bidra med ett litet försök att förbättra det.

Jag har länge funderat på vad som kommer att hända med det svenska språket på sikt. Det är färre och färre som kan skriva en användbar svenska och det gäller inte bara ungdomar. Jag tror att det har två huvudorsaker, dels att det går åt det svengelska hållet och dels att mer och mer skrivs med två tummar på en liten elektroniklåda.

När det gäller svengelskan så har väl alltid det exotiska lockat, det blir liksom lite finare då, visar att man är modern, hänger med. Vissa använder tex backup, delete, slash, printer trots att det finns vedertagna svenska ord för det. Frågan är varför?

När det gäller att skriva med två tummar så beror det kanske på att många (kanske, främst unga) väljer små korta meddelande ofta istället för ett något längre, genomtänkt som kräver ett tangentbord. Det tar naturligtvis längre tid att knåpa ihop något på en smartfån och då lockas man att använda förkortningar och pigga upp det med emojier. Det har väl sällan skapats någon acceptabel svenska på så sätt.

När man ser program, på teve, som rör skolan så illustreras de ofta med bilder av barn i färd med att plita i skriv- och räkneböcker. Det är intressant att se att väldigt få barn kan hålla i en penna och pennan är nog på väg bort till förmån för knappar. Att skriva med en penna ger mer tid att tänka efter på vad man skriver.

Jag funderar, som sagt, på vad som kommer att hända med svensk språket, vad tro ni?

Skrivet av Citymermaid 5 jan 2022 11:49
  Skriv ut Direktlänk

Citymermaid

(Medlem)

Jag instämmer i den oroande och pågående standardsänkningen av svenska språket, där våra medier föregår med dåligt exempel. Men det handlar inte bara om inflytande från engelska/amerikanska, utan kanske i ännu högre grad från den arabiskinfluerade förortssvenskan, som många ungdomar idag använder och uppskattar. Ser och hör att detta breder ut sig, och låter i mina öron värre än en och annan anglicism.

//Citymermaid

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1977 trådar med 17895 inlägg. 368 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".