Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Svensk musik!

Forum > Kulturdiskussioner > Musik > Svensk musik!

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 15.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av JohannaE 29 sep 2014 09:49
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

JohannaE

(Medlem)

Hejsan, jag tycker väldigt mycket om att lyssna på svensk musik med vackra texter. Lars Winnerbäck har varit en stor idol i många år nu.

Nu har jag hittat en ny kille som heter Simon som har gjort en väldigt fin låt som heter Ikväll handlar det om oss, den tyckte jag var bra.

Har ni några tips på nya svenska låtar som är fina? Tipsa mig gärna.

Någon mer som använder sig av Spotify?

Skrivet av Inaktiverad 5648 29 sep 2014 12:19
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

måndag 29 september 2014, kl 09:49 skrev JohannaE

Inte jag iom att jag knappast vet vad det är men många gör det har jag förstått.

Uppdaterat: 29 sep 2014 14:58  
Skrivet av Inaktiverad 5647 29 sep 2014 14:03
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

måndag 29 september 2014, kl 12:19 skrev LasseO

måndag 29 september 2014, kl 09:49 skrev JohannaE

Inte jag iom att jag knappast vet vad det är men många gör det har jag förstått.

Det är som youtube fast utan bild till. Man söker musik och nästan allt finns. Några unga som sjunger på Svenska kommer jag inte på så här på rak arm....Mvh/Sunny

Uppdaterat: 29 sep 2014 14:59  
Skrivet av Bengt 29 sep 2014 16:22
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Visst lyssnar man en hel del på svensk musik - jag hänger dock sällan med i det nyaste, lyssnar mest på lite äldre svensk musik. Den nya artisten Simon, exempelvis, känner jag inte till... får väl lära mig småningom - men Winnerbäck har jag hört mycket av genom åren.

---
Om detta med VAR man lyssnar:
- Spotify betalversion är nog bra, den "gratisversion" som finns tycker jag dock är ganska "dyr"; man får betala i form av mycket störande radioreklam i tid och otid. Där finns dock relativt nya låtar.
- Grooveshark är ett bra ställe med mycket musik och inte "radioreklam" utan vanlig internetreklam vilket är mindre störande. De har dock inte lika mycket nyare musik som Spotify (men OK för oss som söker äldre musik).
- Youtube blir det faktiskt mest för mig. Där finns inte all ny musik, men äldre låtar finns det gott om, man kan hitta riktiga guldkorn där. De har olika mycket reklam, från reklamfritt upp till att man måste lyssna på 20 sekunder reklam.
---

Vi kan ju ta en gammal winnerbäckare då, för dem som inte vet vad det är:
Lars Winnerbäck - Kom Ihåg Mig

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av JohannaE 30 sep 2014 16:53
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

JohannaE

(Medlem)

måndag 29 september 2014, kl 16:22 skrev Bengt
Visst lyssnar man en hel del på svensk musik - jag hänger dock sällan med i det nyaste, lyssnar mest på lite äldre svensk musik. Den nya artisten Simon, exempelvis, känner jag inte till... får väl lära mig småningom - men Winnerbäck har jag hört mycket av genom åren.

---
Om detta med VAR man lyssnar:
- Spotify betalversion är nog bra, den "gratisversion" som finns tycker jag dock är ganska "dyr"; man får betala i form av mycket störande radioreklam i tid och otid. Där finns dock relativt nya låtar.
- Grooveshark är ett bra ställe med mycket musik och inte "radioreklam" utan vanlig internetreklam vilket är mindre störande. De har dock inte lika mycket nyare musik som Spotify (men OK för oss som söker äldre musik).
- Youtube blir det faktiskt mest för mig. Där finns inte all ny musik, men äldre låtar finns det gott om, man kan hitta riktiga guldkorn där. De har olika mycket reklam, från reklamfritt upp till att man måste lyssna på 20 sekunder reklam.
---

Vi kan ju ta en gammal winnerbäckare då, för dem som inte vet vad det är:
(Lars Winnerbäck - Kom Ihåg Mig ) Länk till inlägget

/Bengt

Perfekt! Du hade full koll på de olika musiktjänsterna. Lärde mig en hel del nu :) Och tack för Winnerbäcklåten, han är himla duktig tycker jag!

Skrivet av KarlSkoglund 2 okt 2014 13:16
  Skriv ut Direktlänk

KarlSkoglund

(Medlem)

Han Simon var en duktig påg tycker jag. Fin text med en bra röst brukar hålla långt. Vi är bortskämda med duktiga musiker här hemma i Sverige tycker jag, kolla bara på alla talanger som vaskas fram varje år i Idoltävlingarna på TV. Det är härligt att se att Sveriges musikaliska ådra fortfarande pulserar.

Det ska bli spännande att se utvecklingen av Simon, hade inte hört talas om honom innan men jag tror nog att vi kommer att se honom på Allsången om något år om han fortsätter att leverera sånger som dessa.

Skrivet av JohannaE 15 okt 2014 11:55
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

JohannaE

(Medlem)

torsdag 2 oktober 2014, kl 13:16 skrev KarlSkoglund
Han Simon var en duktig påg tycker jag. Fin text med en bra röst brukar hålla långt. Vi är bortskämda med duktiga musiker här hemma i Sverige tycker jag, kolla bara på alla talanger som vaskas fram varje år i Idoltävlingarna på TV. Det är härligt att se att Sveriges musikaliska ådra fortfarande pulserar.

Det ska bli spännande att se utvecklingen av Simon, hade inte hört talas om honom innan men jag tror nog att vi kommer att se honom på Allsången om något år om han fortsätter att leverera sånger som dessa.

Ja visst är vi bortskämda här i Sverige med duktiga musiker. Håller mer dig.

Har du lyssnat på låten på Spotify? Här är den iallafall: http://open.spotify.com/track/5IVufU2aY3mvNIE0tKTDSzhttp://open.spotify.com/track/5IVufU2aY3mvNIE0tKTDSz

Skrivet av KarlSkoglund 24 okt 2014 10:14
  Skriv ut Direktlänk

KarlSkoglund

(Medlem)

onsdag 15 oktober 2014, kl 11:55 skrev JohannaE

torsdag 2 oktober 2014, kl 13:16 skrev KarlSkoglund

Ja visst är vi bortskämda här i Sverige med duktiga musiker. Håller mer dig.

Har du lyssnat på låten på Spotify? Här är den iallafall: http://open.spotify.com/track/5IVufU2aY3mvNIE0tKTDSzhttp://open.spotify.com/track/5IVufU2aY3mvNIE0tKTDSz

Ja de allra bästa musikerna har vi nog haft i tidigare generationer dock. Nuförtiden så känns det inte som att musiken ger en lika mycket som det gjort förr. Dock så tycker jag att det kommer några stjärnor då och då. :) Jag är väl väldigt traditionell av mig och gillar mest svensk text i svensk musik, även om jag jag uppskattar engelskspråkig musik också, men jag tycker att de gör det bättre än vi i Sverige.

Nu har jag lyssnat på Spotify också, det är en genial tjänst tycker jag. Finns verkligen allt där för en otroligt billigt peng.

Skrivet av Inaktiverad 6335 24 okt 2014 11:43
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Nisse Hellberg har hållit på i många år och är välkänd främst med Wilmer X dom har gjort många bra låtar, Nisse Hellberg är själv nu och har kommit ut med en ny skiva här är ett spår tillsammans med Lisa Nilsson.
Nisse Hellberg & Lisa Nilsson - Om Vågorna Stiger

Skrivet av Inaktiverad 5648 24 okt 2014 11:52
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Nisse är otroligt bra och denna låten är ruskigt bra och spelas ofta på P4 som spelar både gamla godingar och nya låtar dygnet runt.

Skrivet av Inaktiverad 6335 24 okt 2014 12:01
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Nisse är bra lite blues och lite rock :)
Kalla det drömmar NISSE HELLBERG "Kalla det drömmar om du vill

Skrivet av Inaktiverad 6335 24 okt 2014 12:27
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Läste precis slumpat ordspråk "där vinet går in går vettet ut"
En fin låt med Totta Näslund, också en som försvunnit.
Lögner & Porslin - Totta

Skrivet av KarlSkoglund 13 nov 2014 11:26
  Skriv ut Direktlänk

KarlSkoglund

(Medlem)

Idag så fick jag tipset om denna låt:

Josef Johansson - Tysta leken

Väldigt bra tycker jag, det ska vara en cover på en engelsk låt som jag inte har hört än.
Uppdaterat: 13 nov 2014 12:22  
Skrivet av Inaktiverad 5647 13 nov 2014 13:41
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Den var gullig! Jag trodde det var denna först, men det var en annan lek...Mvh/SunnyRyska posten

Skrivet av JohannaE 21 nov 2014 10:08
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

JohannaE

(Medlem)

torsdag 13 november 2014, kl 11:26 skrev KarlSkoglund
Idag så fick jag tipset om denna låt:

(Josef Johansson - Tysta leken ) Länk till inlägget

Väldigt bra tycker jag, det ska vara en cover på en engelsk låt som jag inte har hört än.

Väldigt bra låt! Härligt med svenskt, jag fann den på Spotify: http://open.spotify.com/track/5Pi3NC3p4CYmqHS5KIxQRFhttp://open.spotify.com/track/5Pi3NC3p4CYmqHS5KIxQRF

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2140 trådar med 18629 inlägg. 429 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".