Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Downs syndrom.

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Downs syndrom.

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 4 av 4.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Edor 17 jul 2011 13:45
  Skriv ut Direktlänk

Edor

(Medlem)

I Danmark erbjuds, sedan 2004, alla gravida screening av fostret. Från 2004 till 2010 har antalet nyfödda med Downs syndrom fallit med ungefär 13% årligen. Med den utvecklingen kommer det inte att födas några barn med Downs syndrom i Danmark efter ca 2030. Flera länder i Europa erbjuder test för Downs syndrom. Av de som testas och där sannolikheten är stor att fostret föds med Downs syndrom väljer de flesta (dock inte alla!) att göra abort.
Jag tänker mig att detta ställer en hel del frågor. En fråga är "Vilka barn kommer härnäst att väljas bort?".
PS
Jag är inte emot fri abort.
Men kanske är det inte något enkelt problem.
DS

Skrivet av Iris 17 jul 2011 15:54
  Skriv ut Direktlänk

Iris

(Medlem)

Man får verkligen att föräldrarna får tillräcklig kunskap om Downs syndrom innan dom tar ställning, det är en mycket svår fråga att ta ställning till. Jag har själv ett handikappat barn men av annan sort men skulle inte göra det testet. Nu är det naturligtvis inte aktuellt längre men har diskuterat frågan många gånger.. Ingen vet hur detta barn kommer att bli och alla har rätt att leva. Har även jobbat 25 år inom sådan verksamhet så jag tror jag vet vad jag talar om.

Skrivet av frumyas 17 jul 2011 23:34
  Skriv ut Direktlänk

frumyas

(Medlem)

Tycker inte det känns riktigt bra det där, jag kan förstå vid svåra ärftliga sjukdomar där det inte finns någon chans till ett någorlunda smärtfritt och bra liv men annars alla har väl rätt att finnas.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2149 trådar med 18671 inlägg. 434 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".