Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Off topic?

Forum > Allmän diskussion > 一 Utanför ämnet > Off topic?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 20.
Sidor: < [1] 2  > »
Skrivet av Tekla 16 jul 2011 10:24
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Tekla

(Medlem)

Beskrivningen av - och namnet på - det här forumet gör mig fundersam.
Är det tänkt att innehållet i alla andra fora skall vara specifikt relaterat till seniorer/55+/pensionärer? Vad motiverar i så fall denna åtskillnad?
Tre trådar av fyra i det här forumet handlar om litteratur och musik. Utmärkt, jättebra med ett sådant forum! Jag föreslår namnbyte till förslagsvis "Kultur". Och naturligtvis åtföljande ändrad beskrivning av forumet.
 
Skrivet av Bengt 16 jul 2011 11:05
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Man skulle kunna beskriva "Off topic" som det som inte passar under någon annan del. Det brukar behövas förr eller senare. Det finns dock en tendens här att sådant som mycket väl skulle ha passat under "Allmänt" hamnar i "Off topic".
"Kultur" kan nog behövas som ett forum för sig. Jag ska införa det, så får vi se sedan om det används.

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Tekla 16 jul 2011 11:51
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Tekla

(Medlem)

Tack för kulturforumet!
Men nu kommer språkpolisen i mig fram: svengelska är jag måhända överkänslig mot, men jag tycker faktiskt förfärligt illa om när man blandar svenska och engelska termer precis hur som helst. Hur skulle du översätta "off topic" till svenska?
 
Skrivet av Bengt 16 jul 2011 12:01
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Det engelska uttrycket "off topic" har hängt med i internetforum från "tidernas begynnelse" och har sällan översatts. Det har varit kutym att alla internetforum ska ha en sådan "slask"-del för sådant som inte passar in men som någon ändå vill skriva. Översättningen blir "Utanför ämnet". Det kan dock låta minst lika konstigt.
Som tidigare nämnt är det dock inte meningen att sådant som kan vara relevant för medlemmarna av Vi Seniorer ska skrivas där utan sådant borde passa in i andra kategorier. Det borde alltså bli få inlägg i "Off topic" överhuvudtaget.

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av pamina 17 jul 2011 17:35
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

pamina

(Medlem)

Håller med Tekla! Off topic låter som någo som är mindre angeläget och det är väl egentligen inte riktigt meningen.

Om jag vill skriva om livsåskådning som jag tror är ett angeläget ämne för seniore- var skriver jag då?
 
Skrivet av Bengt 17 jul 2011 17:37
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

söndag 17 juli 2011, kl 17:35 skrev scarlet
Håller med Tekla! Off topic låter som någo som är mindre angeläget och det är väl egentligen inte riktigt meningen.

Om jag vill skriva om livsåskådning som jag tror är ett angeläget ämne för seniore- var skriver jag då?

1. Jo, faktiskt, det som skrivs under "Off topic" bör vara mindre angeläget. Det bör annars skrivas i ett annat forum.
2. Ditt exempel bör skrivas under "Allmänt".



--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Tekla 17 jul 2011 23:19
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Tekla

(Medlem)

Bengt

"Så har det alltid varit" eller "så har vi alltid gjort" brukar vara ett dåligt argument och det tycker jag det är nu också. Det måtte väl vara tillräckligt med det forum som heter "Allmänt" för trådar som kan handla om vad som helst, som inte passar in i något av specialforumen.
 
Skrivet av Tekla 18 jul 2011 11:20
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Tekla

(Medlem)

P. S.

Men framförallt är det "kontaminasammanblandningen" av språken som stör mig!
 
Skrivet av nyfiken 18 jul 2011 13:30
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

nyfiken

(Medlem)

Utan att veta antar jag att detta är en "sajt" under uppbyggnad. Eftersom många äldre inte behärskar engelska är det en fördel om vi slipper använda lexikon för att hänga med.

Är det meningen att kultur i olika former (film, teater, litteratur mm) ska vara dominerande?
Aktuella händelser, politik, religion, allmänbildning osv, ska det blandas under Allmänt?
Visserligen har vi åldern inne för att kunnab räknas till gruppen kulturtanter men vi är många som inte vill ha fantasi som huvudinriktning.
Livet är fortfarande värt att levas i verkligheten.
 
Skrivet av Bengt 18 jul 2011 13:47
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

måndag 18 juli 2011, kl 13:30 skrev nyfiken
Utan att veta antar jag att detta är en "sajt" under uppbyggnad. Eftersom många äldre inte behärskar engelska är det en fördel om vi slipper använda lexikon för att hänga med.
Är det meningen att kultur i olika former (film, teater, litteratur mm) ska vara dominerande?
Aktuella händelser, politik, religion, allmänbildning osv, ska det blandas under Allmänt?
Visserligen har vi åldern inne för att kunnab räknas till gruppen kulturtanter men vi är många som inte vill ha fantasi som huvudinriktning.
Livet är fortfarande värt att levas i verkligheten.

1. Finns det något verkligt språkproblem här? I så fall var? Lexikon ska definitivt inte behövas på den här webbplatsen.
2. Det är inte meningen att något visst ämnesområde ska vara dominerande. Vi kan dock inte skapa ett forum för varje tänkbart ämnesområde, det blir inte överskådligt.
3. De ämnen du nämner hamnar idag under "Allmänt", ja. Förslå gärna själv ett forum som du tror blir använt till mer än ett fåtal trådar så kan vi införa det.

/Bengt



--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Tekla 18 jul 2011 15:09
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Tekla

(Medlem)

Om det finns något verkligt språkproblem? Nej, det tror jag inte, men väl ett irritationsmoment.

nyfiken
Jag håller med dig, nya fora måste kunna skapas vartefter behov eller önskemål tillkommer. Samhällsfrågor brukar tilldra sig stort intresse, det är min erfarenhet. Jag hoppas att vi kommer att få ett sådant så småningom - helst inte tillgängligt för allmänheten.
 
Skrivet av nyfiken 18 jul 2011 15:37
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

nyfiken

(Medlem)

Tekla
Samhällsfrågor är en bra rubrik som kan omfatta många områden. Men varför ska allmänheten uteslutas?

Bengt
Språkproblem eller ej så plockade jag fram ett lexikon för jag har aldrig sett ordet off-topic förr.

Ett ämne som nog förr eller senare kommer att behövas är "Problem att utnyttja sajten" och "Datorn lyder inte". Det finns säkert bättre sätt att uttrycka sig men det här säger lite om vad jag menar.
 
Skrivet av Bengt 18 jul 2011 15:54
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

måndag 18 juli 2011, kl 15:37 skrev nyfiken
Ett ämne som nog förr eller senare kommer att behövas är "Problem att utnyttja sajten" och "Datorn lyder inte". Det finns säkert bättre sätt att uttrycka sig men det här säger lite om vad jag menar.

Vi brukar ta sådant under "Feedback" och "Vanliga frågor" (nedtill bland våra fora). Där ser jag ett engelskt uttryck som nog bör ändras - jag ska ändra det till "Synpunkter", för det är det vi vill ha in där i första hand. "Vanliga frågor" är kanske lite missvisande också, skulle kunna heta "Frågor om webbplatsen" eller så. Kanske räcker de två till det du tänkte dig här?

nyfiken
Samhällsfrågor är en bra rubrik som kan omfatta många områden.

Jag ska införa forum "Samhällsfrågor" då, det blir inom kort.

/Bengt



--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Bengt 18 jul 2011 17:26
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Forum "Samhällsfrågor" finns nu.
"Feedback" är ändrat till "Synpunkter".
"Vanliga frågor" är ändrat till "Frågor om webbplatsen".

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Bengt 18 jul 2011 17:38
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Lite mer ändringar:
Namnet på detta forum ändrat från "Off topic" till "Utanför ämnet" och försett med lite förtydliganden om att det bara är en sorts "slask" för sådant som verkligen inte passar någon annanstans.
Två trådar flyttade härifrån till "Allmänt".


--
Admin på Vi Seniorer
Nästa inlägg
 

Sidor: < [1] 2  > »

* Forumstatistik

Vi har 2078 trådar med 18338 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".